מה הוא הליך בקשה לרישיון עסק?

עו"ד רון הדר01 בדצמבר, 2020

הליך בקשה לרישיון עסקבקצרה – מהו רישיון עסק?

רישיון עסק הוא היתר רשמי שניתן לבעלי עסקים על ידי רשויות המדינה. תפקידו של הרישיון הוא לאפשר לבעל העסק להפעיל את העסק בהתאם לסטנדרטים של איכות הסביבה, תברואה, קיום תכליות דיני התכנון והבנייה, מניעת מחלות ובריאות הציבור.

מי צריך רישיון עסק?

לא כל עסק זקוק לרישיון עסק כדי לפעול. התוספת לחוק רישוי עסקים קובעת 10 סוגים של עסקים שמחויבים בקבלת רישיון לפני תחילת פעילותם:

  1. עסקים בתחום הבריאות, קוסמטיקה והרוקחות – בקטגוריה זו נכללים בתי מרקחת, מכוני יופי וקוסמטיקה וכן מעבדות רפואיות. 
  2. עסקים בתחום הדלק והאנרגיה – בקטגוריה זו נכללות תחנות הדלק ותחנות הכוח.
  3. עסקים בתחום החקלאות ובעלי החיים – בקטגוריה זו נכללים חנויות מזון לבעלי חיים, בתי שחיטה, עסקים המייצרים, אורזים ומאחסנים חומרי הדברה.
  4. עסקים בתחום המזון – בקטגוריה זו נכללים מסעדות, בתי קפה, פאבים, שירותי הסעדה (קייטרינג).
  5. עסקים בתחום המים והפסולת – בקטגוריה זו נכללים אתרי סילוק פסולת ומתקני התפלת מים
  6. עסקים בתחום המסחר – בקטגוריה זו נכללים קניונים, משתלות, מכבסות, חנויות למכשירי אלקטרוניקה.
  7. עסקים בתחום ההנאה ציבורית, הנופש והספורט – בקטגוריה זו נכללים בתי מלון, גני חיות, קולנוע, תיאטרון, אולמות אירועים.
  8. עסקים בתחום הרכב והתעבורה – בקטגוריה זו נכללים חניונים, מוסכים, רחיצת מכוניות, חשמלאות רכב, שירותי גרירה והובלה.
  9. עסקים בתחום האבטחה, הנשק והתחמושת – בקטגוריה זו נכללים ייצור, מכירה, אחסון ותיקון של כלי נשק, שירותי שמירה או איתור
  10. עסקים בתחום התעשייה, המלאכה, הכימיה והמחצבים – בקטגוריה זו נכללים עסקים של עץ, פלסטיק ונייר, עסקי פחחות, מסגריות.

החל בהליך רישוי עסק אונליין

הליך בקשה לרישיון עסק

איך מתנהל הליך קבלת רישיון עסק?

הליכי הגשת הבקשה לרישיון עסק עשויים להשתנות מרשות מקומית לרשות מקומית וכן בין סוגים שונים של עסקים, אולם יש סכמה כללית של תהליך קבלת רישיון עסק:

תחילה יש להגיש בקשה לרשות המקומית. זו תבקש פרטים שונים על העסק ומסמכים שניתן להנפיק בסיועו של עו"ד רישוי עסקים. בהמשך יש להכין מסמכים שדרושים לרישוי כך למשל: הכנת מסמכי החברה, הצגת התכנית האדריכלית של העסק והתייחסות לבעיות של תכנון ובנייה, מדידות וכיוצא באלה. בשלב הזה יש חשיבות לסוג העסק שמעוניינים לפתוח. כך למשל אם מבקשים לפתוח מפעל או עסק של ייצור ועיבוד, יהיה צורך להציג את ההשלכות הסביבתיות של העסק.

מכאן עוברים להגשת הבקשה לרישיון עסק לעירייה. העירייה מעבירה את הבקשה לרשויות השונות שמהן צריך לקבל אישור על מנת לפתוח את העסק. כך למשל למשרד הבריאות. ייתכן שהרשויות יערכו ביקורת במקום העסק כדי לוודא שהוא אכן תואם את התכניות והמסמכים שהוגשו. בסופו של דבר יתקבל רישיון העסק. חשוב לשים לב שיכול להיות שהרישיון יכלול תנאים בקבלת רישיון עסק. כלומר תנאים שרק אם העסק ימלא אותם הרישיון יהיה בתוקף. 

מסלולים מקוצרים

כדאי לדעת שבשנים האחרונות נערכה רפורמה בתחום רישוי העסקים בישראל. כחלק מהרפורמה נוצרו מסלולים מקוצרים לבעלי עסקים קטנים ובינוניים כך שיוכלו לקבל רישיון עסק במהירות ובפשטות יחסית:

  • עסק קטן (כמו למשל מספרה שכונתית) יכול לקבל את רישיונו בכפוף למילוי תצהיר. כלומר אין צורך לעבור תהליך ארוך ומסורבל של אישורים והמתנה לרשויות (דבר שעשוי לאפיין את התהליך ה'רגיל' והארוך של רישוי).
  • קיים מסלול מקוצר גם לעסק בינוני, אולם הוא סבוך מעט יותר מזה של עסק קטן. גם בעל העסק הבינוני צריך למלא תצהיר. בהמשך יקבל היתר מזורז ל180 ימים ולאחר תקופת בדיקה של הרשות המאשרת יקבל את הרישיון.

עיכוב באישור הרשויות וקבלת היתר זמני 

כפי שציינו, אחד השלבים בקבלת רישיון עסק הוא מתן אישור של הרשויות לעסק. השלב הזה עשוי לארוך זמן רב: הרשויות עמוסות בבקשות והמגזר הציבורי לא תמיד פועל בזריזות וביעילות. הרפורמה ברישוי עסקים מצאה פתרון גם לזה, והוא יכול להות רלוונטי גם לבעלי עסקים שנדרשים להליך הרישוי המלא.

במשפט אחד –  הכלל החדש אומר שאם לא מקבלים את אישור הרשויות בזמן, ניתן לקבל היתר זמני ולהפעיל את העסק.

נסביר: הרשויות צריכות להשיב למבקש הרישיון תוך 30 יום מרגע קבלת הבקשה. במקרים מסוימים יש ביכולתן להאריך את תקופת התגובה ל60 יום, אולם עליהן להודיע על כך מראש ולפרט מה הסיבה להארכה. בתום תקופה זו עליהן לקבל את בקשת המבקש ולתת לו רישיון עסק או לחלופין לדחות את בקשתו. אם תגובת הרשות לא התקבלה בתום תקופה זו, המבקש יקבל היתר זמני שיאפשר לו להפעיל את העסק שלו (למרות שלא התקבל רישיון רשמי). תוקף ההיתר הזמני הוא עד שנה. אם תשובת הרשות לא התקבלה לאורך השנה הזו, הרשות המקומית יכולה להאריך את ההיתר בשנה נוספת. אם אישור הרשות לא מתקבל גם בתום שנתיים, המבקש יקבל רישיון קבוע לעסק. 

הכנת רישיון העסק

כיום יש שירותים שמלווים עסקים בתחילת דרכם בתהליך קבלת רישיון עסק. ניתן להסתייע בהם ולפנות אליהם אונליין.

החל בהליך רישוי עסק אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך מוציאים רישיון עסק? מה חשוב לדעת

    בשעה טובה אתם פותחים עסק משלכם. האם יש צורך לקבל רישיון להפעלתו? איך עושים את זה? אספנו בשבילכם כל מה שחשוב לדעת. מה זה רישיון עסק? רישיון עסק הוא רישיון שמעניקות הרשויות במדינה לבעל עסק, ובכך מתירות לו לנהל את עסקו במדינת ישראל כדין. לא כל סוגי העסקים במדינת ישראל זקוקים לרישיון ניהול עסק על מנת לפעול: סוגים מסוימים של עסקים, הקבועים בדיני רישוי...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 בנובמבר, 2020

    איזה עסקים מחוייבים ברישיון עסקי?

    מה זה רישיון לניהול עסק (רישיון עסקי)? רישיון לניהול עסק הוא היתר שיש לקבל מרשויות המדינה או מהרשות המקומית על מנת להפעיל עסק במדינת ישראל. קיימות הוראות חוק שונות לגבי מי צריך להוציא רישיון עסק וכיצד עושים זאת. רוב הכללים בנושא מופיעים בחוק רישוי עסקים.  איך מוציאים רישיון עסק? לאחרונה נכנסה לתוקף רפורמה בתהליך רישוי עסקים. במרכזה ייעול התהליך, קיצורו והתאמה בין סוג העסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר11 בנובמבר, 2020
    Skip to content