הסכם חיים משותפים

עו"ד רון הדר08 בינואר, 2020

מילון מונחים > הסכם חיים משותפים

ממש כמו בני זוג נשואים, רכושם המשותף של בני זוג שהם ידועים בציבור עשוי להתחלק ביניהם בעת פרידה. כלומר, יש לבני הזוג זכויות כלשהן זה ברכושו של זה (תחת נסיבות מסוימות). הרעיון הזה מבוסס על אחת ההלכות החשובות ביותר בעולם דיני המשפחה: חזקת השיתוף בין בני זוג. לפיה בכל הנוגע לבני זוג שמנהלים אורח חיים משותף, הכולל מאמץ כלכלי משותף, מתקיימת חזקה שקובעת שכל הרכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים יתחלק שווה בשווה בין בני הזוג.

הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור מאפשר לבני הזוג להסדיר את נושא חלוקת הרכוש מראש. בכך הוא מפחית ויכוחים משפטיים במקרה של פרידה ומאפשר הסדרה של נושאים נוספים הנוגעים למשפחה, לילדים ולחיים המשותפים.

הסכם זה אף יכול לשמש כל זוג, לרבות זוגות חד מיניים, שאינם יכולים להינשא כדין במדינת ישראל. 

תוקפו המשפטי של ההסכם

הסכם חיים משותפים צריך להיות הסכם כתוב ששני הצדדים חתמו עליו. בגלל שבמקרים של פרידה מתעוררים לא פעם ויכוחים וריבים משפטיים, רצוי לחזק את מעמדו המשפטי של ההסכם עם כתיבתו, ולאחר ניסוחו והחתימה עליו, לאשררו אצל בית הדין לענייני משפחה בכדי שיקבל תוקף של פסק דין, אותו יהיה ניתן לאכוף.

נוסח הסכם חיים משותפים ותוכנו

הסכם חיים משותפים דומה במהותו להסכם ממון, אולם בעוד הסכם ממון נוגע להסדרים כלכליים גרידא עם סיום הנישואין, הסכם בין ידועים בציבור עשוי לכלול גם הסדרים הנוגעים לתחומים אחרים בחיים המשותפים כמו משמורת על ילדים, מזונות וכו'. ההסכם מנוסח כחוזה משפטי בין הצדדים, וניתן לחלקו לפי הנושאים המופיעים בו.

ביטול ושינוי הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים הוא חוזה, ולכן כדי לבטלו יש להוכיח את אחת העילות החוזיות כמפורט  בחוק החוזים ומאפשרות ביטול (למשל טעות או הטעייה). עם זאת, ניתן לעדכן את ההסכם לאורך השנים, ולהוסיף שינויים חשובים שקרו (כמו למשל שינוי משמעותי במצב הכלכלי או הזוגי). את השינוי יש לערוך בכתב, שני הצדדים צריכים לחתום עליו ולאשרר את חתימות הצדדים.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    רישום עוסק מורשה – איך כדאי להתחיל?

    מזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. הצעד הראשון הוא פתיחת עוסק מורשה, שיאפשר לכם לעמוד בקשרים עסקיים עם לקוחות ולהסדיר את הפעילות מול רשות המיסים. אז איך פותחים עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה? מהן מדרגות מס לעוסק מורשה? איגדנו עבורכם כל מה שהעוסק המתחיל צריך לדעת. מיהו עוסק מורשה? עוסק מורשה הוא מי שהחליט לעבוד כעצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באוגוסט, 2023

    בחירת רואה חשבון לפתיחת עוסק מורשה

    הקמתם עסק, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם העסקית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו. מרבית האנשים שמקימים עסק, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 ביולי, 2023
    Skip to content