חברה בע"מ – מה זה אומר?

עו"ד רון הדר13 בפברואר, 2020

חברה בעמ - מה זה אומרשוק התעסוקה מתחלק לסוגים שונים של מעסיקים ומועסקים. יש מעסיקים במגזר הציבורי ויש מעסיקים במגזר הפרטי. יש מועסקים שהם שכירים ויש עצמאים שמנהלים את העסק הפרטי שלהם עם או בלי עובדים. בכל מקרה כזה, מה שמשתנה הוא צורת ההתארגנות הכלכלית של המעסיקים האלה ודרך הרישום שלהם ברשויות המס וכישות משפטית. החשיבות של זה עצומה, משום שארגונים אלה כפופים בזאת לחוקים המחייבים אותם ברישום ברשויות, בתשלום מסים והן בדיני עבודה במידה ויעסיקו עובדים. חברה בע"מ היא אחת מצורות ההתארגנות הכלכליות האלה של עצמאים, וחלים עליה כל דיני החברות ודיני העבודה אם וכאשר תעסיק עובדים. כך שלנושא זה חשיבות גדולה למי שנשכר על ידי מעסיק שביצע תהליך של פתיחת חברה בע"מ.

התחל ברישום חברה

מהי חברה בע"מ?

ברחבי העולם ובישראל מנהלים את העסקים באמצעות התאגדויות חוקיות מוסכמות, ואחת מהן היא חברה בע"מ – חברה בעירבון מוגבל. חברה בע"מ רשאית לעסוק בכל עניין חוקי שהיא מצהירה עליו שלמטרה זו קמה, ויש בה הפרדה בין האנשים שמקימים אותה והם בעליה לבין נכסיה וחשבונותיה. חברה יכולה להיות פרטית או ציבורית, מונפקת בבורסה או חברה משפחתית, אבל היא נחשבת לישות משפטית כלכלית בפני עצמה שמצייתת לחוקים בנוגע לניהול כספיה ונכסיה ותשלומים והתחייבויות לספקים ולקוחות. בנוסף, מחויבת בהנהלת חשבונות וניהול ספרים כחוק. כמו כן, לפחות מבחינת ההגינות העסקית הנהוגה בימינו היא מחויבת בביקורת ופיקוח כדי שלא ליצור חובות שהיא אינה יכולה לעמוד בהם כלפי עובדים, לקוחות וספקים.

מניות וחברה בע"מ, מהו הקשר?

כאשר חברה פרטית רוצה לגייס יותר כסף כדי לפתח מוצרים נוספים ולהתרחב, היא יוצאת בהנפקת מניות לבורסה. בדרך זו היא מגייסת מהציבור הון. זאת גם הסיבה העיקרית שבגללה לחברה בע"מ יש אינטרס לשמור על תדמית ציבורית חיובית ולנהל את עסקיה בשקיפות מרבית וכחוק, משום שיש לזה השפעה על מידת סחירותה והאטרקטיביות שלה לציבור המשקיעים. אם היא יוצאת להנפקה בבורסה היא מחויבת גם במסירת תשקיף להנהלת הבורסה ובהקפדה היתרה על ניהול החשבונות והעניינים שלה לפי התרבות העסקית החיובית ביותר שנהוגה בימינו, אחרת לא יהיה לה סיכוי למשוך משקיעים והיא אף עלולה לפשוט רגל. לכן, ברור למה חברה בע"מ תרצה לציית לחוק החברות. חברה בע"מ הנסחרת בבורסה מחלקת דיבידנדים למשקיעיה, אבל היא נמדדת גם בשמירה על ניהול כספי נכון מבלי ליצור חובות שיגרמו חלילה למחיקת ערך המניות ולהפסדים למשקיעים.

מהו אותו עירבון מוגבל?

העירבון המוגבל הוא ערבות הבעלים לחובותיה, והוא הבסיס להפרדה של הבעלים מנכסיה שמגינה עליו ועליה מפני ניהול כספי כושל. במקרה של פשיטת רגל לא יכולים הנושים לגבות מהבעלים יותר מאשר החוק מאפשר זאת, ולכן התרבות העסקית ההוגנת מחייבת שבעלי חברה לא ייצרו חובות של חברה בע"מ, תוך כדי כך שהם מוליכים שולל משקיעים, לקוחות ועובדים, ונחלצים מהמשבר הכלכלי כאשר הרכוש וההון הפרטיים שלהם אינם ניזוקים כתוצאה מהגבלת הערבות הזאת. מצד אחד, זה מחייב הגינות ומוסריות בניהול כספי משקיעים. מצד שני, הם יכולים להניע תהליכים עסקיים רק כתוצאה מכך שניתן בהם אמון של משקיעים כך שינהלו את החברה בדרך שתניב להם תשואה ורווחים גבוהים לעתיד. זוהי מטרתו העיקרית של מסך ההפרדה בין נכס אישי של בעל החברה לבין ההון של החברה עצמה. בישראל ראינו לא מעט מקרים שבהם בתי המשפט סירבו לקיים את ההפרדה הזאת של מסך העירבון המוגבל כאשר הוכח להם שהתנהלות הבעלים לא הייתה נקייה משיקולים אישיים שאינם ראויים, ובית המשפט העדיף בשל כך להגן על כספם של המשקיעים והנושים.

התחל ברישום חברה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    תהליך המעבר מעוסק מורשה להקמת חברה בע"מ

    בתהליך הצמיחה של בעלי עסק, רבים מוצאים את עצמם מתחבטים בשאלת המעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ. המון עוסקים מורשים אינם מודעים למה כוללת הפרוצדורה במעבר, מחירים וחשוב מכל - מהו הערך שישיגו מאותו מעבר - עלות מול תועלת בהקמת חברה בע"מ. עצם השינוי מעוסק מורשה לחברה בע"מ דורש מבעלי העסק להגיע לתובנות אודות דוחות רווח והפסד, מדרגות מס, מוניטין, חשיפה משפטית ועוד. ההחלטה על...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר31 ביולי, 2019

    רשימת הוצאות מוכרות לעצמאי וחברה בע"מ

    עסק, בין אם מדובר בעסק של עצמאי ובין אם מדובר בחברה בע"מ, מטרתו להשיא רווחים לבעלים שלו. תחומי אחריותו של בעלים של עסק רבים ומגוונים הם ותלויים בתחום פעילותו - מחקר, פיתוח, ספקים,לקוחות, עובדים ועוד. בין התחומים המרכזיים שעל פיהם יקום ויפול עסק הוא התחום הפיננסי. עסק מצליח צריך להיות מהבחינה הפיננסית מבוקר ע"י רואה חשבון. רואה החשבון תפקידו לוודא "שהמספרים מסתדרים", לבקר את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר10 במרץ, 2019
    Skip to content