השוואה בין הסכם טרם סיום הנישואין והסכם שנחתם לאחר סיום הנישואין

עמוד הבית > עמודי השוואה > פרטי > השוואה בין הסכם טרם סיום הנישואין והסכם שנחתם לאחר סיום הנישואין

בשנים האחרונות ישנה עליה ניכרת באחוז הזוגות שבוחרים להביא לסיום הנישואין. נוכח עובדה זו, יש להביא בחשבון מקרה בו מערכת היחסים הזוגית לא תצלח, על אף חוסר הנוחות המובנת שבהתעסקות בנושאים מעין אלו. 

בהתאם לעלייה באחוז המתגרשים, לא מעט זוגות מקדשים את הזמן והמשאבים, עוד בהיותם נישואים זה לזו כדת משה וישראל ואף לפני שנכנסו בברית הנישואין, לכתוב הסכם טרום נישואים או הסכם טרם סיום הנישואין בכדי לקבוע קווים מנחים להתנהלות הצדדים והפרדת הכוחות במקרה של פרידה. 

יש לומר, הדין הדתי הנהוג כיום מחייב את הסכמת הצדדים למתן גט, דבר שמעניק פתח לסחטנות, הימשכות הליכי הגירושין וכיו"ב.

הסכם טרם סיום הנישואין

הסכם טרם סיום הנישואין מכיל בתוכו את הקווים המנחים של הזוג לסיום הנישואין בצורה חלקה ופשוטה ככל הניתן. ההסכם מכיל בתוכו עקרונות והוראות בנושאים הבאים:

  1. משמורת ילדי הזוג
  2. מזונות ילדים ומזונות אישה
  3. חלוקת הרכוש המשותפת

עניין נוסף אשר עשוי לבוא לידי ביטוי בהסכם טרום סיום הנישואין הוא מניעת האפשרות לסרבנות גט. כאמור, בניגוד לגירושין בהסכמה, כאשר קיימות מחלוקות בין בני הזוג דבר עשוי להביא לידי סרבנות גט הנובעת מכך שעל פי ההלכה היהודית נדרשת הסכמת ורצונו של בן הזוג לבקשת הגירושין. 

מנגד, הסכם שנחתם לאחר סיום הנישואין נכתב בדיעבד, ולעתים לאחר מאבקים בין בני הזוג, דבר שעשוי להקשות על הצדדים להגיע להסכם מאוזן תוך שמירה על כבוד הדדי בהליך. 

מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין?

הבדלים כלכליים משמעותיים בין בני הזוג עשויים לעורר חשש שמא קיים אינטרס כספי למי מהצדדים והדבר עשוי להעכיר במידה ניכרת את מערכת היחסים. חתימה על הסכם ממון, בפרט לפני הנישואין, מסייעת מאוד בהפגת החשש שכן הסכם הממון קובע מראש כיצד יחולק הרכוש בין הצדדים במידה ויחליטו להיפרד בעתיד. לאחר חתימה על הסכם ממון, הדבר מפיג את חשש הצדדים ומאפשר קיום של קשר זוגי אוהב ובריא. יחד עם זאת, חשוב לציין כי עריכת הסכם ממון עשויה להיות מלווה במתחים רבים בין בני הזוג ועל כן על עורך הדין אשר מבצע את עריכת הסכם ההמון לבצע זאת במידת הרגישות הנדרשת. 

הסכם ממון לפני הנישואין הוא הסכם שנחתם לפני חתונה, מהווה מעין הסכם כלכלי בין בני הזוג המסדיר את מערכת היחסים הכלכלית גרידא. 

נדבך חשוב של הסכם ממון הוא קביעת אופן חלוקת הנכסים במקרה של פרידה וסיום הנישואין. 

הסכם ממון לאחר הנישואין

בנוסף לאמור לעיל, ישנם זוגות אשר מחליט לערוך הסכם ממון לאחר הנישואין וזאת בניגוד להנחה השגויה כי הסכם הממון נערך רק לפני הנישואין. יש להדגיש, הסכם הממון יכול להיערך ולהיחתם בכל שלב ואף זוגות ידועים בציבור יכולים לחתום על הסכם ממון אשר יסדיר את הפן הכלכלי של מערכת היחסים. 

הסכם טרום נישואין

זוגות רבים מנהלים משק בית משותף לתקופה ארוכה עוד בטרם נישאו זה לזו. הסכם טרום נישואין מהווה חוזה משותף שעיקרו שמירה על זכויות בני הזוג בהיבטים השונים בחיי הזוגיות במקרה שאלו יחליטו להיפרד. בסיסו של ההסכם קביעת של זכויות וחובות הצדדים במקרה של פרידה. 

העיקרון המנחה בעת עריכת הסכם טרום נישואין הוא הסדרת כל הנושאים המשותפים בין בני הזוג בכדי למנוע מאבק משפטי במקרה של פרידה. 

עניין סרבנות הגט הינה תופעה הבאה לעתים לידי ביטוי בעת מאבק גירושין בין בני זוג. במסגרת הסכם טרום נישואין, לרוב, יש לקבוע בצורה חד משמעית התחייבות הדדית, על פיה, אם אחד מבני הזוג יביע את רצונו להתגרש, אזי בן הזוג השני לא יתנגד ולא יסרב למתן גט.

עניין נוסף ומהותי בעת עריכת הסכם טרום נישואין הוא תוקפו וכוחו המשפטי של ההסכם. יש להדגיש כי ההסכם יקבל תוקף משפטי רק לאחר אימות ההסכם בפני נוטריון או לאחר קבלת אישורו בפני בית המשפט לענייני משפחה. בעניין זה אעיר כי עריכת הסכם מסוג זה לאחר הנישואין מחייבת פנייה מסודרת של הצדדים לבית המשפט לענייני משפחה. 

הערה נוספת לעניין זה, במקרה שההסכם נעדר התייחסות בענייני רכוש וכספים אזי מתייתר התנאי  לאישורו בפני נוטריון או ביהמ"ש לענייני משפחה אולם בכל זאת, פנייה כזאת מומלצת בכל מקרה. 

החלטתם להתגרש?

ההחלטה להתגרש מלווה בחששות כבדים, מתיחות רבה, וייאוש. בכדי להקל על התהליך, ככל הניתן, מומלץ לפנות להליך גישור גירושין

היתרון הגדול של הליך גישור במקרה של גירושין הוא בכך שהוא מאפשר הכלה של ההיבטים הרגשיים וההיבטים הטכניים של הליך הגירושין. לא מן הנמנע כי ניפוץ החלום הזוגי המשותף ילווה בפרץ של רגשות ומשכך חשוב לתת להן את המקום הראוי ולא לאפשר להם לנתב את ההליך למקומות לא רצויים שיפגעו בכל הסובבים. 

במסגרת הליך הגישור, המתגרשים בשיתוף מלא של המגשר מביאים לכדי גיבוש הסכמות משותפות לזוג בכל הנוגע לאופן גידול הילדים (משמורת ומזונות) וחלוקת הרכוש המשותף. 

הסכם גירושין

במצב בו בני הזוג בחרו להיפרד בצורה יפה תוך כבוד הדדי, ישנה נטייה שגויה של הצדדים לעשות שימוש בטופס הסכם גירושין שמופץ ברשת האינטרנט "רק בכדי להעלות את הדברים על הכתב". להסכמות המשותפות שיגבשו הזוג בנוגע למשמורת הילדים, מזונות, וחלוקת הרכוש משמעות רבה שאין להקל עליה את הדעת ומשכך ההמלצה הגורפת היא לערוך הסכם גירושין בליווי של עורך דין הבקיא בתחום בכדי לערוך את ההסכם הנכון ביותר עבור בני הזוג והילדים ובכך ניתן יהיה להביא למניעה, במידת האפשר, של מחלוקות עתידיות.    

רוצים לדעת עוד על הסכם טרם סיום ולאחר סיום הנישואין?

  • אנשים אומרים שצריך לדעת עם מי להתחתן. יותר אנשים אומרים שצריך לדעת ממי להתגרש. יחד עם זאת, צריך גם לדעת איך להתגרש. עריכת הסכם גירושין הוא הליך אשר יקל עליכם אם חס וחלילה תאלצו לחוות הליך גירושין.
  • הליך גירושין הוא הליך לא נעים. אבל היום, ניתן לדאוג ולצייר "קווי מתאר" בין בני הזוג, אשר יגדירו את גבולותיו של ההליך.
  • הסכם גירושין אונליין, הוא הסכם לכל דבר ועניין בין בני זוג, אשר נועד למנוע החרפת סכסוכי גירושין.
הסכם גירושין אונליין
לפרטים נוספים
התחל בהסכם גירושין
דילוג לתוכן