הצהרת הון – איך עושים זאת נכון ב2020?

עו"ד רון הדר14 ביוני, 2020

הצהרת הוןמהי הצהרת הון?

הצהרת הון היא מסמך שמתעד את ההון הכולל של האדם בנקודת זמן מסוימת במונחי הערך המקורי ששולם עליהם. הדרישה למלא טופס הצהרת הון נשלחת לעצמאים כל מספר שנים, ומטרתה לחשב את אומדן הפרשי ההון שמחזיק העצמאי. כלומר לוודא שהפרשי ההון משקפים את ההכנסות שעליהן דיווח העצמאי בהצהרות.

הסמכות של רשות המיסים לדרוש הצהרת הון מעוגנת בפקודת מס ההכנסה. לפי הפקודה יש להגיש את ההצהרה תוך 120 יום. הדרישה להגיש הצהרת הון מתקבלת מרשות המיסים אחת למספר שנים. הרשות נוטה לפנות בתדירות גבוהה יותר לבעלי עסק הפועלים בענף שטמון בו סיכון גבוה יותר. כך למשל בעל עסק המחזיק במלאי נמצא בסיכון גבוה יותר, ויש באפשרותו להטעות את רשויות המס בקלות יחסית. זאת לעומת בעל עסק שלא מוכר מוצר פיזי אלא מוכר שירות או ידע, ומרחב התמרון שלו באשר להטעיית הרשות נמוך בהרבה. 

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

מה כוללת הצהרת הון?

כדאי לדעת שטופס הצהרת הון עוסק מורשה וטופס הצהרת הון עוסק פטור הם זהים, ודורשים את מילוי הפרטים הבאים:

  • פרטים על רכוש קבוע שיש ברשות העצמאי – מגרשים, בניינים, שיפורים שנערכו במבנה, מכונות, ציוד, מכשירים, ריהוט, רכב וציוד כבד ועוד.
  • רכוש שוטף – מלאי מוצרים וחומרי גלם, עבודות בביצוע, רשימת חייבים ולקוחות ועוד.
  • פרטים על חשבונות בנק – לרבות חשבונות עסקיים
  • התחייבויות – הלוואות, משיכות יתר, אשראי וכו'.
  • פרטים על רכוש והתחייבויות פרטיים – נכסי מקרקעין, תכולת הבית, רכוש חקלאי, תוכניות חיסכון, כלי רכב. 
  • השקעות בניירות ערך ומטבע חוץ

הדרך הנכונה למילוי הצהרת הון ב2020

טיפ ראשון – רואה חשבון

את הצהרות ההון רצוי מאוד למלא בעזרת רואה חשבון מומחה. רואה חשבון לעוסק מורשה מכיר את כל המונחים החשבונאיים הרלוונטיים למילוי ההצהרה, ויודע למלאה כדין. חשיבותו של רואה חשבון גוברת כאשר מדובר על מילוי ההצהרה הראשונה לאחר ההפיכה לעצמאי. באופן כללי הנהלת חשבונות לעוסק מורשה וכן שירותים של רואה חשבון הם הכרחיים לעסק, וחשובים בעיקר כשמגיע הזמן למלא את הצהרת ההון. 

ההצהרה הראשונה שלי

חשוב להקפיד ולמלא את ההצהרה הראשונה בדקדקנות. הצהרה זו, הנשלחת לעצמאי לאחר פתיחת עוסק מורשה או עוסק פטור, משמשת כבסיס לכל הצהרות ההון שיבואו אחריה. כלומר מעתה והלאה כל הצהרות ההון שלכם ייבדקו ביחס להצהרה הראשונה. כדאי לשים לב שאם אתם נשואים, הצהרת ההון מתייחסת גם לרכוש המשותף עם בן הזוג.

איסוף מסמכים

להצהרת ההון יש לצרף מסמכים שונים שמהווים עדות לרכוש המוצהר בטופס. כך למשל:

  • אישורי יתרות בחשבון הבנק
  • חוזי נדל"ן ומקרקעין
  • אישורי הלוואות
  • פירוט כתוב של תכולת הבית
  • אישור על יתרת המשכנתא

מרגע קבלת הדרישה על מילוי הצהרת הון, כדאי להתחיל ולפעול לאסוף את המסמכים הדרושים כמה שיותר. ככלל, מכאן והלאה רצוי לתעד ולשמור מסמכים שישמשו אתכם בהצהרת ההון הבאה. למשל: חוזים, הסכמים, רכוש או סכום כסף משמעותי שקיבלתם במתנה וכו'. 

הכנה מוקדמת חוסכת זמן

כיום ניתן למצוא טופס הצהרת הון און ליין באינטרנט, ולמען האמת ניתן להתחיל ולמלאו מראש, עוד בטרם מועד ההגשה. גישה כזו חוסכת זמן ולחץ בהתקרב מועד ההגשה. 

אישור הצהרת הון

הטיפ הזה הוא די טריוויאלי, אבל הוא גם חשוב: אחרי שממלאים הצהרת הון ומגישים אותה לרשות המיסים, מקבלים אישור על הצהרת הון מס הכנסה. חשוב מאוד לוודא שאישור כזה אכן התמלא, ושמבחינת רשות המיסים הצהרת ההון שלכם מולאה כדין.

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך פותחים עוסק מורשה?

    אנשים שהחליטו להיות עצמאים יודעים שהדרך לשם פשוטה מאוד מבחינת רישום, למרות זאת יש עדיין ידע שעליהם לרכוש כדי לעשות זאת נכון ולהיחשף לכל היתרונות שעוסקים עצמאים יכולים ליהנות מהם בישראל. עוסק עצמאי יכול לעסוק במה שהוא אוהב וגם להיות מקבל ההחלטות. בניגוד לשכיר הוא יכול לקבוע לעצמו את סדר היום וליהנות מפירות עבודתו באופן ישיר . יש כמה צורות רישום בישראל לעצמאי –...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר15 במרץ, 2020

    טיפים לניהול עוסק מורשה 2020

    להיות שכיר או לא להיות שכיר? זו השאלה. שאלה זו צצה במוחם של אנשים רבים אשר תוהים האם עליהם להמשיך בדרך "הבטוחה" של להיות שכיר ולקבל משכורת קבועה בכל חודש או שמא כדאי להם לצאת לדרך עצמאית. פתיחת עסק והסדרתו מול רשויות המדינה היא בגדר חובה על פי החוק במדינת ישראל ומי שלא יפעל בהתאם להוראות החוק צפוי לעונשים. קיימות מספר "שיטות" לעקוף את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 בינואר, 2020
    Skip to content