מה הוא הסכם הקצאת מניות?

עו"ד רון הדר24 באוגוסט, 2020

מה הוא הסכם הקצאת מניות?כל חברה העומדת בתנאים מסוימים (בעלת הון עצמי ברמה מסוימת, היקף פעולות מעל רף כל שהוא) אשר נקבעו על ידי הרשות לניירות ערך, יכולה לצאת לתהליך של הנפקה לציבור (IPO). כחלק מתנאי אישור הליך ההנפקה, על החברה לערוך הנפקה תשקיף, כשמו כן הוא, משקף את מצבה של החברה לציבור המשקיעים הפוטנציאלי. באמצעות התשקיף, יכול הציבור לדעת כל מה שצריך אודות החברה, התפקוד שלה והמחזור השנתי שלה. התשקיף משקף את כל המידע על החברה, מה תחום הפעילות שלה, אילו מוצרים היא מציעה, מידע אודות המתחרים העיקריים שלה, הלקוחות ומיהם הספקים העיקריים שלה.

בנוסף על החברה לגלות את כל גורמי הסיכון שכוללים – אילו חומרי גלם היא תלויה, מי הם הלקוחות אשר בהם היא תלויה, האם היא עשויה להיות מושפעת ממצב ביטחוני כזה או אחר ועוד. בסופו של דבר מדובר על חומר רב אשר מודפס על ניירת רבה. את המידע יבחנו משקיעים פוטנציאליים על מנת להבין אם שווה להם לרכוש את ניירות הערך של החברה או לאו.

סוגי הנפקות

הנפקת הון הינה הקצאת מניות חדשות שהציבור יוכל לרכוש אותן. מדובר על חלוקה של מניות החברה למשקיעים חדשים, או הגדלת של הון המניות של משקיעים קיימים. היות שלכל חברה יש הון מניות רשום שלא הוקצה, הרי שניתן להקצות את אותן מניות שטרם הוקצו למשקיעים.  דרך נוספת לגיוס הון מהציבור היא הנפקת אגרות חוב שהיא דרך נוספת של חברה לגיוס כספים דרך מכירה של אגרות חוב לציבור בכלל ולמשקיעים בפרט.

בתום תהליך ההקצאה נערך דוח אשר יימסר לרשם החברות בתוך שבועיים מיום ההנפקה. מסירת הדוח היא לא הדבר היחידי שצריך לבצע ויש לאמת אותו ע"י עורך דין. את המניות מקצים מתוך מה שנקרא הון מניות רשום שהוא בעצם סך המניות שיש לאותה החברה להציע.

התחל בהקצאת מניות

מה קורה כאשר יש הנפקה?

לאחר הקצאה של מניות בחברה משתנים לעיתים יחסי הבעלות והמצב החדש אינו דומה למה שהיה לפני כן. כל שינוי כזה עשוי להועיל או להזיק לחברה ולכן יש לקחת בחשבון כל משתנה ולחשוב היטב אם כדאי בכלל לבצע הקצאת מניות בחברה. חברות פרטיות אשר הופכות לציבוריות מבצעות הקצאה במטרה לגייס הון מהציבור. בהון הזה היא תשתמש לרוב לצורכי התרחבות והגדלת פעילותה העסקית. בנוסף קיימים יתרונות נוספים לחברה אשר מקצא מניות: היא בעלת ערך ידוע בכל יום כיון שהמסחר במניותיה בבורסה מתקיים באופן שוטף.

לאחר ההנפקה, המסחר במניותיה של החברה מתקיים באופן שוטף ויומיומי. כלומר, ייתכן שערך המניות של החברה ירד משום שכל השוק נמצא במגמת ירידה או במקרים שבהם החברה מדווחת  על שינויים מבניים בה, דיווחים על הפסדים ועוד. ערך מניותיה של החברה עשוי גם לעלות במקרה שהדוחות של החברה היו חיוביים וטובים, או שהיא מדווחת על סגירה של עסקה גדולה.

מהן ההשלכות?

כאשר מניה הופכת לסחירה, ישנם גורמים רבים שעלולים להביא לשינוי בשוויה. השינויים תלויים גם בפעילות החברה וגם בגורמים אשר קשורים לשוק ההון. דבר זה אומר בעצם ששוויה  של חברה עשוי להיקבע מחדש כמעט בכל רגע נתון (באופן תיאורטי). ניתן לבצע הקצאת מניות בחברה אונליין, כך שבתקנון החברה אפשר לקבוע שלחברה יהיה רק סוג אחד של מניות או כמה סוגים (מניות רגילות, מניות בכורה, מניות הנהלה) באופן מקוון.  במקרים רבים בחברות הייטק קיימות מספר סוגי מניות שהן בעלות זכויות ועדיפות גדולה על פני המניות האחרות.

הסכם הקצאת מניות מתבצע בין בעלי המניות שמחליטים איך יתבצעו התהליכים אשר קשורים לרכישת המניות. חברות שמוצעות לציבור יגייסו כסף וכך יוכלו להשקיע בעסק שלהם ולפתח אותו ולהגדיל אותו. פרטים נוספים אודות הליך הקצאת מניות ומונחים נוספים ניתן למצוא במילון המונחים שלנו (להוסיף קישור) ובעמוד מוצר הקצאת מניות.

התחל בהקצאת מניות

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך מבצעים העברת מניות בחברה פרטית?

    שוק ההון מהווה זירת מסחר למיליוני בני אדם ברחבי העולם אשר מבצעים סחר (מכירה וקנייה) של מניות מהאחד לשני. המניה היא למעשה "נייר ערך" אשר מאפשר לחברה מסוימת להתפתח ולצמוח. המשקיעים במניותיה של החברה (אנשים פרטיים או בעלי עסקים) נהנים מהרווח של המניה, כאשר מדובר בחברה חזקה אשר מצליחה להחזיק מעמד לנוכח התחרות האינטנסיבית בין החברות השונות. העברת מניות פשוטה כמשמעה – העברה של...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 ביולי, 2020

    הפיכת חברת רבים לחברת יחיד לצורכי פירוק

    דיני הפירוק עוסקים בסיום חייה של החברה בדרך של חלוקת הנכסים ופירעון החובות (באם יש) כלפי הנושים שלה וסיום חייה של החברה כישות משפטית נפרדת מבעלי המניות שלה. בפקודת החברות נקבעו 3 דרכים לפירוק חברה: פירוק מרצון. פירוק ע"י בית המשפט. פירוק בפיקוח בית המשפט. במאמר זה נתרכז בהליך פירוק מרצון של חברה. חברה רשאית להתפרק מרצונה במקרה שבו היא בעלת כושר פירעון (יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר25 באוגוסט, 2020
    Skip to content