השפעת הקורונה על חוזי מכר דירה בישראל

עו"ד רון הדר04 בספטמבר, 2020

השפעת הקורונה על חוזי מכר דירה בישראלההשפעה של מגפת הקורונה על המצב הכלכלי בישראל

רגע לפני שמדברים על ההשפעה של המגפה על חוזי מכר, כדאי להכיר את המצב הכלכלי הייחודי שישראל נתונה בו בעקבות הקורונה. 

תוצר מקומי גולמי

ברבעון השני של השנה, כלומר בין החודשים אפריל ליוני, נרשמה ירידה של 28.7% בתמ"ג. לפי התחזיות הכלכליות, הנתון הזה אומר ששוק הייצוא והייבוא עשויים להיפגע באופן קשה, התוצר העסקי ייפגע גם הוא (ולמעשה, כבר נפגע) ולכן הצמיחה במשק עשויה להפוך איטית יותר או להיעצר. זה אומר שהשוק הישראלי כולו מושפע לרעה מהקורונה. 

צריכה פרטית

צריכה פרטית היא אחד המרכיבים המרכזיים המשפיעים על התוצר המקומי הגולמי, ובחודשים האחרונים נרשמה בה ירידה ניכרת. זאת בעיקר בשל מגבלות הסגר וכן האיסור על התקהלות שבעצם גרם לכך שלא נצרוך שירותי פנאי, בילוי, נסיעות וכיוצא באלה. כאשר הצריכה הפרטית יורדת התמ"ג נפגע ואנו עשויים להיקלע לתוך 'מעגל קסמים' של תקיעות במשק.

אבטלה

בעקבות הקורונה רבים מצאו עצמם במעגל האבטלה, כאשר אחוז המובטלים בישראל הגיע למספר דו ספרתי. ההשלכה היא שמאות אלפי אנשים נותרו ללא עבודה, ונפגעו כלכלית – רבים העידו שהם מתקשים לסגור את החודש ולשלם את החשבונות, ומכאן שגם הצריכה הפרטית שלהם ירדה. לכן, ברור שבעבור רבים המחשבה על רכישת דירה במצב הנוכחי נותרה בגדר חלום רחוק. 

המדינה מבקשת לסייע בקניית דירה יד שנייה/ קניית דירה מקבלן – הורדת מס הרכישה

מהו מס רכישה?

מס רכישה הוא מס שנדרש לשלם מי שרוכש זכות במקרקעין, ולרוב דנים בו בהקשר של רכישת דירה: מי שקונה דירה בישראל נדרש לשלם מס רכישה בשיעור משתנה. שיעור המס נקבע הן לפי סוג המקרקעין והן לפי אופי האחזקה של הרוכש. כך לדוגמה נראות מדרגות מס הרכישה בקניית דירה:

מחיר העסקה (כמה שילם הרוכש בעד הבית)
שיעור מס הרכישה
עד 1,744,505 שקליםלא משולם מס רכישה
על החלק מעל 1,744,505 - 2,069,205 שקלים3.5%
על החלק מעל 2,069,205 - 5,338,290 שקלים5%
על החלק מעל 5,338,290 - 17,794,305 שקלים8%
על החלק מעל 17,794,305 שקלים10%

כך לדוגמא אם מחיר  הדירה עומד על 2 מיליון שקלים, הקונה  לא ישלם מס רכישה על 1,744,505  השקלים הראשונים, אולם ישלם מס בשיעור 3.5% על 255,495 השקלים הנותרים. חשוב לשים לב – המדרגות שצוינו רלוונטיות עד לתחילת שנת 2021, ואחרי מועד זה הן עשויות להתעדכן.

בזמן מגפת הקורונה – המדינה הורידה את מס הרכישה

בסוף חודש יולי ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הורדת שיעור מס הרכישה שישלם מי שרוכש דירה שנייה ומעלה. מדובר בחיסכון של עשרות אלפי שקלים, שמטרתו לעודד בעיקר את המשקיעים בשוק הנדל"ן. הרעיון הוא שבעלי הון ירכשו דירות להשקעה ויניעו את שוק הנדל"ן הישראלי שעלול לקרוס בגלל המשבר הכלכלי בארץ. 

כך, בעבור מי שיש לו אמצעים ויכולת מוכחת לשלם בעבור דירות נוספות, חוזי המכר הנוכחיים עשויים להיות משתלמים במיוחד. זאת משום שההוצאה בעד הדירה הנוספת תהיה קטנה יחסית לרכישה תחת שיעור המס הקודם. 

השפעת הקורונה על חוזי מכר דירה – איך המצב הכלכלי ישפיע על שוק הדיור ואיך ייראה הסכם קניית דירה?

נראה שאין תשובה אחת לשאלה כיצד ייראו חוזי מכר של נדל"ן בתקופת הקורונה המתמשכת ואחריה. 

מצד אחד, בחודש יוני נרשמו נתוני שיא בכל הנוגע לשוק הדיור בישראל, ובוצעו הרבה מאוד עסקאות. מאידך, בעקבות המצב הכלכלי, נתוני האבטלה הגואים והקושי לשלם את החשבונות, נראה שאופיו של חוזה מכר דירה עשוי להשתנות בתקופה הקרובה.

הדבר היחיד שניתן לומר בוודאות הוא שאנחנו נמצאים במצב של חוסר וודאות. אם בטרם הקורונה בכל חוזה מכר והסכמים לקבלת משכנתא היו מנגנונים מסוימים שמטרתם לקבוע בטוחות ולהבטיח שרוכשים ישלמו למוכר את התמורה בעד הדירה, הרי שעתה קיים חשש אמיתי שלקונים לא תהיה יכולת לשלם על הנכס או להחזיר את המשכנתא בזמן. כבר עתה רואים בשוק הנדל"ן ניסיונות לבטל חוזי מכר, לדחות תשלומים ועוד. 

 על כן חתימה על הסכם קניית דירה עשויה להפוך מורכבת יותר – המוכרים ידרשו בטוחות 'רציניות' יותר, הבנקים יקשו על מקבלי משכנתאות והקונים יידרשו להוכיח שלא רק שיש להם כיצד לשלם, אלא שמקור הכנסתם עתיד להיות קבוע לאורך זמן. 

בזמן מגפת הקורונה עולה החשיבות להתייעצות עם עורך דין לרכישת דירה/ מכירת דירה

כאשר השוק שרוי במצב של אי וודאות מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של מי שמכיר את השוק מקרוב. עורך דין לרכישת דירה יידע לעבור על חוזה המכר, לוודא שהאינטרסים של הקונה מגולמים בו ושאין תנאים שהרוכש לא יכול לעמוד בהם לאור המצב.

עורכי דין למקרקעין עשויים להיות רלוונטיים גם למי שמבקש לדחות תשלום כחלק מחוזה מכר שהוא חתום עליו או מי שנקלע לקשיים בהקשרים של תשלום המשכנתא. 

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    ייעוץ משפטי טרם מכירת/קניית דירה – איך להתחיל?

    בשעה טובה החלטתם לעבור לדירה חדשה או למכור את הדירה הקיימת שלכם. ייעוץ משפטי טרם מכירת דירה או לחלופין ייעוץ משפטי טרם קניית דירה עשויים להיות חשובים מאוד בתהליך: עסקת מכר היא עסקה בעלת השלכות משפטיות, גם העברת הבעלות בדירה עלולה לגרור הליכים משפטיים אם היא לא מטופלת היטב, ובכלל – מומלץ להצטייד בעורך דין מומחה למקרקעין שילווה אתכם כל הדרך עד הבית החדש. ...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר01 בספטמבר, 2020

    איך לבחור עורך דין למכירת דירה ב2021?

    מכירת דירה אינה עניין של מה בכך: ראשית, מדובר בנכס משמעותי ויקר, ולכן כדאי לבצע את העסקה באופן סדור ומאורגן. שנית, זהו תהליך מתמשך, הכולל איתור רוכשים, משא ומתן על החוזים, העברת רישומים, תשלומים ותשלומי מס הנובעים מביצוע המכירה. לכן, לפני שחותמים על הסכם מכירת דירה מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין למכירת דירה. איך בוחרים באיזה עורך דין להיעזר? אספנו עבורכם כל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר07 בדצמבר, 2020
    Skip to content