עורך דין לפירוק חברה – מה תפקידיו ומתי ניתן לבצע פירוק אונליין?

עו"ד רון הדר24 בפברואר, 2020

עורך דין לפירוק חברה - מה תפקידיו ומתי ניתן לבצע פירוק אונליין?פירוק חברה הוא תהליך בירוקרטי ומשפטי כאחד אשר שכולל לא מעט מסמכים, טפסים ואישורים. למרות שהוא מגיע בסוף חיי החברה, אחרי שהיא מסיימת את עסקיה, חשוב לבצע אותו כראוי, אחרת החברה לא תפורק כדין, תיחשב כפעילה במרשם רשם החברות ותמשיך לצבור חובות אגרה שנתית. לכן רבים בוחרים להסתייע בעורך דין לפירוק חברה, שמטפל בכלל השלבים בתהליך באופן מאורגן ומקצועי.

מהו פירוק חברה בישראל?

פירוק חברה הוא תהליך שמביא לסיום חייה של החברה. בעגה המשפטית הכוונה היא לתהליך שמחסל את אישיותה המשפטית הנפרדת של החברה. תכליתו של הליך הפירוק היא ריכוז נכסי החברה וחלוקתם בין הנושים לפי סדר הנשייה. בחוק מופיעים שני סוגי פירוק מרכזיים: פירוק בידי בית המשפט ופירוק חברה מרצון.

התחל בפירוק חברה

מתי ניתן לערוך פירוק מרצון?

ראשית כל חשוב להבין מהו סוג החברה המעוניינת להתפרק. קיימות 2 אפשרויות:

  1. חברת יחיד – חברה של אדם אחד שהוא בעל המניות והדירקטור בה
  2. חברה פרטית שאינה חברת יחיד.

החוק מתיר לכל אחת מהחברות להתפרק בדרך של פירוק מרצון על ידי בעלי מניות. אנחנו נתמקד בהליכי פירוק חברה בחברה פרטית ובחברת יחיד.

פירוק חברה בע"מ בליווי עו"ד – כל השלבים

כאמור, הגשת בקשה לפירוק חברה היא הליך מתמשך, הכולל מספר שלבים:

השלב הראשון – הצהרת כושר פירעון

בשלב הראשון בפירוק חברה מרצון, הדירקטורים של החברה נדרשים לחתום על הצהרת כושר פירעון. מסמך זה הוא הצהרה של כלל הדירקטורים בחברה לפיו היא יכולה לפרוע את כלל החובות שלה תוך שנה ממועד תחילת הפירוק. הצהרה זו צריכה להיחתם על ידי הדירקטורים של החברה, המופיעים כדירקטורים במרשם החברות.

עורך הדין לפירוק חברה המלווה את התהליך יש תפקידים חשובים:

  • הוא יוודא שכלל החתומים על ההצהרה הם דירקטורים בה (אחרת ההצעה תידחה)
  • יוודא שההצהרה ערוכה כדין.
  • במקרה הצורך, אם יתקבל מכתב סירוב להצהרה שהוגשה, עורך הדין הנאמן יטפל בכך ויגיש הצהרה חוזרת. 

גם חברת יחיד נדרשת למלא הצהרת כושר פירעון.

השלב השני – כינוס אספה כללית ומינוי נאמן

בעלי המניות של החברה נדרשים לקבל החלטה על פירוקה של החברה מרצון. ההחלטה תתקבל באספה הכללית של בעלי מניות החברה, ובה ימונה גם נאמן לחברה (ההחלטה צריכה להתקבל כהחלטה מיוחדת וברוב של לפחות 75% מבעלי המניות). באופן עקרוני כל אדם או תאגיד יכולים לשמש כנאמן החברה. זאת על אחת כמה וכמה אם מדובר בפירוק חברה עם חובות.

בשלב זה יש למלא טופס מינוי נאמן וכן לפרסם הודעה ברשומות תוך 7 ימים ממועד קבלת ההחלטה על הפירוק ומינוי נאמן. הפרסום כרוך בתשלום אגרת פירוק חברה.

השלב השלישי – כינוס אסיפה סופית ודו"ח פירוק סופי

הנאמן מתבקש להכין דו"ח שמסכם את תהליך הפירוק ומה עלה בגורל הנכסים של החברה. גם כאן ניתן לראות את יתרונו של עו"ד לפירוק חברה על פני נאמןים אחרים. הנאמן אף אחראי לכנס את אספת בעלי המניות של החברה שבה יציג את הדו"ח שערך.

התחל בפירוק חברה

השלב הרביעי – קבלת פטור מתשלומי אגרה שנתית

לא פעם לחברה יש חובות אגרה שנתיים מהתקופה שבה הייתה פעילה בפועל. במצב כזה, החברה נדרשת להסדיר את חובותיה. ניתן לעשות זאת באחת משתי דרכים:

  1. להעביר את המסמכים הרלוונטיים לפטור אם החברה זכאית לקבלו – דירקטור בחברה צריך למלא תצהיר תמיכה בבקשה לקבלת פטור מאגרה.
  2. לשלם את האגרה באמצעות שירות התשלומים הממשלתי

כדי שהחברה תקבל פטור מתשלום האגרה צריכים להתקיים מספר תנאים:

  1. החברה צריכה להיות בהליך פירוק
  2. החברה צריכה להוכיח שלא הייתה לא פעילות כלכלית בשנים הרלוונטיות עבור הפטור
  3. הגשת הבקשה לקבלת הפטור תעשה בסמוך להגשת המסמכים.

חשוב לשים לב: אם החברה לא פורקה, כלומר לא חוסלה באופן סופי, היא ממשיכה להתקיים מבחינת החוק, ולכן ממשיכה לצבור חובות אגרה. החובות הללו לא יאפשרו לסיים את הליך הפירוק, שכן בפירוק החברה נדרשת להיות נטולת חובות.

פירוק חברה אונליין

לא מעט מהשלבים שתיארנו ניתנים לביצוע אונליין, באמצעות מילוי טפסים מקוון וקבלת מכתבים וטפסים מרשם החברות באמצעות הדואר האלקטרוני. אולם כיום ישנם שירותים מתקדמים לפירוק חברה אונליין, שבאמצעותם ניתן להתקשר עם עורך דין לפירוק חברה שמטפל בכלל הליכי הפירוק יחד. מלבד זמינות ומהירות הפנייה ברשת, מדובר בשירותים של עורך דין מנוסה, שליווה מאות חברות בפירוק.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    הפיכת חברת רבים לחברת יחיד לצורכי פירוק

    דיני הפירוק עוסקים בסיום חייה של החברה בדרך של חלוקת הנכסים ופירעון החובות (באם יש) כלפי הנושים שלה וסיום חייה של החברה כישות משפטית נפרדת מבעלי המניות שלה. בפקודת החברות נקבעו 3 דרכים לפירוק חברה: פירוק מרצון. פירוק ע"י בית המשפט. פירוק בפיקוח בית המשפט. במאמר זה נתרכז בהליך פירוק מרצון של חברה. חברה רשאית להתפרק מרצונה במקרה שבו היא בעלת כושר פירעון (יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר25 באוגוסט, 2020

    איך לבחור עו"ד לענייני פירוק חברה?

    כמו רבות מהפעולות המשפטיות, גם פירוק חברה הוא תהליך בירוקרטי שכולל לא מעט מסמכים, טפסים ואישורים. למרות שהוא מגיע בסוף חיי החברה, כשהחברה עומדת בסוף הדרך העסקית שלה, חשוב לבצע אותו כראוי, אחרת החברה לא תפורק כדין ותמשיך לצבור חובות. אי לכך מרבית החברות שמתפרקות בוחרות לבצע את תהליך הפירוק בסיועו של עו"ד לענייני פירוק חברה שמטפל בכלל השלבים בתהליך באופן מאורגן ומקצועי. מהו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 באוגוסט, 2020
    Skip to content