איך לבחור עורך דין למכירת דירה ב2021?

עו"ד רון הדר07 בדצמבר, 2020

איך לבחור עורך דין למכירת דירהמכירת דירה אינה עניין של מה בכך: ראשית, מדובר בנכס משמעותי ויקר, ולכן כדאי לבצע את העסקה באופן סדור ומאורגן. שנית, זהו תהליך מתמשך, הכולל איתור רוכשים, משא ומתן על החוזים, העברת רישומים, תשלומים ותשלומי מס הנובעים מביצוע המכירה. לכן, לפני שחותמים על הסכם מכירת דירה מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין למכירת דירה. איך בוחרים באיזה עורך דין להיעזר? אספנו עבורכם כל מה שצריך לדעת.

מה תפקידיו של עורך הדין בתהליך מכירת דירה?

ביצוע הבדיקות הנדרשות בטרם העסקה 

עו"ד מכירת דירה יוודא שהפרטים שנמסרים לרוכשים הפוטנציאליים מבחינת בעלות, זכויות ורישומים בטאבו הם הפרטים המהימנים והנכונים. זאת על מנת לדאוג לכך שלא יעלו בעיות קנייניות בהמשך הדרך, או לחלופין שהמוכר לא יואשם כמי שמנהל משא ומתן בחוסר תום לב או מסתיר מידע. אילו פרטים ייבחנו? ניתן כמה דוגמאות:

  • הבעלות במקרקעין (לוודא שהמוכרים הן אכן הבעלים החוקיים של הנכס).
  • הצמדות בדירה (האם המחסן שבו עשו שימוש המוכרים אכן רשום כשייך לדירה?).
  • האם יש חריגות בנייה מסוימות?

ייצוג הלקוח מול רשויות המס

עורך דין מנוסה המתמחה בתחומי מקרקעין ומס שבח ייצג את המוכר בהתנהלות מול רשות המיסים, יסייע בתחשיב המס ובמידת הצורך יופיע בפני ועדות ערר או דיונים משפטיים. חשוב לשים לב שההיבט המיסויי במכירת דירה הוא משמעותי, ותשלום המס עשוי להגיע לעשרות ולעיתים אף מאות אלפי שקלים. 

התחל בעריכת הסכם מכר אונליין

הסדרת הזכויות בנכס

כחלק מתהליך קניית הדירה, סביר שעורך הדין של הרוכשים יעודד אותם לרשום הערת אזהרה לטובתם על הנכס. לכן תפקידו של עורך הדין של המוכרים יהיה לוודא שהערת אזהרה כזו תרשם רק אם המוכרים מילאו את הצד שלהם בעסקה. אם הקונים יפרו את ההסכם בינם לבין המוכרים, עורך הדין יסייע במחיקת הערת האזהרה באמצעות מנגנון של ייפוי כוח בלתי חוזר.

ניהול המשא ומתן ועריכת חוזה המכר

בין אם מדובר בעורך הדין של הרוכשים או של המוכרים, בין אם עסקינן במכירת דירה שניה או ראשונה, בדירה מקבלן או מבעלים אחרים – שלב עריכת ההסכם שנולד בעקבות המשא והמתן הוא ללא ספק השלב החשוב ביותר ומהווה את ליבת עבודתו של עורך הדין בתהליך. 

בשלב זה הצדדים ידונו באופן העברת התשלום (פריסת התשלומים והסכום שישולם), במועד העברת החזקה בדירה, פריטים שיישארו בדירה (אם מדובר בדירה יד שנייה) ועוד עניינים הדרושים להשלמת העסקה. עורכי הדין יעלו את ככל ההסכמות על הכתב ובעצם יגבשו את חוזה המכר של הדירה (הסכם מכר דירה יד שניה). בשלב זה יעבירו עורכי הדין של הצדדים את טיוטות ההסכם ביניהם. הם יעברו על סעיפי החוזה השונים, יוודאו שהכתוב אכן תואם את מה שנקבע בשלב המשא ומתן, שהאינטרסים של הלקוח שלהם באים לידי ביטוי ויתקנו את נוסח החוזה במידת הצורך. 

אחרי סבב התיקונים מגיעים לנוסח ההסכם המקובל על שני הצדדים וחותמים על ההסכם בנוכחות עורכי הדין.

למה חשוב לשים לב כאשר בוחרים עורך דין למכירת דירה?

  • תחום המומחיות – עולם עריכת הדין הוא רחב ומגוון, ועורכי דין שונים מתמקצעים בתחומים שונים. כדי להבטיח שתהליך מכירת הדירה נעשה באופן האיכותי ביותר, כזה שישרת את האינטרסים שלכם כמוכרים, מומלץ לבחור עורך דין שמתמחה במקרקעין.
  • ניסיון – זה עשוי להישמע טריוויאלי, אבל לניסיון יש חשיבות רבה כאשר מדברים על מכירת דירה. משום שמדובר בעסקה גדולה ומשמעותית בחייו של אדם, רצוי לשכור את שירותיו של עורך דין שהתנסה בתחום, שמכיר את כל השלבים על בורים ושידע לייעץ במשא ומתן ובהליכים הנוגעים לרישום והעברת הזכויות בנכס. 
  • סוג העסקה ועורך הדין של הצד השני – במקרים מסוימים רוכשים ומוכרים שוכרים את שירותיו של עורך דין אחד שינסח עבורם את הסכם המכר. צעד כזה הוא לגיטימי כמובן, אולם מומלץ לבחון האם שני הצדדים הם 'שווי כוחות'. כלומר האם עורך הדין אכן מייצג את האינטרסים של שני הצדדים או שמא ישנם אינטרסים מיוחדים המוכרים שכדאי שייוצגו על ידי עורך דין בלעדי שלהם. 
  • זול או יקר? – מטבע הדברים, אף מוכר לא מעוניין לשלם שכר טרחה גבוה מדי לעורך הדין שלו. עם זאת, חשוב לשים לב שגם תעריף זול הוא לא תמיד דבר חיובי: שכר טרחה נמוך עלול לאותת על כך שעורך הדין מייעץ ללקוחות רבים (כמות לקוחות גדולה על חשבון שכר נמוך) ולכן עשוי להשקיע פחות תשומת לב בתיק שלכם. 

כיצד נקבע שכר טרחת עורך דין מכירת דירה?

אין חוק קבוע בעניין שכר טרחה עורך דין במכירת דירה: עורך הדין רשאי לגבות כל סכום שהוא, כאשר פעמים רבות הסכום הזה נגזר מאופי העסקה ועלות חוזה מכירת דירה. כלומר, אם מדובר בעסקה שדורשת עבודה מרובה, וכוללת יצירת חוזה מסובך או החלפה מאסיבית של טיוטות או ענייני מס (כמו למשל הפחתת מס שבח, ניהול חשבון נאמנות, דירה שהועברה במתנה או בירושה), מובן שעורך הדין יגבה סכום גבוה יותר. 

עריכת הסכם קניית דירה אונליין 

כיום אפשר וכדאי להיעזר בשירותים שמחברים ביניכם לבין עורך דין מקצועי לצורך עריכת הסכם מכירת דירה. עריכת ההסכם תגן עליכם ועל האינטרסים שלכם בעת ביצוע עסקת המכירה או הרכישה. 

התחל בעריכת הסכם מכר אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בדיקות שאי אפשר לוותר עליהן לפני חתימת חוזה קניית דירה

    מזל טוב! החלטתם לעבור דירה ולרכוש בית חדש. לצד ההתרגשות ורגע לפני שחותמים על הסכם קניית דירה, חשוב מאוד לערוך מספר בדיקות מקדמיות. הבדיקות הללו יסייעו לכם להיות בטוחים שכל פרטי הנכס המצוינים בחוזה נכונים, שהעסקה נעשית על פי דין ותושלם ללא בעיות. בדיקות מקדימות לפני חתימה על חוזה דירה קיימות בדיקות שונות שכדאי לערוך, חלקן מתייחסות להיבט הקנייני של הרכישה, אחרות להיבט התכנוני...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר30 באוגוסט, 2020

    מה‌ ‌הוא‌ ‌שכר‌ ‌טרחת‌ ‌עורך‌ ‌דין‌ ‌במכירת‌ ‌דירה?‌

    כולנו יודעים - קניית דירה היא עניין רציני: בתהליך יש לא מעט שלבים, החל מרגע ההחלטה ועד לרגע קבלת המפתחות לבית החדש. אולם, לאחר שמקבלים החלטות חשובות כמו היכן רוצים לגור וכמה חדרים יהיו בבית המיועד, ישנם דברים מהותיים נוספים שיש להתעסק בהם – חוזה מכר מול הקבלן, עריכת זכרון דברים, הבטחת התשלום על ידי העמדת הבטוחות ועוד שלל מסמכי עסקה לאחת העסקאות החשובות...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר26 במרץ, 2020
    Skip to content