סיבות להפריד בין החשבון הפרטי לחשבון העסקי

עו"ד רון הדר14 בדצמבר, 2020

סיבות להפריד בין החשבון הפרטי לחשבון העסקיהשאלה מתי כדאי לפתוח חשבון בנק עסקי מעסיקה לא מעט בעלי עסקים שרוצים לנהל את ההכנסות, ההוצאות והרווחים של העסק בצורה הטובה ביותר. אז מה הן הסיבות להפריד בין החשבון הפרטי לבין החשבון העסקי? אספנו עבורכם כל מה שאתם צריכים לדעת.

למה כדאי להפריד בין החשבון העסקי לחשבון הפרטי?

לחלק מבעלי העסקים שאלת ההפרדה ופתיחת חשבון בנק לחברה או לעסק עשויה להיות לא מסובכת במיוחד – בעלי עסקים קטנים, כמו למשל עוסקים פטורים שמנהלים עסק קטן כהכנסה נוספת, לרוב לא יפתחו חשבון בנק עסקי, ויישארו עם זה הפרטי (חשבו למשל על מורה שמעביר שיעורים פרטיים, שלא נדרש לתשלום לספקים, שכירות וכו'). לעומתם, בעלי עסקים גדולים וענפים יפתחו חשבון בנק עסקי כבר בימיו הראשונים של העסק.

עולה השאלה מה קורה עם עסקים שנמצאים 'באמצע'? ובכן הסיבות לפתיחת חשבון בנק עסקי עשויות להשתנות ממקרה למקרה, אלה המרכזיות שבהן:

התחל בפתיחת חשבון בנק

כדי לנטר את ההוצאות וההכנסות של העסק, ולהיות בבקרה על תזרימים ותשלומים

הפרדה בין חשבון בנק פרטי לחשבון בנק עסקי היא קודם כל עניין טכני: כאשר מנהלים שני חשבונות ניתן להבחין ביתר קלות בין הכנסות של העסק לבין הכנסות פרטיות אחרות, בין הוצאות של בעל העסק שאינן קשורות לעסק (כמו מזון, חוגים לילדים, חופשות וכו') לבין הוצאות של העסק (כמו תשלום לספקים, שכר דירה וכו').

ההפרדה הזו בעצם מייצרת לבעל העסק אפשרות ממשית לבקרה של המצב הכספי של העסק, מעקב אחר תשלומים ותמונת מצב יום יומית על הכנסות העסק. 

כדי להבחין בין הוצאות שייחשבו ל'הוצאה מוכרת'

כפי שזה עתה הסברנו, הפרדת החשבונות מאפשרת גם הפרדה ברורה בין הוצאות פרטיות לבין הוצאות עסקיות. מלבד בקרה ומעקב אחר כספים, יש לכך חשיבות נוספת בתחום ההוצאות המוכרות. 

הוצאה מוכרת היא הוצאה שמס הכנסה בישראל הכיר בה כהוצאה שמקוזזת מהכנסות העסק לצורך חישוב המס שעליו לשלם. רשימת הוצאות מוכרות לעצמאי וחברה בע"מ מחולקת ל6 קטגוריות של הוצאות, שניתן לנכות מהכנסת העסק לצורך חישוב ההכנסה החייבת במס. כך למשל הוצאות שכר ופחת נחשבות להוצאות מוכרות, המותרות בניכוי.  

אם כן, הפרדת החשבון מאפשרת להתחקות אחר ההוצאות המוכרות של העסק באופן המיטבי. עם זאת חשוב לשים לב שיש הוצאות שנחשבות להוצאות 'מעורבות', כלומר שמשמשות גם לצרכים עסקיים וגם לצרכים פרטיים. אם בהוצאה כזו אפשר להפריד בין המרכיב הפרטי לעסקי, החלק העסקי ייחשב כהוצאה מוכרת. אם לא ניתן לבצע הפרדה שכזו, ההוצאה לא תחשב להוצאה מוכרת. 

כדי להתאים את הסביבה הבנקאית לפעילות העסקית-כלכלית של העסק

לעסקים שונים יש צרכים שונים, הנובעים מגודל העסק, אופיו ואופן פעילותו. יש כמה סוגים של עסקים שהפרדת חשבון הבנק יכולה לסייע להם בחיי היום יום: עסקים שיש להם תנועות רבות בחשבון, הנובעות למשל מריבוי עסקאות מכר, עדיף שיפתחו חשבון בנק עסקי נפרד. ההמלצה הזו תקפה גם לעסקים שמרבים להשקיע בניירות ערך. זאת מפני שתחת תנאים מסוימים אפשר להנות מעמלות נמוכות בחשבון השקעות בבנק. בנוסף, חברות סטארט-אפ ויוזמות טכנולוגיות יכולות להנות מהטבות ייעודיות עבורן בחשבון בנק עסקי, כמו למשל הוזלה של עמלות בעסקאות מטבע חוץ.

פרוטוקול פתיחת חשבון בנק, או: איך פותחים חשבון בנק עסקי?

אם בחרתם לפתוח חשבון בנק לעסק שלכם, עליכם לבחור תחילה באיזה בנק תעשו זאת. זכרו שהבנקים מתחרים עליכם, הלקוחות. לכן, בחרו בנק רק אחרי שעשיתם מעין 'סקר שוק' ובדקתם איזה בנק ייתן לכם את התנאים הטובים ביותר והמתאימים ביותר עבור העסק שלכם. 

אחרי שבחרתם היכן לפתוח את החשבון העסקי תתבקשו להגיש לבנק מספר מסמכים, בהתאם לדרישות שיציג לכם. במרבית המקרים מדובר במסמכים הבאים: 

  • אם העסק שלכם הוא חברה – עותק של התקנון שעבר אימות על ידי עורך דין.
  • אישור שהתקבל מרואה חשבון או מעורך דין של החברה על הזכויות הקיימות בחברה.
  • פרטי מורשי החתימה בחשבון.
  • אישור מעורך דין לצורך הנפקת כרטיס אשראי לעסק (אם רלוונטי).
  • פרוטוקול פתיחת חשבון בנק לחברה, כולל פרוטוקולים של ביצוע עסקאות אינטרנטיות.
  • הדו"חות הכספיים של החברה אם החברה כבר פועלת אולם פותחת חשבון בנק רק לאחר תחילת פעילותה .

התחל בפתיחת חשבון בנק

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    פתיחת חשבון בנק עסקי לחברה – מה צריך לדעת

    החלטתם להקים עסק ולצאת לדרך חדשה? גיבשתם כבר רעיון מבריק אשר יכבוש את השוק? אם כן, כעת יש להתעסק עם לא מעט פרוצדורות שלפעמים מעיקות אך הכרחיות. כדאי לדעת איך להתמודד עם פרוצדורות אלה לצורך חסכון בזמן וכסף וגם למטרת הצלחת העסק בעתיד. אחת הפרוצדורות נמצאת בטווח בין פתיחת החברה שלכם אונליין לבין פתיחת תיקים ברשויות מע"מ ומס הכנסה – פתיחת חשבון בנק לחברה...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר30 בדצמבר, 2019

    כיצד לבחור בנק לפתיחת חשבון בנק עסקי?

    אם הקמתם חברה או פתחתם עסק חדש ודאי שאלתם את עצמכם כיצד כדאי לנהל את הכסף: האם ההכנסות צריכות להיכנס לחשבון האישי שלכם? האם כדאי להפריד כך שההוצאות ישולמו מחשבון אחר? איך בוחרים בנק לפתיחת חשבון עסקי? אספנו עבורכם כל מה שצריך לדעת בנושא.  מתי לפתוח חשבון בנק עסקי? השאלה הראשונה שבעל עסק צריך לשאול את עצמו כאשר מדברים על חשבון בנק לעסק היא...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר03 בדצמבר, 2020
    Skip to content