מהם סוגי הצוואות המותרים בדין

עו"ד רון הדר23 בינואר, 2020

מהם סוגי הצוואות המותרים בדיןבעוד רוב האנשים מבינים את החשיבות שבניסוח צוואה באופן תקין ומסודר, רבים לא מודעים לכך שישנן דרכים רבות בהן ניתן לערוך צוואה. החוק המסדיר את ההוראות השונות הנוגעות לצוואות, ירושות ועיזבונות שנותרים לאחר מותו של אדם הוא חוק הירושה. בחוק מופיעים סוגים שונים של צוואות, שנכיר כעת:

צוואה הדדית

סעיף 8א לחוק הירושה קובע שבני זוג (או שני צדדים אחרים) רשאים לערוך צוואות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג האחר – זוהי הצוואה ההדדית. כלומר מדובר בצוואות שיש בהן קשר, והן מסתמכות האחת על השנייה.

נוסח צוואה הדדית עשוי לכלול הוראות שונות, הנוגעות לירושה שקיבל בן הזוג שנותר בחיים. כך למשל שימוש בכספי העיזבון לצרכים מסוימים או הטלת מגבלות על שימוש בנכסים.

התחל בעריכת צוואה

ביטול צוואה הדדית

את הצוואה ההדדית אפשר לבטל רק בהתקיים אחד מהתנאים הבאים

  • אם בני הזוג שערכו את הצוואה עודם בחיים, יש להודיע לבן הזוג השני על ביטול הצוואה באמצעות הודעה בכתב. לאחר מתן הודעה כזו שתי הצוואות ההדדיות מתבטלות.
  • אם אחד מבני הזוג נפטר ועיזבונו טרם חולק – בן הזוג היורש יידרש לוותר על חלקו בעיזבון כדי לבטל את הצוואה ההדדית.
  • אם עיזבון המנוח כבר חולק – בן הזוג היורש יצטרך להחזיר את מה שקיבל כחלק מהעיזבון ולאחר מכן לערוך צוואה חדשה אשר תחליף את הצוואה ההדדית עליה חתם. 

צוואה החתומה בעדים

מהי צוואה בעדים?

לפי ס' 20 לחוק הירושה, זוהי צוואה כתובה שנערכת בפני שני עדים, אחרי שהמצווה הצהיר בפניהם שזוהי צוואתו. העדים נדרשים לאשר בחתימה פיזית על הצוואה שהמצווה אכן הצהיר בפניהם את שכתוב בה. אין הכרח שעורך דין ינכח במעמד זה.

זהות העדים

העדים חייבים להיות בגירים שהם או בני זוגם אשר אינם נהנים מהצוואה (כך למשל לא מורישים להם דבר במסגרת הצוואה). 

מה חייב להתקיים כדי שצוואה תחשב לצוואה כשרה בעדים?

  •  הצוואה חייבת להיות כתובה
  • בצוואה כתוב מתי נערכה
  • המצווה והעדים צריכים להיות חתומים על המסמך
  • אימות חתימת המצווה על ידי עורך הדין. (רצוי זה שערך את הצוואה)
  • תיעוד מועד החתימה על הצוואה

התחל בעריכת צוואה

צוואה בע"פ

צוואה שנאמרת על ידי אדם גוסס, או שמאמין שהוא עומד בפני מוות (למשל נמצא בקרב, במטוס שמתרסק וכו'), ואין לו דרך אחרת לקיים צוואה אלא באמירת הדברים. תוכן הצוואה שבעל פה צריך להיאמר בפני שני עדים. 

העדים יידרשו לכתוב את הדברים שנאמרו להם כמה שיותר מהר על גבי מסמך עליו יחתמו. 

ביטול צוואה בע"פ 

אם עבר חודש מהזמן שבו המצווה הצהיר מהי צוואתו, והמצווה נותר בחיים (כך למשל אם האירוע שעלול היה להביא למותו לא התרחש), הצוואה בטלה.

צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד, כשמה כן היא, צוואה שהמצווה כותב בכתב ידו. צוואה זו לא דורשת עלויות או הכנה מיוחדת (כמו עדים למשל), ובאופן עקרוני כל אדם יכול לערוך צוואה שכזו.

מתי מסמך ייחשב כצוואה בכתב יד?

  • כלל המסמך כתוב בכתב ידו של המצווה
  • הצוואה כתובה בכתב יד בלבד. צוואה שהודפסה או הוקלדה במחשב לא נחשבת לצוואה בכתב יד
  • הצוואה תכלול את תאריך עריכתה 
  • המצווה חתם על הצוואה

לא פעם, המצווה לא ממלא את כל הכללים הנזכרים לעיל. במקרים כאלה בית המשפט יראה לנגד עיניו את רצון המת, וינסה למלא את הצוואה עד כמה שניתן גם אם התנאים האמורים לא מולאו (בכפוף לכך שהצוואה מבטאת את רצון המת באופן ברור).

משום שצוואה זו נערכת באופן פרטני, כאשר לא פעם המצווה נמצא בגפו, מובן שעלולות לעלות שאלות כמו העיתוי שבו נכתבה (האם המצווה היה צלול) והאם אכן מדובר בצוואתו של המצווה ולא בזיוף. לכן, נהוג לומר שקל יותר לנסות ולטעון כנגד הכשרות של הצוואה.

צוואה בפני רשות

צוואה מסוג זה נאמרת על ידי המצווה לגורם רשותי או מוגשת לו בכתב. מי שנחשבים לנציג רשות הם שופטים (בית משפט רגיל או בבית דין דתי), רשם בבית המשפט, הרשם לענייני ירושה ונוטריון. עלות עריכת צוואה זו עומדת על 237 שקלים (כאשר הצוואה נערכת בפני רשם הירושה).

מתי צוואה תחשב לצוואה בפני רשות?

  • כאשר הוצהרה בעל פה בפני נציג הרשות, ונציג הרשות רשם אותה וחזר עליה בפני המצווה
  • המצווה מצהיר שמדובר בצוואה שלו
  • התקבל אישור מנציג הרשות שהצוואה הופקדה

התחל בעריכת צוואה

עריכת צוואה ומימושה – איך עושים את זה?

לעריכת צוואה מסודרת יש חשיבות רבה. טעות כזו או אחרת במסמך חשוב זה עלולה להשפיע על עתיד משפחתו וקרוביו של המצווה. מתוך הרצון לוודא שאכן יצרו צוואה מחייבת משפטית, רבים פונים לאפיק של עריכת צוואה אונליין. זו נערכת על ידי עורך דין מוסמך, בשים לב לרכוש, לנכסים ולרגישויות שונות של הלקוח.

צו קיום צוואה

החוק במדינת ישראל קובע שכדי לממש צוואה של אדם שהלך לעולמו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. תפקידו של צו זה הוא לאשר את כשרותה של הצוואה ולהכניסה לתוקף. את הבקשה מגישים לרשם לענייני ירושה בלשכה המתאימה. עם קבלת האישור מהרשם, לצו יש מעמד של פסק דין.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content