מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה

עו"ד רון הדר20 בינואר, 2019

מעבר בין עוסק פטור לעוסק מורשהבמדינת ישראל ישנן מספר צורות בהן אדם יכול לנהל את פעילותו העסקית, בניהן – חברה בע"מ, שותפות, עוסק פטור או עוסק מורשה. ההחלטה תחת איזו צורה מומלץ לכם להסדיר את פעילותכם העסקית מושפעת ממספר גורמים כגון: סוגיות מיסוי, כדאיות כלכלית, דרישות חוק (ישנם תחומים ומקצועות בהם ישנה דרישה להסדרה/מניעה מפעילות עסקית בצורה מסוימת), שאלה של יוקרה ועוד.

מי הוא עוסק פטור?

עוסק פטור הוא לרוב עצמאי אשר בחר להסדיר את פעילותו העסקית בצורה זו. המילה "פטור" משמעה, פטור מתשלום מע"מ (מס ערך מוסף), כלומר, עוסק פטור אינו רשאי לגבות מהלקוחות שלו מע"מ אך מנגד הוא אינו רשאי להתקזז על מע"מ בעיסקאותיו שלו. עוסק פטור מוגדר בחוק מס ערך מוסף והוא מי שמחזור עיסקאותיו השנתי אינו על סך של 93,003 (נכון לשנת 2018). מעמד של עוסק פטור רלוונטי לשלטונות מע"מ בלבד ואין נפקות למעמד זה מבחינת מס הכנסה וביטוח לאומי. כיום ניתן לבצע פתיחת עוסק פטור אונליין. בין המקצועות אשר לא ניתן לפתוח במסגרת עוסק פטור ניתן למצוא: אדריכלים, מהנדסים, עורכי דין, רואי חשבון, רופאים, סוחרי רכב ועוד.

עוסק פטור מחוייב בדיווחים לרשויות המס – דיווח שנתי למע"מ בגין גובה מחזור העסקאות השנתי. דיווח שנתי למס הכנסה – דו"ח הכנסות והוצאות, דו"ח רווח והפסד ופעם בכמה שנים יכול וידרש למלא הצהרת הון.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

מי הוא עוסק מורשה?

בניגוד לעוסק פטור, עוסק מורשה מחויב לגבות מע"מ מלקוחותיו אך מנגד הוא גם רשאי לקזז מע"מ בגין הוצאותיו העסקיות. עוסק מורשה הוא עצמאי שמחזור עיסקאותיו השנתי עולה על סך של 99,003 ש"ח (נכון לשנת 2018). משכך, עוסק מורשה מחוייב בדיווח שוטף למע"מ (ולא דיווח חד שנתי כמו עוסק פטור). החוק קובע כי המקצועות הנ"ל חייבים להירשם כעוסק מורשה – אדריכל, עורך דין, רואה חשבון, סוחר/מתווך מקרקעין, בעל בית ספר/גן ילדים ועוד.

פתיחת עוסק מורשה ניתן לבצע אונליין, בין היתר, באמצעות חברות המתמחות בכך. עלות פתיחת עוסק מורשה הינה סביב 250 – 750 ש"ח (עלות הפתיחה כולל עלות טיפול חודשית). לאחר הפתיחה והרישום של העסק שלכם כעוסק מורשה במע"מ, תקבלו לידכם תעודת עוסק מורשה אשר מכילה מספר עוסק מורשה ופרטים נוספים.

עוסק מורשה מחויב בדיווחים לרשויות המס – בניגוד לעוסק פטור, עוסק מורשה מחוייב בדיווח שוטף למע"מ, כמו כן, הוא מחויב בדיווחים שוטפים למס הכנסה.

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה

כפי שנזכר לעיל, המעבר מפעילות במסגרת עוסק פטור למסגרת של עוסק מורשה באופן כללי נקבעת ע"י עצמאי – זאת בכפוף לשיקולי מס וכדאיות כלכלית. יחד עם זאת, אדם שצופה כי מחזור העסקאות השנתי שלו יעלה על הרף הקבוע בחוק, לא יהיה רשאי להסדיר פעילותו העסקית כעוסק פטור אלא מלכתחילה יצטרך להירשם כעוסק מורשה. כמו כן, קיימים מקצועות מסוימים שהחוק אינו מתיר להם להסדיר פעילותם העסקית בצורה של עוסק פטור בלי קשר להיקף העסקאות השנתי שלהם.

במקרה בו אדם החליט לפתוח עוסק פטור תוך הנחה והשערה כי מחזור עיסקאותיו לא יעבור את הרף הקבוע בחוק יהיה מחויב בדיווח למע"מ עד ליום 31 לינואר של השנה העוקבת. במידה ומחזור עסקאותיו חצה את הרף שנקבע, הרי שבשנה העוקבת הוא ייחשב כעוסק מורשה על כל המשתמע מכך. במקרים מסוימים, בהם ישנה "מעידה" חד פעמית במחזור העסקאות השנתי המדווח למע"מ, יהיה מחויב העצמאי לשלם מע"מ בעבור אותה חריגה במחזור עסקאותיו ועדיין ייחשב כעוסק פטור גם בשנה העוקבת.  

מעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ

בהנחה והחלטתם לפתוח עוסק מורשה ובמרוצת השנים החלטתם כי זה כבר לא כלכלי עבורכם לנהל את פעילותכם הכלכלית במסגרת עוסק מורשה וברצונכם לפתוח חברה בע"מ – התהליך פשוט משאתם חושבים.

אתם בוודאי שואלים את עצמכם מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ? אם כן, התשובה לשאלה זו מעט מורכבת. תחילה, אתם מוזמנים להציץ במאמר שלנו המרכז את ההבדלים העיקריים כאן. כמו כן, נציין כי ההבדלים העיקריים הם בצורת המיסוי וגובה המיסוי על הכנסות – עוסק מורשה ימוסה על פעילותו העסקית בלי אבחנה בינו לבין העסק, בעוד שבחברה בע"מ החברה ממוסת על פי מס חברות בעוד שבעל המניות בחברה ימוסה על פי מדרגות המס הרגילות (תוך אבחנה אם הבעלים מושך את המשכורת כמשכורת חודשית או כדיבדינד).

מלבד סוגיות מיסוי, שיקולים נוספים שצריך לשקול אותם בעת קבלת החלטה על מעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ ניתן למנות: יוקרה – הרבה ספקים וגורמים יעדיפו לעבוד עם חברה בע"מ מאשר עם עוסק מורשה. כמו כן, חובות הדיווח ועלויות האחזקה גבוהות ושונות משמעותית בין עוסק מורשה לחברה בע"מ.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    האם צריך רואה חשבון לעוסק פטור?

    רבים מבעלי העסקים המוגדרים כעסקים פטורים מגלים העדפה לנהל את התיק שלהם ברשויות השונות לרבות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ לבד וללא נוכחות של רואה חשבון, זאת בשל העובדה כי מדובר בעסק קטן והם משוכנעים כי יש ביכולתם לבצע את כל הפעולות הדרושות ללא התערבות מטעם גורם מקצועי כדוגמת רואה חשבון. עם זאת רואה חשבון לעוסק פטור עשוי להועיל לו לא מעט בהתנהלות מול...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר17 ביוני, 2019

    איתור עוסק מורשה לפי מספר באינטרנט

    עדכון אחרון: דצמבר 2019 בעולם האינטרנטי שלנו איתור עוסק מורשה מעולם לא היה פשוט יותר. האינטרנט מציג לפנינו מידע נרחב על בעלי עסקים, וניתן לקבל עליהם מידע משמעותי. אנשים רבים מחפשים דרך לאתר עוסק מורשה מסיבות שונות: אנשי עסקים העומדים לבצע עסקה עם חברה מסוימת או לקוחות שפונים לחברה לצורך קבלת שירותים. אלה וגם אלה מעוניינים לדעת שמדובר בעסק לגיטימי שלא ינסה לרמות אותם...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 בדצמבר, 2019
    Skip to content