מה זה עריכת צוואה נוטריונית?

עו"ד רון הדר12 בינואר, 2020

מה זה עריכת צוואה נוטריונית?החוק הישראלי מכיר בחשיבותה של צוואה, ובכוח וההשפעה הגדולים הטמונים במסמך משפטי זה. כדי להקל על הזקוקים לכך, החוק קובע דרכים שונות לעריכת צוואה: 

  • צוואה החתומה בעדיםצוואה הנערכת בפני שני עדים, אחרי שהמצווה הצהיר בפניהם שזוהי צוואתו
  • צוואה בעל פהצוואה שנאמרת על ידי אדם גוסס, או שמאמין שהוא עומד בפני מוות (למשל חייל שהולך לקרב)
  • צוואה בכתב ידצוואה שהמצווה כותב בכתב ידו
  • צוואה בפני רשות (ראה בהמשך)

מהי עריכת צוואה נוטריונית?

ס' 22 לחוק הירושה קובע שאחת הדרכים בהן ניתן לערוך צוואה היא "צוואה בפני רשות". צוואה זו נערכת כאשר המצווה מצהיר אותה בפני גורם רשותי או לחלופין כאשר הצוואה מוגשת לגורם הרשותי בכתב. בצוואה זו ניתן להוריש את כלל הרכוש או לחלופין חלק ממנו (למשל דירה). 

מי שנחשבים לנציג רשות הם שופטים או דיינים (שופט בבית משפט או דיין בבית דין דתי), רשם בבית המשפט, הרשם לענייני ירושה ונוטריון. צוואה נוטריונית היא צוואה בפני רשות שנעשית מול נוטריון.

התחל בעריכת צוואה

איך הדבר נעשה בפועל?

המצווה והנוטריון ייפגשו. אם הצוואה נערכת בעל פה, הנוטריון צריך לרשום את הצהרתו של המצווה. בסיום הנוטריון יקריא בפני המצווה את מה שרשם, והמצווה יתבקש לאשר שזו אכן צוואתו. 

כשירות המצווה

במסגרת התהליך, על הנוטריון לוודא שהמצווה אכן כשיר משפטית ולקבל החלטות חשובות. אם המצווה חולה (למשל נמצא בבית חולים), הנוטריון יצטרך לקבל אישור רפואי שהמצווה כשיר. המונח המשפטי שנקבע למצב כזה בפסיקה הוא כאשר המצווה "מרותק למיטתו", והכוונה היא למקרים בהם האדם מאושפז או שמפאת גילו או מצבו הבריאותי של המצווה, קשה לו לצאת מביתו. 

מדוע דווקא צוואה בפני רשות?

ראשית, חשוב להבין שמבחינת החוק ולצורך צוואה בפני רשות, מעמדו של נוטריון שקול למעמדו של שופט. כלומר: כל נוטריון מוסמך הוא נציגות רשמית מספקת כדי לאשרר קיומה של צוואה (זאת לעומת סוגים אחרים של צוואות, בהם יש להביא ראיות שונות כדי להוכיח שאכן מדובר בצוואה ולא במסמך בעל אופי אחר).

היתרון המרכזי בעריכת צוואה בפני נוטריון הוא תוקפה של הצוואה ומהימנותה. כאמור, נוטריון הוא דמות משפטית בעל סמכויות רבות בנושא זה, המקובלת על מערכת המשפט. כלומר, מי שעורך צוואה נוטריונית יכול ליהנות מוודאות בנוגע לכך שהצוואה אכן תחול ותקוים, גם אם יקומו לה מתנגדים שיפקפקו במהימנותה. עדות לכך היא החוק עצמו, שלא מחייב דרישות צורניות בעריכת צוואה מסוג זה. 

עלות צוואה נוטריונית

עלות עריכת צוואה משתנה בין הסוגים השונים של צוואות הקבועים בחוק, ויכולה להגיע עד אלפים בודדים של שקלים (הסכום תלוי כמובן במורכבותה של הצוואה, ובמאמץ שניסוחה דורש). מחיר צוואה נוטריונית נקבע על ידי משרד המשפטים, וזוהי למעשה אגרה שצריך לשלם האזרח המצווה. הכוונה היא לאקט של אשרור הצוואה על ידי נוטריון, ולא לניסוחה על ידי עורך דין. גובה האגרה עומד כיום על 237 שקלים. 

עריכת צוואה אונליין

כיום קיימים כלים רבים שמקלים על הליך ניסוח הצוואה, והופכים אותו למהיר, פשוט ויעיל יותר. כך למשל ניתן לערוך צוואה אונליין עם עורך דין שמתמחה בדיני צוואות וירושות, וידע כיצד להגן על הנכסים של המצוואה באופן המיטבי. חשוב להבין שאם לא עורכים צוואה באחת מהדרכים שפורטו עד כה, נכסיו של המנוח לאחר הפטירה יחולקו בהתאם לחוק. כלומר בהיעדר צוואה אף אחד מבני מפשחתו של המנוח, גם לא הקרובים לו ביותר, לא יוכל להחליט כיצד הרכוש יחולק. לכן רצוי לערוך מבעוד מועד צוואה עם עורך דין מקצועי.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content