ההבדל בין גישור גירושין לגירושין בבית משפט

עו"ד רון הדר12 באוגוסט, 2019

עמוד הבית > עמודי השוואה > פרטי > ההבדל בין גישור גירושין לגירושין בבית משפט

כיום, במדינת ישראל, מרבית הזוגות שמגיעים לכדי החלטה לפרק את הזוגיות שלהם, עושים זאת בהליך של גירושין בבית המשפט (בית המשפט לענייני משפחה יש לדייק). נשים בצד את סוגיית האקט הדתי ונשים בצד את הסוגיה האם ההליכים מתנהלים כולם בבית המשפט או ברבנות.

בשנים האחרונות, זוגות רבים בוחרים בדרך אחרת, הם בוחרים במקום לבצע הליך גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, הם פונים להליך גישור לזוגות, גישור גירושין. במאמר זה נבצע השוואה בין גירושין בבית משפט למגשר. 

מה ההבדל בעצם?

ההבדל בין גישור גירושין לגירושין בבית משפט בא לידי ביטוי במספר אלמנטים כאשר המרכזי שבהם הוא יסוד ההסכמה שנמצא בבסיס הליך גישור גירושין. בהליך גישור גירושין, שמטרתו העיקרית היא חתימה על הסכם גירושין וקביעת קווי יסוד להתנהלות עתידית של בני הזוג לאחר סיום התהליך, מושתת בעיקרו על יסוד ההסכמה של בני הזוג לקיים את הליך הגישור. ברגע שלא תהיה בין בני הזוג הסכמה (בין אם מדובר בהסכמה לקיום ההליך בכלל או בהסכמה לגבי זהות המגשר או כל סוגיה אחרת), הרי שההליך לא יוכל להתקדם ובטח ובטח שלא להגיע לתוצאות. 

מה תפקידו של המגשר?

בהליך גישור גירושין, תפקידו של המגשר (בשונה מתפקידו של עורך דין גירושין) הוא לעזור לצדדים, לפשר בניהם, הוא מייצג את האינטרסים של שני הצדדים יחד ושל כל אחד מהם בנפרד. תפקידו של המגשר להביא את בני הזוג לפתרון, לתוצאה, להסכם איתו הם יוכלו להמשיך בחיים שלהם בצורה הטובה ביותר (בעיקר במקרים בהם מעורבים ילדים). המגשר אינו יכול להיות "לטובת" אחד הצדדים ו"נגד" האחר, הוא אינו יכול לדאוג לאינטרסים של צד אחד ולזנוח את הצד האחר. תפקידו של המגשר הוא לאפשר לצדדים לנהל שיח אשר יביא אותם בסופו של התהליך לתוצאה איתה הם יוכלו לחיות בנחת ובשקט, מבלי שהם ירגישו כי כפו עליהם משהו, מבלי שירגישו שהם "הפסידו". 

המגשר צריך לראות לנגד עיניו את הצדדים, ולהבין, כי לאחר התהליך הם צריכים להמשיך לנהל את חייהם ביחד ולחוד (במקרים בהם מעורבים ילדים), ועל כן, הוא צריך לשקף להם שהם יחד בתהליך ושהאינטרסים והרצונות של שניהם נשמעים, תוך הצעה והגעה לפתרונות איתם הצדדים יוכלו לחיות בשלום. 

עלות גישור גירושין

זוגות רבים שואלים את עצמם, כמה עולה הליך גישור גירושין? מחיר גישור גירושין הוא כמעט תמיד נגזרת של כמות הפגישות והשעות שצריכים הצדדים ומשקיע המגשר לצורך הגעה וחתימה על הסכם הגירושין. המחירים נעים בין 3000 ל- 6000 ש"ח להליך. 

ההשוואה המלאה בין גישור גירושין לגירושין בבית משפט

גירושין בהליך גישור
הליך גירושין בבית משפט
בירוקרטיה• לא קיימת.• בירוקרטיה קיימת כמו בכל הליך משפטי אחר.
סודיות• ההליך מתקיים בין הצדדים והמגשר בלבד.• הדיון מתקיים בפני כל הנוכחים באולם (גם אם מדובר בדיון בדלתיים סגורות).
הסכמה• יסוד ההסכמה עומד בבסיס הליך הגישור.• צד אחד יכול "לכפות" על הצד השני לנהל דיון. ביהמ"ש יכול אף הוא לכפות ואף "להעניש" על אי שיתוף פעולה.
מתן תוקף להסכם• בסיום ההליך הזוג חותם על הסכם. ההסכם מקבל תוקף על ידי בית משפט בהליך קצר וזריז.• החלטה ניתנה ע"י שופט בית המשפט. כמו בכל הליך משפטי, גם על החלטות בית המשפט לענייני משפט ניתן לערער בכפוף להוראות הדין.
בעלי תפקידים• אין בעלי תפקידים פרט למגשר. תפקידו של המגשר הוא להגן על האינטרסים של שני הצדדים יחד.• עורכי הדין של כל אחד מהצדדים דואג לאינטרסים של המיוצג שלו בלבד. בניהם יושב שופט שלנגד עיניו נמצא החוק וטענות הצדדים.
תנאי הסביבה• הליך גישור מתנהל לרוב בדרך רגועה ושלווה צור ניסיון ושימת דגש על יצירת שיח מכבד של שני הצדדים לצורך הגעה לפתרון. • האווירה מתוחה, לוחמנית, כל צד נלחם על צדקתו ורצונותיו. האווירה בבית המשפט פורמלית כאשר הדיון מתנהל בין עורכי הדין של הצדדים ולא בין הצדדים עצמם.
עלות• עלות הליך הגישור תלויה במספר המפגשים שהצדדים קובעים אותו עד לחתימה על ההסכם. עלות הליך ממוצע נעה בין 3000 ל- 6000 ש"ח.• מדובר בהוצאות עתק, שכ"ט עורכי הדין, אגרות ועוד. העלות מגיעה לעשרות אלפי אם לא מאות אלפי שקלים.
מעורבות ילדים• הילדים אינם מעורבים, אך מטרתו של הגישור ויצירת השיח הבריא בין הצדדים נועדה לאפשר לצדדים לאחר החתימה לקיים מערכת יחסים תקינה בניהם. • לפעמים ילדים מעורבים ונקראים לדיונים. לאור האווירה הלוחמנית בבית המשפט, הדבר משפיע על מערכת היחסים של הצדדים גם לאחר סיום ההליך, מה שעלול להביא לפגיעה בילדים בעתיד.
משך התהליך• ההליך לרוב נמשך מספר שבועות והכל תלוי בכמות המפגשים שנדרשים לצורך חתימה על ההסכם.• מערכת המשפט ובתי המשפט עמוסים לעייפה. משך הליך גירושין יכול לקחת בין שנה ועד מספר שנים.
מטרות ההליך• מלבד חתימה על הסכם גירושין, מטרת ההליך היא גם לרכך את הצדדים ולבנות בניהם דו שיח מכבד כך שיוכלו להמשיך להתנהל בצורה נכונה ומכבדת גם לאחר סיום ההליך.• מטרתו של ההליך הוא סיום מערכת היחסים בין בני הזוג והכרעה במחלוקות בענייני רכוש ומשמורת, בלי לשים לב לדרך וכיצד מגיעים לשם.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    רישום עוסק מורשה – איך כדאי להתחיל?

    מזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. הצעד הראשון הוא פתיחת עוסק מורשה, שיאפשר לכם לעמוד בקשרים עסקיים עם לקוחות ולהסדיר את הפעילות מול רשות המיסים. אז איך פותחים עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה? מהן מדרגות מס לעוסק מורשה? איגדנו עבורכם כל מה שהעוסק המתחיל צריך לדעת. מיהו עוסק מורשה? עוסק מורשה הוא מי שהחליט לעבוד כעצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באוגוסט, 2023

    בחירת רואה חשבון לפתיחת עוסק מורשה

    הקמתם עסק, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם העסקית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו. מרבית האנשים שמקימים עסק, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 ביולי, 2023
    Skip to content