צוואה הדדית משותפת: היתרונות והחסרונות

עו"ד רון הדר23 ביולי, 2019

צוואה הדדית משותפתצוואה הדדית מתייחס לצוואה אשר לא נכתבה על ידי מוריש בודד אלא על ידי שני בני הזוג כאשר צוואתו של המוריש מבוססת על הצוואה של המוריש השני ואין להתייחס אל הצוואות בנפרד אלא ביחד.

מהי צוואה הדדית משותפת

צוואה הדדית משותפת אינה זהה לכלל הצוואות המוכרות לפי החוק בישראל אשר מעמדן נגזר בהתאם לחוק הירושה אשר נחקק בשנת 1965. מדובר בצוואה אשר קיבלה מעמד משפטי בשנת 2005 בשל תיקון לחוק אשר פורסם באותה השנה.

בשל העובדה כי מדובר בתחום מורכב, קיימת חשיבות עליונה להבין את הכללים המנחים לכתיבת הצוואה.

לפי חוק, על הצוואה להיות מנוסחת במשותף על ידי בני הזוג, כאשר הם לא צריכים להיות קשורים בברית הנישואין על מנת לכתוב את הצוואה אלא יכולים להיות בקשר יציב.

התחל בעריכת צוואה הדדית

מהו אופן ניסוח הצוואה

נוסח צוואה הדדית צריך להיכתב במשותף על ידי שני בני הזוג או בשני מסמכים שונים בהם נכתב בצורה מפורשת על היחס שלהם אחד לשני. בניגוד לצוואה אשר נכתבה על ידי יחיד כאשר המוריש יכול לשנותה בכל זמן נתון ללא כל צורך בנימוק, צוואה משותפת מצריכה הודעה בכתב לגבי השינוי. בו ברגע כי ההודעה התקבלה בכתב על ידי בן הזוג השני- תוקפה של הצוואה בטל מבחינה משפטית.

כיצד ניתן לבטל הסכם צוואה הדדית במקרה של מוות

ישנם מקרים בהם בן הזוג השני מעוניין לבטל הסכם צוואה הדדית לאחר פטירת בן הזוג החוק מתייחס להיבטים השונים. במידה והצוואה לא יצאה אל הפועל- בן הזוג יכול לסגת מהצוואה ההדדית, אך הדבר יביא לנישולו מהצוואה. במידה והצוואה כבר יצאה אל הפועל, במטרה לבטל את התוקף המשפטי שלה על המבטל להשיב לעיזבון סכום כספי או טובה אחרת אשר הועברו אליו.

במקרים בהם אחד מבני הזוג מעוניין לבטל את הצוואה לאחר פטירתו של בן הזוג השני, החוק מבדיל בין שני מקרים. במידה והצוואה עדיין לא יצאה לפועל, יש באפשרותו של בן הזוג לסגת מהצוואה המשותפת, אך הדבר יביא לנישולו מכל סכום כספי או טובה אחרת, אשר הוא, ילדו או אחיו, היו אמורים לקבל במסגרת הצוואה.

אילו יתרונות וחסרונות יש במקרה של עריכת צוואה משותפת

במקרה של עריכת צוואה משותפת ניתנת אפשרות לבני הזוג לקבל החלטות בנוגע לנכסים המשותפים שלהם לאחר פטירתם. ישנם מקרים בהם לא ניתן להכריע בשאלה למי מבני הזוג שייך הנכס והניסיון לעשות זאת עשוי להוביל לחיכוכים שונים.

לצד היתרונות קיימים גם חסרונות הבאים לידי ביטוי בבקשה של אחד מהצדדים להתנער מהכתוב בצוואה כתוצאה משינוי ביחסים של בני הזוג, דבר אשר לא ניתן לצפות מראש. במצב מסוג זה, ייתכן והדבר עשוי להוביל להליך משפטי מסובך עבור המעורבים.

חשיבות סיוע של עורך דין מומחה

במטרה לבחון את היתרונות והחסרונות , ההמלצה היא להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום אשר בקיא בתחום דיני ירושה במטרה להבטיח כי הצוואה המשותפת תנוסח בצורה בהירה במטרה למנוע אי הבנות ותמנע אי הבנות במקרים של התנערות של אחד מהצדדים מהצוואה המשותפת. באמצעות סיוע של עורך דין ניתן למנוע מצב של סכסוך משפטי.

צו קיום צוואה אונליין באמצעות מומחים בתחום

כיום ניתן להגיש בקשה לצו קיום צוואה באינטרנט. הגשת צו קיום צוואה אונליין מאפשר לכם לחסוך לא מעט זמן. על מנת להגיש את הבקשה באינטרנט צריכים להתקיים מספר תנאים: בידיו של מגיש הצוואה תהיה מצויה הצוואה המקורית, הצוואה המקורית הופקדה אצל רשם הירושה, בידיו של מגיש הבקשה מצויה ההחלטה של בית המשפט לענייני משפחה אשר הותירה את הוכחת הצוואה באמצעות העתק.

התחל בעריכת צוואה הדדית

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content