האם אפשר לקצר את תהליך הוצאת רישיון העסק?

עו"ד רון הדר15 בדצמבר, 2020

לקצר את תהליך הוצאת רישיון העסקמה זה רישיון עסק?

רישיון עסק הוא רישיון שנותן המדינה לעסקים שונים המחויבים בקבלת הרישיון על מנת לפעול.  בחוק רישוי עסקים מופיעים 10 סוגי עסקים שנדרשים להוציא רישיון עסק על מנת לפעול (עסקים שלא מופיעים ברשימה אינם מחויבים בהוצאת רישיון כזה):

  1. עסקים בתחום הבריאות, קוסמטיקה והרוקחות – בקטגוריה זו נכללים בתי מרקחת, מכוני יופי וקוסמטיקה וכן מעבדות רפואיות. 
  2. עסקים בתחום הדלק והאנרגיה – בקטגוריה זו נכללות תחנות הדלק ותחנות הכוח.
  3. עסקים בתחום החקלאות ובעלי החיים – בקטגוריה זו נכללים חנויות מזון לבעלי חיים, בתי שחיטה, עסקים המייצרים, אורזים ומאחסנים חומרי הדברה.
  4. עסקים בתחום המזון – בקטגוריה זו נכללים מסעדות, בתי קפה, פאבים, שירותי הסעדה (קייטרינג).
  5. עסקים בתחום המים והפסולת – בקטגוריה זו נכללים אתרי סילוק פסולת ומתקני התפלת מים.
  6. עסקים בתחום המסחר – בקטגוריה זו נכללים קניונים, משתלות, מכבסות, חנויות למכשירי אלקטרוניקה.
  7. עסקים בתחום ההנאה ציבורית, הנופש והספורט – בקטגוריה זו נכללים בתי מלון, גני חיות, קולנוע, תיאטרון, אולמות אירועים.
  8. עסקים בתחום הרכב והתעבורה – בקטגוריה זו נכללים חניונים, מוסכים, רחיצת מכוניות, חשמלאות רכב, שירותי גרירה והובלה.
  9. עסקים בתחום האבטחה, הנשק והתחמושת – בקטגוריה זו נכללים ייצור, מכירה, אחסון ותיקון של כלי נשק, שירותי שמירה או איתור
  10. עסקים בתחום התעשייה, המלאכה, הכימיה והמחצבים – בקטגוריה זו נכללים עסקים של עץ, פלסטיק ונייר, עסקי פחחות, מסגריות.

איך מקבלים רישיון עסק?

לשאלה איך מתבצע הליך הוצאת רישיון לעסק אין תשובה אחת ויחידה. זאת משום שתהליך הוצאת רישיון עסק אינו אחיד לכל סוגי העסקים, והוא משתנה בהתאם לסוג העסק, גודלו והרשות המקומית שבה הוא נמצא. עם זאת, תחילתו של כל תהליך רישוי היא ברשות המקומית. בעל עסק צריך לפנות לרשות המקומית שבה יתנהל העסק שלו, ולהגיש בקשה לקבלת רישיון. הרשות המקומית תפנה לרשויות מאשרות נוספות (כמו למשל למשרד הבריאות) בשלב זה יש צורך להגיש מסמכים שונים לבקשת הרשות וביניהם מסמכי חברה (אם אכן קיימת חברה), תכנית אדריכלית למקום העסק ועוד. בנוסף, יש להגיש מסמכים בהתאם לסוג העסק. כך למשל אם מדובר בעסק שעלול לגרום לזיהום, יש לפרט בכתב את ההשלכות הסביבתיות של מתן רישיון לעסק.

החל בהליך רישוי עסק אונליין

האם ואיך אפשר לקצר את תהליך הוצאת רישיון העסק?

קיימות דרכים שונות שיכולות לזרז את קבלתו של רישיון העסק:

  • הסתייעות בעורך דין רישוי עסקים – תהליך קבלת רישיון עסק מתנהל מול רשויות, עיריות וגופים ממשלתיים. גופים אלו, מטבעם, דורשים לא מעט בירוקרטיה. הליך הרישוי עלול להתעכב אם המסמכים שיש להגיש לרשויות השונות לא מולאו כהלכה. לכן מומלץ להיעזר בעו"ד לרישוי עסקים, שידע למלא את כל המסמכים, לענות לשאלו משפטיות שעולות ולייצג את מבקש הרישיון אם יש צורך בכך. שימו לב שלא פעם רשויות מחזירות טפסים ומסמכים שלא הוגשו בהתאם לכללים, והדבר יכול לעכב את ההליך בשבועות רבים.
  • רישוי עסקים מקוון – כיום יש רשויות מקומיות שהפכו את חלק מהליך רישוי העסקים למקוון, כך שהגשת המסמכים ומילוי הפרטים של המבקש הפכו יעילים ומהירים יותר. מומלץ לבדוק באינטרנט האם ברשות המקומית שאתם מעוניינים לפתוח במסגרתה עסק מציעה שירות דומה.
  • הסתייעות בבעלי מקצוע – כדי שלא תצטרכו לחזור ולהגיש עוד ועוד אישורים או מסמכים, השתדלו להיעזר באנשי מקצוע שיסייעו לכם לתת לרשויות המאשרות את כל הפרטים ההכרחיים לצורך קבלת הרישיון. כך למשל אם אתם מעוניינים בפתיחת עסק שעשויות להיות לו השלכות סביבתיות (כגון זיהום, ייצור פסולת בכמות בלתי רגילה וכו') היעזרו מראש בבעל מקצוע המתמחה בעניין זה והגישו לרשויות תכנית מפורטת בנושא, ככל שתידרשו לכך.

מסלולים מקוצרים במסגרת הרפורמה לרישוי עסקים

בשנת 2019 נכנס לתוקפו תיקון 34 לחוק רישוי עסקים, הידוע גם כרפורמה בחוק רישוי עסקים. אחת ממטרותיה המרכזיות של הרפורמה הייתה ייעול תהליכי מתן הרישיונות וקיצורם, וכתוצאה מכך נקבעו מסלולים מקוצרים המיועדים לבעלי עסקים קטנים ובינוניים. אלה לא יידרשו להמתין זמן רב לקבלת הרישיון, ויוכלו לקבלו במהירות ועם מעט בירוקרטיה יחסית.

כך, עסק שנחשב לעסק יהיה רשאי לקבל את הרישיון בכפוף למילוי תצהיר. יש בכך הקלה משמעותית, כיוון שבעל העסק לא יצטרך לעבור הליך סבוך וארוך של אישורים מהרשויות. גם בעלי עסקים בינוניים יכולים להנות ממסלול מקוצר, אולם כיוון שהעסק שלהם גדול יותר גם ההליך מעט יותר מסובך: בעלי עסק בינוני יידרשו גם הם למלא תצהיר. לאחר מכן העסק יקבל היתר מזורז ל180 ימים ולאחר תקופת בדיקה של הרשות המאשרת, העסק יקבל את רשיונו.

החל בהליך רישוי עסק אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך מוציאים רישיון עסק? מה חשוב לדעת

    בשעה טובה אתם פותחים עסק משלכם. האם יש צורך לקבל רישיון להפעלתו? איך עושים את זה? אספנו בשבילכם כל מה שחשוב לדעת. מה זה רישיון עסק? רישיון עסק הוא רישיון שמעניקות הרשויות במדינה לבעל עסק, ובכך מתירות לו לנהל את עסקו במדינת ישראל כדין. לא כל סוגי העסקים במדינת ישראל זקוקים לרישיון ניהול עסק על מנת לפעול: סוגים מסוימים של עסקים, הקבועים בדיני רישוי...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 בנובמבר, 2020

    איזה עסקים מחוייבים ברישיון עסקי?

    מה זה רישיון לניהול עסק (רישיון עסקי)? רישיון לניהול עסק הוא היתר שיש לקבל מרשויות המדינה או מהרשות המקומית על מנת להפעיל עסק במדינת ישראל. קיימות הוראות חוק שונות לגבי מי צריך להוציא רישיון עסק וכיצד עושים זאת. רוב הכללים בנושא מופיעים בחוק רישוי עסקים.  איך מוציאים רישיון עסק? לאחרונה נכנסה לתוקף רפורמה בתהליך רישוי עסקים. במרכזה ייעול התהליך, קיצורו והתאמה בין סוג העסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר11 בנובמבר, 2020
    Skip to content