אימות חתימה מקוון והכנת תצהיר חתום על ידי עורך דין

עו"ד רון הדר19 במאי, 2020

אימות חתימה מקוון והכנת תצהיר חתום על ידי עורך דיןמה זה תצהיר?

תצהיר הוא מסמך שנערך בכתב ומשמש מעין עדות של המוסר אותו. התצהיר צריך לכלול מידע שמסתמך על עובדות שידועות למצהיר, וזה מתחייב שהוא מוסר מידע אמין ומהימן. כמו כל מסמך משפטי, גם התצהיר נכנס לתוקף בהתקיים מספר כללים:

  1. המצהיר הוזהר שעליו למסור מידע נכון בלבד.
  2. המצהיר אישר שהבין את האזהרה, מסר מידע נכון וחתם על התצהיר בנוכחות המזהיר (המכונה 'משביע').
  3. האזהרה ניתנה למצהיר על ידי אדם שמוסמך לכך: ברוב הפעמים זה יהיה עורך דין, אולם הסמכות הזו ניתנת גם לשופטים, דיינים, ראש רשות מקומית ועוד.

לרוב הכנת תצהיר חתום נדרשת במצבים בהם יש לוודא שמסמכים שונים הם אמינים או שלחלופין יש לוודא שעורך המסמך הבין את תוכנו (ואת ההשלכות של הכתוב במסמך). לכן תצהירים נערכים לרוב עם עורכי דין. 

בימים כתיקונם (ולא כשנדרש אימות חתימה מרחוק), פקודת הראיות קובעת כי עורך הדין חייב.

להיפגש עם המצהיר ולזהות את המצהיר שעומד לפניו, לוודא שהוא מבין את מה שכתוב בתצהיר וגם לקרוא בפניו את האזהרה המזהירה מפני אי אמירת אמת בתצהיר ולוודא שהוא מבין אותה ואת השלכותיה. אולם, מגפת הקורונה הביאה לשינוי גם בתחום הזה, ובעקבותיה נוסחו כללי לשכת עורכי הדין אימות חתימה על תצהירים.

אימות חתימה על תצהירים באמצעות האינטרנט

כידוע, מגפת הקורונה גרמה ללא מעט קשיים במשק הישראלי, בייחוד לאור האיסור על התקהלויות או מפגשים. לכן לשכת עורכי הדין החליטה להקל על הציבור בכל הנוגע לנוסח אימות חתימה ע"י עו"ד.

לפי ההקלות החדשות, שכוחן יפה לתקופת הקורונה בלבד, ניתן לערוך תצהיר עם עורך דין באמצעות שיחת וידאו (למשל בזום, בסקייפ ודומיהם). כלומר נוסח אימות חתימה על הסכם לא השתנה דרסטית, אולם הותאם למצב שבו פעולות רבות בחיינו עברו למרחב הדיגיטלי. כדי שעורך הדין יוכל לחתום על התצהיר במתכונת הזו צריכים להתקיים התנאים הבאים:

    1. המצהיר יזוהה על ידי מערכת האימות המדינתית (כפי שיוסבר בהמשך).
    2. המצהיר יציג לעורך הדין תעודה מזהה.
    3. ההליך עצמו מבוצע בישראל – למרות שמדובר בשיחת וידאו נדרש שגם עורך הדין וגם הלקוח המצהיר יהיו בארץ.
    4. עורך הדין מקריא אזהרה למצהיר.

חשוב לשים לב: כדי שאימות החתימה החדש יהיה בתוקף, עורך הדין נדרש לתעד את התהליך. כלומר על עורך הדין לתעד את נוסח אימות חתימה ובתוך כך את ההסכמה של המצהיר להקליט את שיחת הוידאו, וכן את צילום התעודה המזהה של המצהיר והקראת האזהרה.

שאלות ותשובות על אימות חתימה מקוון והכנת תצהיר חתום על ידי עורך דין בימי הקורונה

באיזה אופן אפשר לחתום על התצהיר?

חתימת המצהיר על התצהיר יכולה להיערך באחת משתי דרכים:

  1. להדפיס את טופס התצהיר, לחתום עליו ואת הטופס החתום לצלם או לסרוק באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד או במחשב. את הטופס הסרוק לשלוח לעורך הדין.
  2. לחתום על הטופס באופן דיגיטלי במחשב ולהעבירו לעורך הדין (באמצעות אימייל, וואטסאפ). 

אחרי שעורך הדין יקבל את המסמך ויוודא שאכן מדובר במסמך נשוא התצהיר, הוא יחתום עליו בעצמו.

איך עורך הדין או המדינה מזהים את המצהיר?

כאמור, בימי שגרה, עורך הדין נדרש לזהות את המצהיר שיושב מולו. כדי לאפשר עריכת אימותים גם בעת הזאת המדינה מפעילה שירות של אימות דיגיטלי מקוון. באמצעות השירות הזה המדינה בעצמה מאמתת את זהותו של המצהיר, ובכך בעצם מאפשרת לו לשכור את שירותיו של עורך דין לצורך חתימה על תצהיר כמי שכבר עבר תהליך זיהוי. 

כמה עולה אימות חתימה אצל עורך דין

באופן כללי אין מחיר קבוע לחתימה על תצהיר בפני עורך דין, וכמו שירותים רבים שניתנים בתחום, התעריף משתנה ממקרה למקרה. ובכל זאת, ניתן לומר שלרוב חתימה על תצהיר רגיל תעלה כ200 שקלים. יכול להיות שתקופת הקורונה תשנה את התעריפים (לרוב החתימה נעשית כשהמצהיר מגיע למשרדו של עורך הדין וכעת הדברים נעשים מרחוק). כך או כך, בימי הקורונה וגם אחריהם כדאי להכיר את השירות של אימות חתימה על ידי עורך דין אונליין.

האם המעבר לאימות מקוון מעיד על מהפכה אפשרית בשירות עורכי הדין?

התרת האפשרות לבצע אימות דיגיטלי היא בשורה גדולה בעולם המשפט. כעת עולה השאלה האם האופציה תישאר פתוחה גם בתום משבר הקורונה. נכון לעכשיו ההקלות בנושא זה תקפות אך ורק לימי הקורונה ולשגרת החירום. אם יוחלט להחיל את הדרך החדשה גם לאחר תום הקורונה הרי ש מדובר בשינוי של ממש, שרלוונטי לתהליכים משפטיים רבים (למשל: הוצאה לפועל, הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון ועוד), ועשוי לחסוך זמן רב ובירוקרטיה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    אימות חתימה מרחוק בעקבות משבר הקורונה – נוהל חדש בלשכת עו"ד

    משבר הקורונה והמגבלות על תנועה והתקהלות שינו את כלל שוק העבודה בעת האחרונה, והשפעתם הגיעה אף לתחום המשפטים ועריכת הדין. מתוך הרצון להמשיך ולקיים שגרת חיים 'רגילה' עד כמה שניתן, לשכת עורכי הדין פרסמה נוהל חדש של אימות חתימה מרחוק. לרוב אימות חתימה של עו״ד על תצהיר נדרש במצבים בהם יש לוודא שהמסמכים אמינים או שלחלופין יש לוודא שעורך המסמך הבין את תוכנו (ואת...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באפריל, 2020

    עלות חתימה על תצהיר בפני עו"ד

    עודכן בינואר 2020 אימות חתימה מעיד על אמינותו של מסמך מסוים. הוא נחתם על ידי עורך דין או נוטריון ויש לו תוקף משפטי בבית המשפט. האימות נדרש במקרים רבים שבהם יש צורך להוכיח את אמינותם של המסמכים או לחילופין מסמכים אשר מהווים הצהרה של עורך המסמך וחתימת עורך הדין או הנוטריון נועדה לוודא ולאמת שהוא מבין את תוכן ההצהרה שלו והמצהיר הוא אכן מי...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 בינואר, 2020
    Skip to content