13 צעדים בדרך לפתיחת העסק הראשון שלכם

צעדים בדרך לפתיחת העסק הראשון שלכם

מדריכים > חברות > 13 צעדים בדרך לפתיחת העסק הראשון שלכם

בשעה טובה ומוצלחת החלטתם לפתוח עסק חדש בישראל. אבל מה צריך לעשות כדי להתחיל ברגל ימין? איך דואגים שכלל היבטי העסק – מרישום ומיסוי ועד מיתוג ופרסום – יפעלו כמו שצריך?

ריכזנו עבורכם 13 צעדים חשובים בדרך להקמת עסק חדש

  1. 'דע את האויב': סקר שוק והיכרות עם המתחרים

אחרי שההחלטה על פתיחת עסק כבר התקבלה ולאחר שגיבשתם את הקונספט המנצח, השלב הראשון בדרך לעסק מצליח הוא להכיר את השוק שאליו אתם נכנסים. דעו מי הם המתחרים המרכזיים, האם יש שחקנים גדולים ששולטים בתחום ועד כמה השוק גדל ומתפתח. את הבחינה הזאת ניתן לערוך באופן עצמאי, למשל באמצעות מחקר אינטרנטי (גם בארץ אבל לא פחות חשוב מזה, גם באתרים מחו"ל) ואפשר לשכור את שירותיו של יועץ ובמקרים מסוימים גם של חברה שמתמחה בתחום ויודעת למפות אותו כהלכה.

  1. זה רשמי, עסק חדש נולד: רישום העסק ברשויות

הצעד הזה הוא אחד מהצעדים המשמעותיים ביותר, שכן בלעדיו העסק לא יכול להתקיים. עם הקמת עסק חדש בעליו צריך להחליט: האם הוא יהיה עוסק מורשה? האם הוא בוחר להתאגד כחברה? כל החלטה כזו משפיעה על אופי העסק ועל עלויות פתיחת עסק, וטומנת בחובה יתרונות וחסרונות (כדי ללמוד על ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ לחצו כאן). לאחר קבלת ההחלטה בעל העסק נדרש להירשם ברשויות.

פתיחת עוסק מורשה

רישום עוסק מורשה כרוך בפתיחת תיק ב3 מקומות:

  • מס ערך מוסף – הרישום כרוך בהגעה פיזית למשרד
  • מס הכנסה – ניתן להירשם באמצעות הדואר או באופן פיזי
  • ביטוח לאומי – ניתן להירשם באופן מקוון

ללא רישום בשלושת הגופים שהזכרנו לא ניתן להתחיל ולפעול כעסק. חשוב לשים לב שאפשר לחסוך זמן ובירוקרטיה ולערוך את תהליך הרישום האינטרנט באמצעות שירותים המתמחים בכך.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

רישום חברה

תהליך רישומה של חברה נחשב למסובך יותר מפתיחת עוסק מורשה, וכולל בין היתר את הכנת מסמכי החברה. כיום קיים פתרון קל ומהיר, המאפשר לערוך רישום חברה בע"מ באינטרנט. בסופו של התהליך מקבלים תעודת התאגדות ומספר חברה, והעסק יכול להתחיל לפעול.

התחל ברישום חברה

  1. שומרים על מצב הרו"ח: גיוס רואה חשבון לעסק

כל עסק מתחיל או ותיק נזקק לשירותיו של רואה חשבון. רואה חשבון לעוסק מורשה מסדיר את דיווחי החובה לרשויות המס ובעצם אחראי על כלל היבטים החשבונאיים של העסק. לפני שבוחרים רואה חשבון כדאי להסתייע בהמלצות של לקוחות קיימים וכן לתאם פגישות היכרות עם כמה רואי חשבון ולבחור את האחד שמתאים לעסק מבחינת זמינות, עלות וניסיון.

  1. הכנת תכנית עסקית

הקמת עסק עצמאי כרוכה בלא מעט בירוקרטיה ומטלות, אבל חשוב לזכור את המהות שבסיס הקמת העסק: תפעול של עסק מצליח ומרוויח. לכן, כבר בתחילת הדרך חשוב להכין תכנית עסקית ולפעול לאורה. תכנון מוקדם של יעדים שהצבתם לעצמכם ינחה אתכם לאורך הדרך. כדאי לדעת שבאינטרנט יש לא מעט אתרים שמסייעים בכתיבת תכנית עסקית, וניתן להיעזר בהם אונליין.

  1. כוח הלקוח: הגדירו את קהל היעד

הגדירו מראש למי המוצר שלכם פונה או מי ישכור את השירות שאתם מציעים: האם מדובר בבני גיל מסוים? מגדר מסוים? תושבי אזור מסוים? הגדרה כזו עשויה למקד אתכם ובהמשך גם לשפר את האפקטיביות של פרסום המוצר.

  1. חושבים ביזנס: פתיחת חשבון בנק עסקי

באופן עקרוני רצוי להפריד את הפעילות הכלכלית האישית שכם כבעלי עסק מהפעילות הכלכלית העסקית, ולכן רצוי לנהל כל אחת מהן בחשבון בנק נפרד. כדי לפתוח חשבון בנק עסקי יש למלא מסמכים שונים וכן לקבוע מול הבנק את תנאי החשבון (עמלות וכדומה). כיום ניתן לקבל שירותי פתיחת חשבון בנק עסקי בלחיצת כפתור, ולחסוך התעסקות מיותרת וטרטורים.

  1. יהיה בסדר: סדר וארגון בעבודת העסק

הצעד הזה נשמע אולי טריוויאלי, אבל תתפלאו לשמוע עד כמה הוא משמעותי לעצמאים ולבעלי עסקים. תפעול העסק עצמו מצריך לא מעט ניירת, דיווחים, העברות תשלומים וקשר עם גורמים שונים. כך למשל:

  • קשר עם ספקים ונותני שירות
  • קשר עם לקוחות
  • קשר עם רשות המיסים
  • ועוד ועוד…

כדי לנהל את המערך הלוגיסטי של העסק באופן מיטבי, חשוב מאוד להקפיד על סדר וארגון. הדרך הנוחה לעשות זאת היא באמצעות תוכנות לניהול עסק. מדובר בממשקים מקוונים שעוצבו במיוחד כדי להקל על בעלי עסקים, וכוללים לרוב מערכת לניהול הוצאות והכנסות, מערכות ניהול גבייה וסליקת כרטיסי אשראי והנהלת חשבונות אינטרנטית.

  1. שימוש בחשבוניות וקבלות דיגיטליות

כל בעל עסק שנדרש לנפק ללקוחות ולספקים חשבוניות, דרישות תשלום או קבלות יכול לעשות זאת באינטרנט. מלבד היתרון האקולוגי של חיסכון בנייר, חשבוניות דיגיטליות מאפשרות מעקב נוח אחרי התשלומים שבוצעו או שהתקבלו.

  1. הסדרת מיסי העירייה

עם תחילת פעילות העסק כדאי לפנות לעירייה ולהסדיר מראש את כל מה שקשור למיסים בהם יחויב העסק. כך למשל: ארנונה, מיסי שילוט ומס עסקים. לכל רשות מקומית יש אתר אינטרנט ובו פרטים על רישוי עסקים בעיר. כדאי להתעדכן באתר ובהמשך אף להגיע פיזית למשרדי העירייה שהעסק נמצא בתחומה.

  1. שלוש ארבע ולעבודה: גיוס עובדים לעסק

חלק מהעסקים נדרשים לגייס עובדים כבר עם תחילת הפעילות, אחרים יגיעו לשלב זה בהמשך, אחרי שהעסק יגדל ויתפתח. כך או כך, חשוב לזכור שהעובדים הם הלב והנשמה של העסק: הם אלה שעומדים בקשרים עם הלקוחות והם גם אלה שעומדים בצמוד לכם, בעלי העסק. לכן כדאי להקדיש זמן להליך הגיוס, לאתר אנשים שעומדים בדרישות המקצועיות מחד, אבל שנעים לכם לעבוד איתם ברמה האישית מאידך.

  1. בעזרת השם: מיתוג בעולם הדיגיטלי המתפתח

מיותר לציין שבימינו הדיגיטל שולט בעולם העסקים, וכיום אפשר לעשות במרחב המקוון כמעט הכל: מפתיחת עסק באינטרנט ועד פרסום ושיווק ברשתות החברתיות. לכן, כבר בתחילת חייו של העסק כדאי לקבל כמה החלטות שיסייעו למיתוגו ופרסומו:

  • מהו שם העסק וכיצד נראה הלוגו שלו?
  • האם כדאי לפתוח לעסק חשבונות ברשתות החברתיות? פעמים רבות התשובה חיובית, הן לשם פרסום והן לשם הגעה ללקוחות שיכולים לפנות לעסק באמצעות הרשתות
  • האם כדאי להשקיע בשיווק דיגיטלי?

תכנית הפרסום הדיגיטלית של העסק עשויה להשתנות במשך הזמן, אולם חשוב לזכור שכדאי שתהיה לעסק דריסת רגל בעולם הדיגיטלי.

  1. יצירת חוויה ייחודית ללקוח

כבר עם תחילת העבודה בעסק, חשבו כיצד לבדל את העסק שלכם מאחרים. מצאו את נקודת החוזקה של העסק ובאמצעותה העניקו ללקוח חוויה ייחודית: בין אם באמצעות השירות המיוחד שאתם מציעים, צוות עובדים אדיב ומיומן או יצירת מערכת יחסים אישית וקרובה עם הלקוחות.

  1. משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו: התמסרו לעסק שבניתם

חווית הפתיחה של עסק ראשון היא ללא ספק מרגשת אבל כרוכה גם באי וודאות ולא מעט חששות. בשלבים הראשונים לחיי העסק כדאי להקדיש לו את מלוא תשומת הלב ולפנות את הזמן כדי לייצר דפוסי עבודה נכונים ויסודות איתנים להמשך פעילותו של העסק.

דילוג לתוכן