הוצאות מוכרות לעצמאי העובד מהבית ב2021

עו"ד רון הדר05 בדצמבר, 2020

הוצאות מוכרות לעצמאי העובד מהבית ב2020בעלי עסק עצמאי? עובדים מהבית? כחלק משגרת היום יום העסקית אתם מוציאים לא מעט הוצאות: ציוד לעסק, מחשוב, שכירות ועוד. לאלה נוספים לרוב גם פגישות עם לקוחות, נסיעות עסקיות ולעיתים אף רכישת ביגוד ייצוגי. מערכת המס הישראלית מכירה בחלק מההוצאות שעצמאים נדרשים להוציא כדי לקיים עסק פעיל, ומסייעת להם באמצעות מושג ההוצאה המוכרת. 

מהי הוצאה מוכרת?

הוצאה מוכרת היא הוצאה שאדם עצמאי המנהל עסק מוציא כדי לייצר הכנסה בעסק. ההוצאה הזו מוגדרת בסעיף 17 לפקודת מס הכנסה, ומדובר בעצם בהוצאה שנדרשת לשם תפעולו של העסק. למשל: ציוד, מכונות וכו'.

כאשר מחשבים את מס ההכנסה שהעובד העצמאי נדרש לשלם, מפחיתים מסך המס את ההוצאות המוכרות. כך, הוצאות מוכרות לעצמאי העובד מהבית בעצם הופכות את המס הנדרש לתשלום בפועל –  לנמוך יותר.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה בחישוב הוצאה מוכרת

עוסק מורשה הוא מי שהחליט להיות עצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל מתן שירותים או מכירות) ונרשם ברשויות המס. מה שמייחד את העוסק המורשה מבחינת מיסוי הוא העובדה שהוא מחויב לגבות מלקוחותיו מע"מ ולהוציא חשבונית מס כנגד העסקה. במקביל הוא יכול לקזז את המע"מ ששילם על רכישת מוצרים ושירותים עבור העסק. 

עוסק פטור הוא עצמאי כנ"ל, שמחזור ההכנסות שלו לא עולה על 100,491 ₪. העוסק הפטור זכאי לנכות ממס ההכנסה שעליו לשלם את כל ההוצאה המוכרת, כולל המע"מ ששילם בגינה. 

בשל יכולתו לקזז מע"מ על רכישת מוצרים, העוסק המורשה יכול לנכות ממס ההכנסה את ההוצאה שלו ללא מע"מ. כך למשל הוצאה בגובה 117 שקלים תחשב כהוצאה בגובה 100 שקלים בלבד עבור עוסק מורשה.

הוצאות מוכרות עבודה מהבית – סוגי הוצאות מוכרות

קיימים 3 סוגים מרכזיים של הוצאות מוכרות לעצמאי:

  1. הוצאה מוכרת "רגילה" – הוצאה שהוצאה לייצור הכנסה, וניתן לקזז 100% מתוך מס ההכנסה שבעל העסק נדרש לשלם
  2. הוצאה שמוכרת במס הכנסה באופן חלקי – הוצאות שלא מוכרות באופן מלא (כלומר לא 100%), אלא רק בחלקן – עד סכום מסוים או אחוז מסוים מההוצאה.
  3. הוצאה מעורבת – הוצאות שמשמשות גם את העסק וגם את העצמאי באופן פרטי, בחייו האישיים. כדי שהוצאה כזו תחשב להוצאה מוכרת, יש להפריד בין החלק העסקי לבין החלק הפרטי.

אילו הוצאות נחשבות כהוצאות מוכרות למס?

הוצאות שמוכרות במלואן

  • תשלומים על אתר אינטרנט
  • תשלומים על קורסים, ספרות ומידע בתשלום לצורך הקמת העסק והפעלתו
  • ייעוץ עסקי
  • רכישת סחורה למכירה בעסק
  • אחזקה ומשלוחים
  • שירותי הנהלת חשבונות ודומיהם
  • עמלות (כמו עמלות שירותי סליקה למשל)
  • חומרי גלם המשמשים לייצור המוצא הנמכר בעסק

הוצאות שמוכרות באופן חלקי

  • ארנונה – תוכר באופן יחסי, לרוב באזור 25% מהתשלום
  • אחזקת רכב
  • הוצאות טלפון
  • נסיעות עסקיות לחו"ל ביגוד מקצועי
  • כיבוד במקום העסק – 80% מסכום ההוצאה יוכר לצורכי ניכוי
  • ועד בית – לעצמאים העובדים מהבית ניתן להכיר בחלק מדמי וועד הבית כהוצאה (לרוב באזור 20% – 25% מהתשלום)

התחל בפתיחת עוסק מורשה

אילו הוצאות לא נחשבות כהוצאות מוכרות לעסק מהבית?

ישנן הוצאות שלמרות שהן קשורות לעסק, לא ייחשבו כהוצאה מוכרת. זאת משום שהן יכולות להיחשב בעיקרן גם כהוצאות פרטיות או משום שהן לא תרמו לייצור הכנסה בעסק.

  • שכר דירה – במידה והעצמאי עובד מהבית, שמשמש את גם כמקום מגורים בחייו הפרטיים, השכירות לא תחשב כהוצאה מוכרת
  • קנסות ודו"חות (כמו למשל דו"ח תנועה)
  • הוצאות משפט וניהול הליכים משפטיים

איך מנהלים בעולם המודרני את מערכת ההוצאות והבירוקרטיה הכרוכה בעוסק מורשה?

כיום רבים שבוחרים לפתוח עסק עצמאי ולעבוד מהבית עושים זאת באמצעות פתיחת עוסק מורשה אונליין. כך נחסכת ההתרוצצות בין הרשויות השונות והצורך לחכות בתורים. בנוסף לכך, ניתן לקבל ליווי של רואה חשבון לתהליך, לרבות הכנת דו"ח שנתי. כך אפשר להתמודד עם שלל המסמכים, הטפסים והבירוקרטיה שמעמד העוסק המורשה מזמן, ולהתמקד בעיקר – הצלחת הפעילות העסקית עצמה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    העסקת עובד זר – כל מה שצריך לדעת

    העסקת עובד זר עשויה להיות מצילת חיים. כאשר אדם הופך למבוגר מאוד או לסיעודי הוא נזקק לעזרתו של עובד כזה, שיסייע לו באורח חייו היום יומי. עם זאת, הדרך להעסקת עובד זר לא תמיד נראית פשוטה ובהירה. היא מעלה לא מעט שאלות – כיצד להעסיק עובד זר? אילו אישורים צריך לקבל? ומה בנוגע לחוזה עבודה? אספנו עבורכם כל מה שצריך לדעת.  גיוס עובד זר...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר20 בדצמבר, 2020

    באיזה בנק כדאי לפתוח חשבון עסקי?

    ברכות, אם הגעתם עד לכאן, סביר להניח שקורצתם מתמהיל ייחודי של תעוזה, אומץ ובעיקר חזון. תחום העסקים בישראל אינו פשוטה והוא מורכב אף יותר עבור העסקים הקטנים והבינוניים. עסקים אלו אמנם מהווים חלק ניכר מהכלכלה הישראלית, אך רבים מהם לא מצליחים לשרוד למשך זמן רב.  כ-41,000 בתי עסק נסגרים מדי שנה בשנה בשל סיבות רבות, והנפוצה שבהן היא התנהלות כלכלית ועסקית בעייתית. במטרה לסייע...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר25 בנובמבר, 2020
    Skip to content