כיצד לפתוח תיקים ברשויות לעוסק מורשה

עו"ד רון הדר03 במרץ, 2020

מדי פעם אנו שומעים על בעל עסק כזה או אחר אשר פתח תיק עוסק מורשה. במקרים שבהם מחזור העסקאות נמוך מסכום זה (100,491 ש"ח), צריך בעל העסק לפנות לרשויות כדי לקבל סטטוס של עוסק פטור. כך, לפני הקמת העסק מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ולהחליט האם לבצע הקמת עוסק מורשה או להירשם כעוסק פטור.

עוסק מורשה – מה זה אומר בפועל?

בסטטוס של עוסק מורשה יכול בעל העסק להנפיק חשבוניות מס ללקוחותיו, כמו גם להוסיף עבור כל עסקה שהוא מבצע 17 אחוזים נוספים משוויה (מע"מ – מס ערך מוסף). כמו כן, עוסק מורשה יכול לבצע קיזוז מע"מ מהוצאות של העסק כאשר הוא מתנהל מול ספקים. על העוסק המורשה לדווח על ההוצאות וההכנסות שלו במסגרת דיווח דו חודשי הן למס ההכנסה, מע"מ ולביטוח הלאומי.

איך פותחים עוסק מורשה?

לאחר שהתייעצתם עם אנשי מקצוע ומכרים המבינים בתחום, החלטתם לבצע פתיחת תיקים לעוסק מורשה. כדי לעשות זאת יש צורך למלא טפסים בקרב שלושה גורמים – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. אך אל דאגה, היום אין צורך לגשת פיזית למקומות האלה. רו"ח מקצועי יכול לפתוח עבורכם את התיקים בכל שלושת הרשויות אונליין וללוות אתכם בכל התהליך עד לרגע בו תוכלו להוציא חשבוניות ללקוחות שלכם.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

פתיחת תיק במע"מ

אם לא בחרתם בדרך הקלה של פתיחת התיקים ברשויות אונליין, פתיחת עוסק מורשה במע"מ מתבצעת באחד המשרדים שלהם פיזית. תוכלו לברר לגבי הימצאותו של סניף המע"מ הקרוב למקום המגורים. כמו כן, חשוב להגיע לסניף המע"מ כאשר אתם מצוידים במסמכים הרלוונטיים כמו צילום תעודת זהות הכוללת את כתובת המגורים (אם הכתובת שונה מהכתובת המצוינת בתעודה, חשוב להביא גם צילום חוזה שכירות), צילום המחאה של חשבון העסק או אישור פתיחת חשבון מהבנק.

פתיחת תיק בביטוח לאומי

בדומה לפתיחת תיק במס ההכנסה, פתיחת תיק בביטוח לאומי כוללת שליחת טפסים בפקס לסניף הקרוב לאזור המגורים. בשלב הראשון חשוב למלא את טופס 6101 – דין וחשבון רב שנתי. בטופס זה חשוב להתייחס לפרטים שונים כמו פרטים אישיים, צפי שעות העבודה השבועיות, צפי הרווחים החודשיים ותאריך תחילת העבודה כעסק עצמאי. בהתאם לנתונים אלה יקבע ביטוח הלאומי את הסכום שתצטרכו לשלם כעצמאיים. כמו כן, אם יש לכם חובות כלשהם לביטוח הלאומי, זה הזמן לפרוע אותם.

פתיחת תיק במס הכנסה

כל שיש לעשות הוא למלא טופס 5329 וטופס 2542 הפוטר את בעל העסק לניכוי מע"מ. כדי לבצע פתיחת תיק במס הכנסה לא מוכרחים להגיע לפקיד. ניתן לשלוח את הטפסים האלה גם בפקס, אך כמובן שהאופציה לפתיחת תיקים אונליין עדיפה (מדהים שעדיין משתמשים ברשויות המדינה במכשיר העתיק הזה שנקרא פקס). לאחר שליחת כל הטפסים הרלוונטיים מתקבל אישור על פתיחות תיק.

הוצאות מוכרות במס ההכנסה

ישנן הוצאות עבור העסק אשר מוכרות במס ההכנסה, ומשום כך פתורות גם מתשלום מס נוסף. אלה כמה מבין ההוצאות הנפוצות:

  • תחזוקת בניין/משרד – בתי עסק רבים הם למעשה משרדים גדולים או חנויות. כדי לשמור על התחזוקה השוטפת של המבנה ולהנעים את זמנם של העובדים והלקוחות אשר באים לבחון את הסחורה, חשוב לעקוב אחר היבטים כמו תשלומי מים וחשמל ותיקון בעיות אינסטלציה.
  • מוצרים בסיסיים לעבודה היום יומית – בעל העסק צריך להוציא כסף על הוצאות שונות כדוגמת מוצרי קפה וחלב עבור העובדים, כיסאות לעובדים או ציוד משרדי וכמובן דלק לרכב או נסיעה במוניות. מוצרים אלה תורמים לפעילות השוטפת של העסק, ולכן הם פטורים ממע"מ.
  • שיווק ופרסום – כל עסק זקוק לפרסום במטרה להגיע לכמה שיותר לקוחות פוטנציאליים. על בעל העסק לדאוג למקדם אתרים טוב ולעתים גם לכלים פרסומיים שונים ולאנשי מקצוע כמו כותבי תוכן בוני אתרי אינטרנט ומעצבים גרפיים.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    פתיחת תיק במע"מ לעוסק יחיד

    משנה לשנה יותר אנשים מוצאים שהדרך שלהם כעצמאים עדיפה על היותם שכירים הכפופים למעסיקים. פעילות עצמאית נראית כעת יותר טבעית ופשוטה מאשר בעבר. בשלב כלשהו אנשים רבים מחליטים לעבור משכירות לעצמאות, אם משום שאין להם ברירה והם מתקשים למצוא עבודה כשכירים במקצועם ואם משום שהחליטו שעדיף להם הרבה יותר להיות עצמאים ולמצות את פוטנציאל ההשתכרות שלהם במלואו. העתיד הכלכלי נפתח לפתע כאשר אתם הופכים...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר10 ביוני, 2019

    פתיחת תיקים ברשויות המס – המדריך המלא

    כיום ניתן לראות כי מגוון רחב של בעלי מקצועות בוחרים לא לעבוד כשכירים אלא כעצמאיים בהתאם להעדפה האישית של כל אחד. לפי החוק, עליהם לדווח על הפעילות העסקית – משמעות הדבר כי עליהם לפתוח להכריז על פתיחת תיק ניכויים. טרם ההליך, יש להיוועץ עם בעל מקצוע בתחום (למשל, רואה חשבון) במטרה לקבל הכוונה על אופן הרישום ברשויות השונות במטרה להבטיח התנהלות תקינה ושוטפת לאורך...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 בפברואר, 2019
    Skip to content