מתי כדאי להפוך את העסק שלך לחברה בע"מ?

עו"ד רון הדר16 בנובמבר, 2020

בעלי עסקים יכולים לבחור באיזו תצורה עסקית לפעול: האם להיות עוסקים (מורשים או פטורים, לפי מחזור ההכנסות שלהם וסוג העיסוק שלהם) או האם להתאגד כחברה. אין תשובה אחת לשאלה מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ והאם בכלל לעשות זאת, אולם יש כמה שיקולים מרכזיים שכל בעל עסק כדאי שייקח בחשבון ויחליט בהתאם אליהם כיצד לפעול.

לפני הכל, איך פותחים חברה?

קיימים מספר תנאים לפתיחת חברה בע"מ שרק בהתקיימם החברה תחשב כחברה שהתאגדה בישראל:

  1. רושמים את החברה אצל רשם החברות. נשים לב שלבעלי המניות והדירקטורים של החברה אין אזרחות במדינת אויב, הם אינם חייבים מוגבלים באמצעים או חדלי פירעון בהוצאה לפועל וכן אינם בעלי מניות ודירקטורים בחברה אחרת הנחשבת כחברה מפרת חוק. נשים לב שהדבר רלוונטי גם אם מדובר על חברה של איש אחד. אם התנאים הללו מתקיימים יש להגיש טופס בקשה לרישום וטופס הצהרת דירקטורים. עם הרישום יש לשלם אגרה.
  2. מנסחים את תקנון החברה. כל חברה מחויבת בניסוח תקנון, ובו פרטים כמו שם החברה, מטרתה פרטים על הון המניות הרשום שלה והגבלת האחריות שלה. בתקנון יכולים גם להופיע פרטים נוספים הנוגעים למערכת היחסים בין החברה לבין בעלי המניות שלה ובינם לבין עצמם. 
  3. ממנים רואה חשבון מבקר. כל חברה מחויבת במינוי רואה חשבון שיבקר את דוחותיה הכספיים. 

מכאן ואילך החברה רשומה אצל רשם החברות בישראל ויש לשלם מס ואגרה מדי שנה. 

התחל בפתיחת חברה

משך ועלות הקמת חברה בע"מ

כמה זמן לוקח לפתוח חברה בע"מ? לרוב רשם החברות ירשום את החברה תוך 3 ימי עסקים מיום הגשת הבקשה. אולם חשוב לזכור שתהליך הפתיחה דורש הכנת מסמכים ואישורים וכן אימות חתימה של עורך דין. על כן רבים בוחרים לבצע רישום חברה בע"מ באינטרנט, בהליך מהיר ופשוט, שחוסך הרבה זמן ובירוקרטיה. שימוש בשירות כזה עולה 499 שקלים, והוא יכול לעקוף עומסים שונים אצל רשם החברות. חשוב לשים לב שאגרת רישום החברה עומדת על 2,653 שקלים.

מתי כדאי לפתוח חברה?

כאמור, קיימים כמה שיקולים לפתיחת חברה בע"מ, נציג את המרכזיים והחשובים שבהם:

הפרדה בין העסקים הפרטיים של בעל העסק לבין עסקי החברה

כאשר מתאגדים בצורת חברה נהנים מתכונת האחריות המוגבלת. הכוונה היא לסוג של 'מסך התאגדות' שבעצם חוצץ בין החברה לבין בעלי המניות שלה. כך, אם לחברה יהיו קשיים כלכליים או חובות לא ניתן יהיה לרדת לנכסים האישיים של בעליה. זאת משום שלפי תכונת האחריות המוגבלת החבות של כל בעל מניות מוגבלת לערך מניות החברה שברשותו. יש בעלי עסקים שהתכונה הזו עשויה להיות קריטיים עבורם. בשביל אחרים, השיקול הזה עשוי להיות לא רלוונטי: אם למשל אתם מעוניינים להקים עסק קטן של מתן שיעורים פרטיים או בניית ציפורניים, לא סביר שהעסק שלכם ייקלע לחובות כבדים ולכן יכול מאוד להיות שההפרדה ביניכם לבין העסק אינה קריטית. 

שיקולי מס

מי שפועל כעוסק מורשה או עוסק פטור משלם מס הכנסה המושפע מגובה ההכנסה שלו (עד 50% מס). העוסק רשאי לנכות הוצאות מוכרות ובהן גם תשלומים לביטוח הלאומי והפקדות שהופקדו לקרן ההשתלמות שלו. 

החברה, לעומת זאת, היא אישיות משפטית נפרדת. כלומר ההכנסות של הבעלים לא נחשבות להכנסות של החברה, הם שתי ישויות נפרדות. לכן כדי להרוויח מהחברה הבעלים יכול למשוך ממנה משכורת (ולשלם על כך מס) וגם לקבל דיבידנד מהחברה (פעולה הכרוכה גם היא בתשלום מס). בנוסף לאלה כל חברה בישראל מחויבת לתשלום מס חברות מדי שנה.

מה זה אומר בפועל? מתי כדאי לפתוח חברה? פרקטית, תחת הכנסה חודשית מסוימת (בדרך כלל מעל 25 אלף שקלים בחודש) המס שתשלם חברה נמוך יותר מזה שישלם עוסק. לכן יש לקחת בחשבון את מחזור ההכנסות של העסק. שימו לב שלפעמים בתחילת הדרך העסק ירוויח קצת פחות ובהמשך יחל להרוויח יותר. במצב כזה יכול להיות שכדאי לאגד את העסק לחברה, משום שחיסכון המס יכול להגיע לסכומים גבוהים. 

העברת בעלות בעסק

כפי שכבר ציינו, החברה היא אישיות משפטית נפרדת. אחת מהנגזרות של התכונה הזו היא שהחברה למעשה ממשיכה תמיד להתקיים. כלומר כל עוד החברה לא נסגרה או פורקה היא מתקיימת. מצב כזה מאפשר את העברת הבעלות בחברה יחסית בקלות, באמצעות מכירת מניותיה. מי צריך לקחת את השיקול הזה בחשבון? מי שמאמין שבעתיד יבקש להעביר את העסק לאדם אחר (למשל לבן משפחה) או לחלופין מי שמעוניין להקים עסק לשם מכירתו העתידית (מעין אקזיט קטן). 

מוניטין

השם הטוב והמוניטין של העסק גם הם שיקול שכדאי לקחת בחשבון. מרבית הפירמות והמותגים הגדולים שאנחנו מכירים מאוגדים כחברות. חברה נתפסת כגוף גדול, חזק ואמין. לכן לא פעם בעלי עסקים בוחרים להתאגד כחברה. 

התחל בפתיחת חברה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בחירת עורך דין פתיחת חברה – מה השיקולים המרכזיים?

    מהי חברה? חברה היא גוף או עסק שלו ישות משפטית משלו. כלומר גוף בעל חובות וזכויות שנפרדות מבעליה, גוף שיכול לבצע פעולות משפטיות וגם לתבוע ולהיתבע בבית המשפט. החברה פועלת על מנת להפיק רווח, ומטרתה המרכזית היא לנסות ולמקסם את סך הרווחים שלה לאורך חייה (אמצעות ביצוע פעולות עסקיות, כלכליות, חשבוניות ומשפטיות שונות). כאמור, חברה היא ישות משפטית בפני עצמה, והיא מנותקת מבעליה. לכן...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר15 באוקטובר, 2020

    5 סיבות לבצע הקמת חברה בע"מ כבר היום

    יש הטוענים שכל משבר הוא גם הזדמנות. כך, למרות שמגפת הקורונה שינתה את עולם העסקים וכן את הרגלי העבודה והצריכה של כולנו, אפשר לראות בה גם צ'אנס טוב ליזמות.  אז מה הם היתרונות בהקמת חברה כבר היום? 1. עניין של זמן תקופת הקורונה עשויה לפנות את הזמן, ולעיתים גם להפחית את ההוצאות – אין בילויים, הופעות או הצגות, מקומות העבודה פועלים במתכנות מיוחדת והשהות...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר11 באוגוסט, 2020
    Skip to content