סעיף אי תחרות בהסכם מייסדים – הנקודות החשובות שכדאי לשים לב

עו"ד רון הדר24 בספטמבר, 2020

סעיף אי תחרות בהסכם מייסדיםמה זה הסכם מייסדים?

הסכם מייסדים הוא מעין חוזה או מסמך בעל תוקף משפטי שנערך בין המייסדים של פרויקט, מיזם או חברת סטארט-אפ. הסכם מייסדים להקמת חברה נחתם בתחילת דרכם המשותפת של המייסדים ובעצם מסדיר מראש את הזכויות והחובות של הצדדים לו. 

תפקידו של ההסכם הוא להתוות את העבודה המשותפת של המייסדים, את היחסים בינם לבין עצמם ובינם לבין החברה וכן למנוע סכסוכים משפטיים שעשויים להיווצר לאורך הדרך. איך עושים את זה? רוב המדריכים והטיפים להסכם מייסדים, וכך גם מרבית מהסכמי המייסדים בעולם האמיתי, עושים שימוש במנגנונים שונים כמו:

  • reverse vesting – לפי מנגנון זה, אם מייסדי הסטארט-אפ עוזבים את החברה טרם המועד שנקבע בהסכם המייסדים, האחזקות שלהם בחברה עוברות למשקיעים. תכליתו של מנגנון זה היא לוודא שמייסדי החברה יישארו בה מספיק זמן כך שהיא תתפתח ותתחזק. 
  • No sale – מנגנון זה מגביל את האפשרות למכור את מניות החברה לתקופה מסוימת. זאת על מנת לוודא שהחברה נשארת בידי המייסדים עצמם ולא עוברת הלכה למעשה לידיהם של משקיעים או גורמים חיצוניים.
  • זכות המצרנות – זהו המונח המקצועי לזכות הראשונים הנתונה למייסדים ברכישת מניות חדשות של החברה.
  • מנגנונים שונים של קניין רוחני – הסכם המייסדים מסדיר מראש את הקניין הרוחני שעליו מתבסס המיזם בכל הנוגע לפטנטים, אמצאות, רעיונות וכו'. 
  • סעיף אי תחרות – כפי שיוסבר להלן.

התחל הסכם מייסדים

סעיף אי תחרות בהסכם מייסדים

מה הן תניות אי תחרות?

כאמור, ברבים מהסכמי המייסדים ניתן למצוא סעיף הגבלת תחרות. המטרה של סעיף כזה היא להגביל את העובד בחברה או מייסדה, ובעצם לא לאפשר לו להשתמש בידע וברעיונות שצבר בחברה בעסק מתחרה. תניית אי תחרות בהסכם בעצם מבקשת למנוע מצב היפותטי שבו אדם נחשף לסודות מקצועיים או מקבל הכשרה מיוחדת בחברה, ואז מעביר את כל הידע הזה לחברה מתחרה תמורת משכורת טובה יותר או תנאים טובים יותר. 

מה החשיבות של הגבלת אי תחרות בעסק בסטארט-אפים?

תניית אי תחרות מופיעה לא רק בהסכמי מייסדים אלא גם בחוזים סטנדרטיים בחברות נוספות. עם זאת, דווקא בחברות סטרט-אפ או מיזמים חדשניים עשויה להיות לה משמעות גדולה יותר. זאת משום שתפקידן של חברות סטארט-אפ הוא להביא לשוק מוצר או שירות שטרם קיימים בהם. עולם הסטארט-אפים הוא תחרותי, ולבלעדיות בו יש חשיבות רבה כמו גם השלכה כלכלית מובהקת. 

האם מותר להכניס להסכם מייסדים או לחוזה תניית אי תחרות?

באופן עקרוני הסכם אי תחרות הוא אסור. כלומר מעסיק לא יכול להטיל מגבלות על העובד בנוגע למקום העבודה הבא שלו. זאת משום שהדבר עלול להיחשב כפגיעה בחופש העיסוק של העובד, וזוהי דריסה של אחת מזכויות היסוד החשובות ביותר בדמוקרטיה. 

למרות זאת, במקרים מסוימים בית המשפט ייאשר סעיפי אי תחרות:

  • כאשר האדם נחשף לסוד מסחרי של החברה – מדובר סיטואציה רווחת בחברות סטארט-אפ: העובד מחזיק בידיו ידע שאינו נחלת הכלל, אלא הוא ייחודי לחברה והוא שווה כסף. במקרה כזה בית המשפט יגביל את יכולתו של העובד לעבוד במקומות שבהם הוא עלול להשתמש בידע הסודי שברשותו. אבל אם האדם לא עתיד לעבוד בתחום, למשל איש הייטק שהחליט לעזוב את התחום ולעבור לעסוק בהוראה – בית המשפט לא יגביל אותו.
  • כאשר האדם קיבל הכשרה מיוחדת מהחברה – אם העובד זכה לקבל הכשרה ייחודית כלשהי מהחברה, בית המשפט ייטה להגביל את יכולתו של העובד לעבוד בתחום במשך תקופה מסוימת.
  • אדם קיבל תמורה מסוימת בעד הכנסת תניית אי התחרות להסכם המייסדים או לחוזה העבודה שלו – במקרים מסוימים המעסיק או לחלופין המייסדים יתנו למי שחתום על סעיף אי תחרות הטבה כלשהי. זאת כדי 'לצ'פר' אותו על כך שחתם על הסכם שעשוי להגביל אותו ולהשפיע עליו כלכלית בהמשך. אם העובד קיבל במודע הטבה כלשהי בגין החתימה על הסכם אי התחרות, בית המשפט ייטה לאשר סעיף כזה. זאת משום שהמייסד או העובד היו מודעים לקיומו של הסעיף וקיבלו תמורה אחרת בעד ההפסד הגלום במגבלה על מקום עבודה עתידי. 

איך אוכפים תניית אי תחרות?

ברור לכולנו שאי אפשר לעמוד פיזית בדרכו של האדם בדרך למקום העבודה המתחרה, או לחסום אותו מלגשת לראיונות עבודה וליצור קשרים מקצועיים. לכן מה שהחתומים על הסכם המייסדים או לחלופין המעסיק יכולים לעשות הוא לפנות לבית הדין במקרה של הפרה של סעיף אי תחרות. 

נבהיר: נניח שאדם היה חתום על הסכם מייסדים או על חוזה עבודה בסטארט-אפ, שבו נכתב שהוא לא יכול לעבוד בתחום החומרה במשך שנה לאחר עזיבתו את החברה שבה עבד. אם מתברר שבכל זאת עבר לעבוד בחברה אחרת ולא חיכה את השנה בהתאם למה שהוסכם, לחברה הראשונה יש זכות לפנות לבית המשפט ולהלין על הפרת מגבלת אי התחרות. 

התחל הסכם מייסדים

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    הסכם מייסדים לדוגמא

    מדי שנה, קמות בישראל לא מעט חברות סטארט אפ (כ-1500 חברות סטארט –אפ, נכון לנתונים של שנת 2015). כאשר מתחילים בפרוצדורה של הקמת חברה, ישנם רעיונות רבים ונגזרות שונות של אותם הרעיונות. המחשבות סובבות סביב קהל היעד, טכנולוגיות שונות, תכנית עסקית ופיננסית, שיווק וכן הלאה. בסופו של דבר, מטרת העל של היזמים הינה בניית מוצר אשר יענה על צורך ממשי בשוק ווידוא Product market...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 באוקטובר, 2019

    חשיבותו של הסכם מייסדים לסטארט-אפ

    מה הוא הסכם מייסדים עבור סטארט-אפ? מדי שנה מוקמים בישראל לא מעט סטארט-אפים (כ-1,500 חברות סטארט-אפ בשנת 2015). בעת הקמת חברה, ישנם לא מעט רעיונות ונגזרות שונות של אותם רעיונות. ישנםמחשבות על קהל היעד, טכנולוגיות שונות,  תוכנית עסקית ופיננסית, שיווק, ובסופו של דבר בניית מוצר שעונה על צורך ממשי בשוק. חרף כל אלה, יש עוד דבר אחד חשוב שיש להביא בחשבון – דבר אשר...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר21 ביוני, 2016
    Skip to content