כל המידע והטיפים על כתיבת צוואה הדדית

עו"ד רון הדר15 בספטמבר, 2019

כל המידע והטיפים על כתיבת צוואה הדדיתכתיבת צוואה הדדית היא פרוצדורה משפטית שזוג (לאו דווקא זוג נשוי) כותב בעודו בחיים במטרה להורות כיצד יש לחלק את רכושם ונכסיהם לאחר לכתם יחד או לחילופין לאחר לכתו של אחד מהחתומים על הצוואה ההדדית.

התחל בעריכת צוואה

מהי צוואה?

באופן כללי, צוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי באמצעותו מורה המנוח (שכאמור, כתב את המסמך וחתם עליו באותו בחיים) כיצד יש לחלק את רכושו ונכסיו בעודו בחיים. חוק הירושה קובע כי לאחר לכתו של אדם, מי שזכאי לרשת אותו (את נכסיו ורכושו) הם יורשיו על פי דין או לחילופין, יורשים ספיציפיים אשר כתובים בצוואה אותה השאיר.

מי הם "יורשים על פי דין"? – באופן כללי, חוק הירושה קובע כי יורשים על פי דין הם קרוביו של המנוח וזאת על פי קרבתם המשפחתית אליו. "המעגל הראשון" הינו בן/בת זוגו וילדיו ולאחר מכן, ככל שמעגל זה לא נמצא, מתרחקים עוד ועוד כלומר, הוריו, סבא/סבתא, אחים ועוד. כלומר, במקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה, הרי שיורשיו ייקבעו על פי הוראות חוק הירושה.

במקרים בהם הותיר המנוח צוואה, הרי שמתעלמים מהמושג "יורשים על פי דין" ומתייחסים לאנשים שכתובים בצוואה ואין זה משנה אם הם קרוביו של המנוח או לאו.

מהן הדרכים לערוך צוואה?

חוק הירושה קובע כי קיימות 3 חלופות לעריכת צוואה: צוואה בעל פה, צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר) או צוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים הללו אפשרית לעריכת צוואה, אך במאמר זה נתמקד בצוואה מהסוג הנפוץ ביותר – צוואה בפני עדים, כאשר נתמקד בצוואה הדדית.

מהי צוואה הדדית?

צוואה הדדית הינה צוואה שנערכת ע"י בני זוג (לאו דווקא נשואים) כאשר העיקרון העומד בבסיס הצוואה הוא עיקרון ההסכמה וההסתמכות. עריכת צוואה הדדית, כמו כל צוואה, רצוי לעשות באמצעות עורך דין המומחה בדיני משפחה בכלל ובדיני ירושה בפרט, כאשר החובה היא לחתום על הצוואה בפני עדים (ואין החובה לערוך אותה באמצעות עורך דין אך זה מומלץ).

צוואה הדדית הינה צוואה ששני בני זוג חתמו עליה, כאשר הם הסתמכו אחד על השני בהתחייבויותיהם אחד כלפי השני. כלומר, במרבית המקרים, בצוואה הדדית, ההוראה הכללית והראשונה היא שבלכתו של אחד הצדדים החתומים על הצוואה, היורש שלו הינו בן הזוג השני שחתום עליה. במידה ואותו בן זוג שירש הולך לעולמו, לרוב, יורשיו הם ילדיהם המשותפים (או כל יורש אחר שהוסכם על ידי שני הצדדים).

בשורה התחתונה – בני זוג עורכים יחדיו צוואה הדדית על מנת להוריש את רכושם אחד לשני במקרים בהם אחד מהם נפטר לפני האחר, ולאחר מכן קובעים מראש מי יורשים אותם יחד.

צוואה משותפת – כיצד כותבים?

כפי שנזכר לעיל, צוואה משותפת היא כזו שיש לחתום עליה בכתב בפני עדים (ורצוי שהיא תיכתב באמצעות עורך דין מומחה). מלבד זה, נוסח צוואה הדדית יכול להיות ככל העולה על רוחם של הצדדים החתומים עליה.

החתומים על הצוואה יכולים לקבוע כי במקרה של פטירת אחד מהם, הרכוש של המנוח יעבור לצד השני או לחילופין יעבור לצד שלישי המוסכם עליהם יחד. הם יכולים אף לקבוע כי במידה ושניהם הולכים לעולמם, הרכוש עובר לילדים או לצדדים שלישיים אחרים.

העיקרון העומד בבסיס הצוואה ההדדית (וכל צוואה מסוג אחר) הינו שרצון המצווה הוא הערך העליון ויש להישמע לו ככל הניתן וזאת מלבד מקרי קיצון בהם יש חשש אמיתי כי הצוואה לא נחתמה מרצון או שמא הופעל על המצווה לחץ לכתיבת הצוואה בנוסח שנכתב.

האם ניתן לחזור מצוואה הדדית?

חוק הירושה קובע כי ניתן לחזור מהתחייבויות הקבועות בצוואה הדדית רק במקרים בהם הצוואה לא יצאה מהכוח אל הפועל – כלומר, כל עוד אף אחד מהחתומים על הצוואה לא נפטר. הסיבה לכך היא שהעיקרון העומד בבסיס צוואות הדדיות הוא עיקרון ההסתמכות, כלומר, בני הזוג חתמו על הצוואה ההדדית יחד מתוך הסתמכות על בן הזוג השני. אם קבעו בני הזוג שאם אחד מהם הולך לעולמו, הרכוש עובר לילדיהם, לא יוכל בן הזוג שנותר בחיים לחזור בו מהתחייבות זו גם לאחר לכתו של בן הזוג הראשון שנפטר.

הדרך היחידה בה נותר לחזור מהתחייבות מצוואה ההדדית היא במקרים בהם בני הזוג נותרו בחיים ואז ישנן הוראות כיצד יש לחזור בך מהצוואה – על האדם שרוצה לחזור בו מהצוואה, להודיע בכתב לאדם השני כי ברצונו לחזור בו מהצוואה ההדדית שאז הצוואה בטלה ומבוטלת ואין לה תוקף.

מה עושים עם צוואה הדדית?

במקרים בהם אדם שהותיר אחריו צוואה (בין אם צוואה רגילה, בין אם צוואה הדדית), יורשיו על פי הצוואה צריכים להגיש בקשת צו קיום צוואה (או במקרים של צוואה הדדית – בקשה לצו קיום צוואה הדדית). את הבקשה מגישים אונליין באתר רשם הירושות כאשר מגיש הבקשה חייב להיות אחד היורשים על פי הצוואה.

בבקשה יש לציין את פרטי המנוח, את פרטי מגיש הבקשה (וגם את פרטי יתר היורשים, במידה וקיימים), לצרף את תעודת הפטירה של המנוח ואת הצוואה שהותיר. לאחר הגשת הבקשה אונליין, יש להפקיד את הצוואה המקורית ברשם הירושות במחוז מגוריו של המנוח.

לאחר הגשת הבקשה, תוך מספר חודשים, מנפיק רשם הירושות צו קיום צוואה בו יכולים לעשות היורשים שימוש לפי הצורך שלהם.

התחל בעריכת צוואה

עריכת צוואה אונליין

בעידן המודרני, כמו הליכים רבים (בין אם משפטיים ובין או לאו), ניתן לבצע עריכת צוואה אונליין. ישנן חברות רבות אשר מאפשרות ללקוחות להשתמש בשירותים שלהם לצורך עריכת צוואות אונליין.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content