לצאת לחירות כלכלית: מידע וטיפים להתנהלות לאחר פשיטת רגל

מידע וטיפים להתנהלות לאחר פשיטת רגל

מדריכים > פשיטת רגל > לצאת לחירות כלכלית: מידע וטיפים להתנהלות לאחר פשיטת רגל

פשיטת רגל היא ללא ספק סיטואציה לא נעימה: החייב מצוי בלחץ, נדרש לעמוד בדד ליינים של החזרי תשלומים, וחרד לאופן שבו ינהל את חייו מבחינה כלכלית. עם זאת, אם מתנהלים באופן מסודר ואחראי ניתן לצאת מפשיטת הרגל ולהמשיך לחירות כלכלית. איך עושים את זה? אספנו בשבילכם טיפים משפטיים בתחום פשיטת רגל.

רגע לפני שמתחילים – מתי אפשר לומר שאדם נמצא במצב של פשיטת רגל (חדלות פירעון)?

חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו חייב לא יכול לשלם את החובות שלו במועד (בין אם מועד הפירעון שלהם הגיע ובין אם טרם הגיע), או שסך ההתחייבויות של החייב גדול יותר משווי הנכסים שלו. 

החוק מגדיר כל מיני חזקות שיכולות להעיד על כך שאדם נמצא במצב של חדלות פירעון. כך למשל:

  • החייב צריך לשלם לנושה חוב שסכומו גבוה מ-75,228 שקלים, והחוב לא שולם בתוך 45 ימים מהמועד שבו נמסרה דרישת התשלום לחייב. 
  • הנושה המציא לחייב אזהרה של הוצאה לפועל לתשלום חוב גבוה מ-75,228 שקלים חדשים, והחוב לא שולם תוך פרק הזמן שנקבע באזהרה.
  • בית המשפט נתן פסק דין שמחייב את היחיד החייב לשלם לנושה סכום גבוה מ-75,228 שקלים, והחייב לא קיים את פסק הדין בפרק זמן של 30 ימים מיום המצאתו או ממועד אחר שנקבע בפסק הדין עצמו. 
  • בית הדין לעבודה נתן פסק דין שמחייב את היחיד החייב לשלם לנושה סכום גבוה מ- 10,030 והחייב לא קיים את פסק הדין בפרק זמן של 30 ימים ממועד המצאתו או ממועד אחר שנקבע בפסק הדין עצמו. 

התחל בהליך פשיטת רגל

מדוע צריך עורך דין בהליך פשיטת רגל?

הליכי חדלות פירעון (שמם המעודכן של הליכי פשיטת רגל) הם תהליך משפטי שעשוי לארוך כ-4 שנים. בהליך זה שירותיו של עורך דין בתהליך רלוונטיים כבר מהרגע הראשון: עורך הדין יכול להגיש בשם הלקוח בקשה לצו פתיחת הליכים ולמלא את כל המסמכים הנדרשים מול ההוצאה לפועל או הממונה על הליכי חדלות פירעון (תלוי בגובה החוב של החייב). אם משום מה הבקשה לא תאושר עורך הדין יהיה זה שיערער על כך וימלא את הבקשה מחדש עד לאישורה. 

לאחר שתהליך פשיטת הרגל (חדלות פירעון) ייפתח תחל תקופת הביניים. תקופה זו אורכת כשנה, ובמסגרתה החייב נדרש לעמוד בתנאי הצו לפתיחת הליכים. לפי סעיף 142 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, קיימות הגבלות על החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל:

  • עיכוב יציאה מהארץ
  • מגבלות על שימוש בכרטיסי אשראי
  • מגבלות על הקמת תאגיד חדש
  • מגבלות על קבלה, החזקה או הארכה של דרכון ישראלי
  • הגדרה של החייב כלקוח מוגבל מיוחד

עורך הדין יכול לסייע לחייב להגיש בקשה להסרת מגבלה כזו או אחרת. בסוף התקופה יינתן לחייב צו שיקום כלכלי. 

באופן עקרוני מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בהליכי חדלות פירעון לאורך כל התהליך. עורך הדין יכול לתת ייעוץ, להסדיר עניינים בירוקרטיים וכן להיות אמון על מילוי המסמכים והתצהירים הרבים הנחוצים.

בחירת עו"ד פשיטות רגל  – בחרו עורך דין שמתמחה במחיקת חובות ופשיטת רגל

כאשר בוחרים עורך דין שילווה אתכם בתהליך חדלות הפירעון, חשוב לוודא שמדובר באדם מקצועי שידע להוציא אתכם מהמצב הקיים לחירות כלכלית. ככלל, מטרתם של הליכי חדלות פירעון הינה שיקום מצבו הכלכלי של החייב, כך שבסופו של דבר הוא יוכל להחזיר את חובותיו בהתאם ליכולותיו הכספיות ולהשתלב שוב במרקם החיים הכלכליים. 

לכן חשוב להקפיד ולבחור עורך דין שמתמחה ספציפית בתחום הזה, שהתנסה בעבודה מול ההוצאה לפועל או מול הממונה על הליכי חדלות פירעון, וידע להנחות אתכם כיצד לפעול. 

משרד גדול או משרד בוטיק?

בשוק עריכת הדין ניתן למצוא המון סוגי משרדים: ממשרדים גדולים המייצגים חברות ענק בישראל ועד למשרדים קטנים שמופעלים על ידי עורכי דין בודדים. נראה שכדאי להתאים את המצב שלכם לסוג המשרד או עורך הדין שתשכרו את שירותיו: אם מדובר בהליך מסובך, בעיקר בפן הכלכלי והחשבונאי יכול להיות שכדאי להשתמש בשירותיו של משרד גדול ומנוסה. אם מדובר בהליך שכיח יחסית או לחלופין בהליך רגיש מאוד אפשר להיעזר במשרד בוטיקי וקטן יותר בעל אופי אישי. 

חשוב לשים לב לאופציה שלפעמים עולה בתיקים של פשיטת רגל – והיא ניגוד עניינים של עורך הדין. פעמים רבות המשרדים הגדולים מעניקים סיוע משפטי לחברות הגדולות במשק. חברות כאלה עשויות להיות אחד מהנושים של החייב בהליך פשיטת הרגיל. חשוב לוודא שלעורך הדין המייצג אין אינטרסים סותרים בעת עבודתו על תיק פשיטת הרגל שלכם. 

התחל בהליך פשיטת רגל

פשיטת רגל של חברה – היעזרו בפירוק אונליין

חדלות פירעון עשויה להתרחש לא רק אצל החייב עצמו אלא גם בחברה שבבעלותו (למשל כאשר העסק שלו מאוגד כחברה). אחת ההשלכות של חדלות פירעון של חברה עשויה להיות פירוקה – אם החברה צריכה להתפרק המשמעות היא ככל הנראה שאין סיכוי סביר לשקמה מבחינה כלכלית, או שקיים חשש שהפעלת החברה תפגע בנושיה או שאין אמצעים למימון ההוצאות הכרוכות בהפעלתה של החברה.

במקרה כזה כדאי להסתייע בפירוק חברה אונליין. הליך פירוק מסוג זה חוסך זמן, כסף, בירוקרטיה ולא מעט כאבי ראש. כחלק מהשירות עורך דין מנוסה ומקצועי יטפל עבורכם בכל ההליך: החל מהכנת כל המסמכים לצורך פירוק החברה, דרך אימות חתימה, ועד קבלת אישור על חיסול סופי, כולל בקשה לפטור מחובות האגרה.

השלכות עתידיות של פשיטת רגל

פושטי רגל רבים חוששים מפתיחה בהליך חדלות פירעון, בעיקר משיקולי דעות קדומות וסטיגמות על התהליך. לתהליך פשיטת הרגל אמנם מוצמדת לעיתים 'תווית' שלילית, אולם חשוב להבין שבפועל, לאחר קבלת ההפטר ושיקומו הכלכלי של החייב, פושט הרגל יוכל לשוב ולנהל אורח חיים כלכלי תקין. 

הכוונה שהיא שהחיים לאחר פשיטת רגל אינם 'שחורים'. בעתיד החייב יוכל למשל לקחת משכנתא או הלוואה אחרת. יכול להיות שייקח קצת זמן עד שיקבל את האישור לכך, אולם בסופו של דבר יוכל להתנהל כרגיל.

התחל בהליך פשיטת רגל

אולי יעניין אתכם גם...

  • ביטול כל סוגי ההגבלות ועיכוב הליכים כבר עכשיו באופן מיידי.
  • ליווי צמוד מעו"ד עם ניסיון של 18 שנה במחיקת חובות.
  • שירות אישי "הנתפר בהתאם למידותיו של החייב" ויכולת ההחזר שלו.
הליך פשיטת רגל
לפרטים נוספים
לשיחת ייעוץ חינם עם עו"ד מומחה
דילוג לתוכן