האם כדאי לבעל עסק להתאגד לחברה בע"מ?

עו"ד רון הדר22 ביוני, 2020

האם כדאי לבעל עסק להתאגד לחברה בע"מ?בשעה טובה ומוצלחת החלטתם להקים עסק חדש: למכור מוצר מסוים או להציע ללקוחות שירות כלשהו. בעלי עסק רבים בתחילת דרכם תוהים מתי כדאי לפתוח חברה, כמה עולה להחזיק חברה בע"מ ומה היתרונות של עוסק מורשה או פטור על פני הקמת חברה?

התשובה הפשוטה היא שאין תשובה אחת נכונה. כל עסק שונה מרעהו, מבחינת תפעול, הכנסות ועובדים. לכן איגדנו עבורכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים של כל אחד מהאפיקים הקיימים, כך שתוכלו לבחור מה הדבר הנכון ביותר עבור העסק שלכם.

מיהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא כל מי שהחליט לפתוח עסק ולהיות עצמאי ונרשם ברשויות המס.

על פי חוק, כל עצמאי שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 100,491 ₪ או שמחזיק באחד מהמקצועות שמפורטים בחוק (כמו אדריכל, פסיכולוג, רופא רואה חשבון ועוד) מחויב להירשם כעוסק מורשה.

התחל ברישום חברה

מיהו עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עצמאי שמחזור העסקאות שלו קטן מהסכום הקבוע בחוק (בשנת 2020: 100,491 ₪). העוסק הפטור לא גובה מע"מ מלקוחותיו.

בניגוד לעצמאים אחרים, עוסק פטור לא צריך לדווח באופן חודשי למע"מ. בכך רשות המיסים מקלה על בעלי עסקים קטנים, ופוטרת אותם מהבירוקרטיה הכרוכה בדיווח המתמיד.

מהי חברה בע"מ?

חברה בע"מ היא צורת התאגדות חוקית מותרת בישראל. מדובר על ישות משפטית שפועלת למען הפקת רווח, ובעליה הם בעלי המניות של החברה. חברה יכולה להיות פרטית או ציבורית (כך שבעלי המניות שלה יהיו אנשים מהציבור הרחב). בכל מקרה החברה נחשבת לישות כלכלית שמצייתת לחוקים בנוגע לניהול כספיה ונכסיה.

מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ?

שיקולי מיסוי לחברה וההשפעה של ההכנסה החודשית של העסק

עצמאי משלם מס פרוגרסיבי לפי גובה הכנסתו (עד 50%). מההכנסה החייבת במס אפשר לנכות הוצאות מוכרות כמו ביטוח לאומי והפקדות לקרן השתלמות. בחברה, ההכנסות אינן של הבעלים אלא הכנסות החברה. הבעלים יכול למשוך משכורת (ולשלם עליה מס), לקבל דיבידנד מהחברה (ולשלם מס גם עליו) ובנוסף החברה תידרש לשלם מס חברות.

לכן, בטווח הכנסות מסוים, שיש לחשבו באופן פרטני בעבור מחזור העסקאות המשוער של העסק (נהוג לומר שמאזור הכנסות של למעלה מ25 אלף שקלים בחודש), המס הכולל שהחברה תשלם יהיה נמוך יותר מהמס שהעצמאי היחיד ישלם על ההכנסה שלו. כתוצאה מכך, גובה ההכנסות המשוערות הוא שיקול מרכזי בבחירת סוג ההתאגדות.

אישיות משפטית

חברה בע"מ היא אישיות נפרדת מבחינה משפטית, כלומר חברה היא ישות שנושאת זכויות וחובות בפני עצמה מבחינה משפטית. המשמעות האופרטיבית לבעלי עסקים היא שבמצב של חדלות פירעון נושי החברה לא יכולים להיפרע מהנכסים הפרטיים של בעליה.

העוסק המורשה, לעומת זאת לא נהנה מהגנה כזו. כך אם העסק שבבעלותו נמצא במצוקה כלכלית, העוסק עצמו חשוף לחובות.

תדמית

נהוג לחשוב שהתאגדות כחברה נתפסת כרצינית יותר בקרב הלקוחות והקהילה העסקית. זאת משום שהיא מעידה לרוב על הכנסות גבוהות יותר ופעילות עסקית ענפה יותר.

הליך פירוק

הבדל מרכזי נוסף נוגע לסיום חייו של העסק. בעוד שקל יותר לסגור עוסק מורשה או עוסק פטור (משום שמדובר בעיקר בסגירת התיקים הרלוונטיים ברשויות המס), הרי שהליך פירוק חברה סבוך וארוך יותר. ישנם כמה ערוצים שבאמצעותם ניתן לסגור חברה, ולרוב הוא מערב את בעלי המניות שלה, הדירקטורים ומשך הזמן הכולל לסגירתה ממושך יותר.

התחל ברישום חברה

יש גם דימיון

בין הדרכים ה'רגילות' להפעלת עסק (עוסק מורשה או פטור) לבין התאגדותו כחברה יש גם כמה נקודות דמיון. למשל:

  • ניתן לנכות הוצאות מוכרות לחברה בע"מ וגם לעוסק
  • בשני המקרים יש התנהלות מול רשויות המס ויש צורך בהסתייעות ברואה חשבון מומחה
  • בשני המקרים ניתן לנהל מערכת יחסים עסקית עם לקוחות, ספקים וצרכנים
  • ועוד…

רישום חברה בע"מ אונליין

אם החלטתם להתאגד כחברה, כדאי לדעת שניתן לקצר תהליכים ולפתוח חברה באינטרנט במהירות וביעילות. עורך דין מנוסה ומקצועי דואג לכל ההליך של רישום חברה בע"מ באינטרנט: מהכנת כל המסמכים לצורך הרישום, דרך אימות חתימה ועד קבלת תעודת התאגדות ומספר חברה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    הגשת דו"ח שנתי לרשם החברות 2021

    עדכון אחרון: ינואר 2021 במסגרת פעילותה של חברה בע"מ, קמות עליה מספר חובות שעליה לעמוד בהן: הגשת דו"חות רבעוניים ושנתיים לרשויות המס, תשלום אגרה שנתית לרשם החברות וגם הגשת דו"ח שנתי לרשם החברות. דיווח שנתי לחברה ברשם החברות היא פעולה שיש לבצע בה החברה מעדכנת פרטים לגביה - חלוקת המניות ומי הם המחזיקים בהן (מי הם בעלי המניות של החברה), עדכון לגבי זהות הדירקטורים...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בינואר, 2021

    מה הוא טופס 856? כל מה שצריך לדעת

    טופס שמרכז את התשלומים והניכויים שעסק משלם ומנכה לספקים ונותני שירותים. זהו טופס שנתי, שרשות המיסים אמורה לקבל במועדים קבועים לאחר תום השנה. הטופס אמור להוות מסמך מסכם ומרכז של טופסי הדיווח החודשיים על תשלומים וניכויים, שנקראים טופס 102.  מי נדרש להגיש דוח 856? כל מי שמשלם תשלומים שמחייבים ניכוי מס במקור על ידו, גם אם המשלם עצמו זכאי לפטור מניכוי מס במקור. נזכיר...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר27 בדצמבר, 2020
    Skip to content