מתי ואיך ניתן לערער על צו ירושה?

עו"ד רון הדר06 באוגוסט, 2019

מתי ואיך ניתן לערער על צו ירושהצו ירושה הוא צו שניתן ע"י רשם הירושות – תת יחידה במשרד המשפטים. צו ירושה ניתן כאשר אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, וכעת צריכים יורשיו לדעת כיצד יש לחלק את רכושו ונכסיו. 

צו ירושה, כמו כל תחום דיני הירושה במדינת ישראל, ניתן מכוח חוק הירושה. במקרים בהם אדם לא הותיר אחריו צוואה, נכנס בנעליו של המנוח חוק הירושה שקובע באופן ברור כיצד יש לחלק את עזבונו של אדם שנפטר. 

במקרים הפשוטים ביותר החוק קובע – אדם שנפטר, ולא הותיר אחריו צוואה, רכושו ונכסיו יש שיחולקו באופן הבא: 50% יינתן לבת זוגתו ואת ה-50% הנותרים יקבלו בחלוקה שווה ילדיו. כמובן שצו הירושה גם מעגן ומסביר כיצד יש לחלק את הרכוש והנכסים במקרים יותר "מסובכים" כמו למשל אדם שאין לו בן/זוג או ילדיו וכו'. 

איך מוציאים צו ירושה?

בקשה לצו ירושה מקוון מוגשת לרשם לענייני ירושה ע"י אחד מיורשיו החוקיים של המנוח. את הבקשה ניתן להגיש אונליין לרשם הירושות כאשר נדרש לצרף אליה את פרטיהם האישיים של היורשים על פי דין כמו כן את תעודת הפטירה של המנוח להוכחת פטירתו. הבקשה מוגשת למחוז בו היה מקום מגוריו של המנוח. לאחר בחינת הבקשה ובדיקת התיק ע"י ב"כ היועמ"ש, במידה ולא היו דרישות להשלמת מסמכים או התנגדויות כאלה או אחרות, יינתן צו הירושה אותו יוכלו היורשים להדפיס ולהשתמש בו לפי הצורך (בנקים, חברות ביטוח, טאבו ועוד). 

מטרתו של צו הירושה היא להצהיר באופן דקלרטיבי מיהם יורשיו של המנוח כאשר אין התייחסות נקודתית לאופן חלוקת הנכסים והרכוש. אחת השאלות שרבים שואלים עצמם היא כמה זמן לוקח לממש צו ירושה? התשובה לכך היא פשוטה – מהר מאד. ממועד מתן הצו, שימוש בו נעשה באופן מידי וזאת על פי הנהלים והדרישות של הגורמים שדורשים את הצגת הצו. 

חשוב לציין – בטרם הגשת הבקשה, חשוב לבצע בדיקת צו ירושה, כלומר, לברר האם הוגשו כבר בעבר בקשות לצו ירושה של אותו אדם שנפטר, זאת על מנת לא לבזבז זמן וכסף מיותרים. 

ביטול והתנגדות לצו ירושה

כפי שנזכר לעיל, צו ירושה הוא צו דקלרטיבי, כלומר, הוא מצהיר כלפי כולם מי הם יורשיו החוקיים של המנוח. קיימים מקרים בהם אדם יגלה כי אדם הקרוב אליו נפטר וכי הוצע עבורו צו ירושה, אך הוא (אותו אדם) אינו מופיע בצו. במקרים שכאלה ראוי שתוגש בקשת ביטול צו ירושה או שיש שיקראו לה התנגדות לצו ירושה. 

את ההתנגדות או בקשת הביטול יש להגיש כמה שיותר בסמוך למועד הגשת הבקשה לצו הירושה ולא יאוחר מהמועדים הקבועים לכך על פי חוק. חשוב לציין – גם אם חלף המועד להגשת ההתנגדות במסגרת התקופה הקבועה בחוק, ניתן יהיה להגיש את ההתנגדות גם לאחר מכן וזאת כל עוד לא ניתן צו הירושה. 

את התנגדות יש להגיש לרשם הירושות כמו כן לצדדים שנקבעו כי הם היורשים החוקיים של המנוח תוך מתן הסבר ונימוק מדוע יש לקבל את ההתנגדות. לאחר הגשת ההתנגדות, התיק יועבר לדיון בביהמ"ש לענייני משפחה לו הסמכות לדון במקרים שכאלה. 

תפקידו של ביהמ"ש לענייני משפחה במקרים כאלה היא לברר האם אכן אותו אדם שמתנגד לצו הירושה זכאי לקבל חלק מעיזבונו של המנוח. על הצדדים להמציא אסמכתאות לטענותיהן וזאת על מנת שביהמ"ש יוכל להכריע בסוגיה תוך שימת דגש על הגשמת רצונו האמיתי של המנוח. 

כמה עולה לעשות צו ירושה?

עלות הגשת בקשה לצו ירושה מתחלקת לשניים – שכ"ט ואגרות. עלות שכר טרחה לעו"ד להגשת בקשה לצו ירושה נעשה בין 1000 – 3500 ש"ח כאשר מלבד זה יש לשלם אגרות בגובה של 558 ש"ח לרשם הירושות בגין פתיחת תיק ופרסום ברשומות.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content