איך מתבצע הליך פשיטת רגל של אדם פרטי (יחיד)?

עו"ד רון הדר02 ביולי, 2020

איך מתבצע הליך פשיטת רגל של אדם פרטי (יחיד)?

בשנת 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. חוק זה הסדיר הליך פשיטת רגל של יחיד ושל לחברות, ואף הקנה להליך זה את שמו החדש: הליך חדלות פירעון. החוק חולל רפורמה של ממש: מהפכת חדלות פירעון ושיקום כלכלי הביאה לכך שמחיקת חובות בהליך החדש הפכה ליעילה ומהירה יותר והושם דגש על שיקומו של החייב.

פשיטת רגל של אדם פרטי (הליכי חדלות פירעון) – כל השלבים

שלב א' –פתיחה בהליכי חדלות פירעון של יחיד (בעבר: בקשה לצו כינוס נכסים)

פתיחת הליך פשיטת רגל פרטית נעשית על ידי קבלת צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון. אם סכום החובות של החייב נמוך מ150,000, יש לפנות ללשכת ההוצאה לפועל כדי לפתוח בהליכי פשיטת רגל. לעומת זאת, אם סכום החובות גבוה מ150,000 מי שאחראי על מתן הצו הוא הממונה על הליכי חדלות פירעון. כדאי לשים לב שגם חוק ההוצאה לפועל מפנה לחוק חדלות פירעון.

התחל בהליך פשיטת רגל

פתיחת הליכים יכולה להיעשות באחת מהדרכים הבאות:

  • החייב עצמו מגיש בקשה
  • בקשת נושה למתן צו לפתיחת הליכים – כדי שנושה יוכל להגיש צו לפתיחת הליכים כנגד החייב צריכים להתקיים מספר תנאים שקבועים בחוק, ותלויים בגובה החוב של החייב וכן בסוג החוב
  • עורך דין למחיקת חובות יכול להגיש בקשה מקוונת

נשים לב: החוק החדש הביא עימו שורה של שמות חדשים למושגים מוכרים מתחום פשיטת הרגל, וכך צו כינוס נכסים לנכסי חייב בפשיטת רגל הוא מעתה צו לפתיחת הליכים.

שלב ב' – תקופת הביניים

לאחר קבלת הצו מתחילה "תקופת הביניים". במהלך התקופה הזו ייבדק מה מצבו הכלכלי של החייב. בעת בדיקה זו יוטלו על פושט הרגל מגבלות וחובות שונים כמו:

  • עיכוב יציאה מהארץ
  • מגבלות על משיכת צ'קים ופתיחת חשבונות בנק
  • הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי
  • ביצוע תשלום חודשי שמופקד ל"קופת הנשייה" – סך כל הכספים שמהם נושי החייב יוכלו להיפרע
  • כאשר החוב של פושט הרגל עולה על 150,000 – הגשת דו"ח על הכנסות והוצאות של החייב

לפי החוק, בתקופה זו קיים נאמן שמנהל את ההליך. נושי החייב זכאים להגיש תביעות לנאמן שבו הם מצהירים על החובות שפושט הרגל חייב להם, והנאמן מחליט האם הם מקבלים כספים מקופת הנשייה. נבהיר: שלב זה דומה לשלב שהיה נהוג גם לפני שחוק חדלות פירעון החדש נחקק. כלומר: החייב מקבל צו כינוס לנכסיו, ומתמנה מנהל מיוחד שאחראי על קיום ההליך (הנאמן).

שלב ג' – הפטר וקבלת הצו לשיקום כלכלי (מוכר בשם: 'מחיקת חובות')

במהלך תקופת הביניים, הנאמן שמנהל את הליכי פשיטת הרגל מכין דו"ח שבודק את מצבו הכלכלי של פושט הרגל. עם סיום תקופת הביניים, הנאמן מגיש את הדו"ח שערך ללשכת ההוצאה לפועל (לצורך קבלת הפטר בהוצאה לפועל) או לממונה על הליכי חדלות פירעון (תלוי בגובה החוב של החייב).

הממונה על הליכי חדלות הפירעון יעבור על הנתונים שהציג הנאמן, ויגבש תכנית לשיקומו הכלכלי של החייב. מה התוכנית תכלול?

  • פריסת החובות של פושט הרגל – מה היקף החובות שלו ומה מועד הפירעון הצפוי שלהן
  • אילו נכסים וסכומי כסף נמצאים בקופת הנשייה והאופן שבו אפשר לממש אותם
  • לעיתים תופיע בתוכנית הצעה להכשיר את החייב להתנהלות כלכלית נכונה בהמשך
  • לעיתים תופענה בתוכנית הצעות למגבלות כלכליות שיוטלו על החייב
  • התייחסות לאפשרות שהחייב יקבל הפטר – פטור מתשלום חלק מהחובות שהוא חב בהם (לא כולל תשלומי קנסות, חובות שנוצרו מפעילות לא חוקית וחובות מזונות)

לאחר בחינת התכנית שהציע הנאמן בית המשפט ייתן לחייב צו לשיקום כלכלי. מכאן קיימות שתי אפשרויות שלכל אחת מהן השלכות שונות:

  1. בית המשפט נתן לחייב הפטר מיידי – החייב פטור מחלק מהחובות לפי התכנית לשיקומו הכלכלי.
  2. בית המשפט לא נתן לחייב הפטר מיידי – מגבלות שונות ימשיכו לחול על החייב לתקופה של 3 שנים לערך. אם החייב עמד בכל תנאי הצו, הוא יקבל הפטר בתום שלוש השנים.

כדאי לדעת – בחירת עו"ד לפשיטת רגל

לפני שמתחילים בהליך פשיטת הרגל, כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה לנושא. עורך דין מומחה בתחום ידע להשיג הפטר מלא ולמחוק את החובות, וכן לבטל מגבלות ועיכובים המוטלים במסגרת ההליך.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בחירת עורך דין לפשיטת רגל כתוצאה ממשבר הקורונה

    משבר הקורונה שינה את השוק העולמי בכלל ואת המשק הישראלי בפרט: אחוזי האבטלה עלו משמעותית, עסקים וחברות נאלצו להיסגר או לכל הפחות לשנות את מתכונת העבודה שלהם ועצמאים רבים נדרשו לחשב מסלול מחדש. בשל הקיפאון הזה בשוק רבים נדרשים לפתוח בהליכי פשיטת רגל. מדוע? הדבר נובע מבעיות תזרימיות והיעדר ההכנסות של עסקים שיצרו אצלם חובות או לחלופין מכך שאנשים פרטיים, שכירים, הוצאו לחל"ת או...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר17 במאי, 2020

    אגרת בקשה לפשיטת רגל ב2020

    רגע לפני פתיחת בקשה לפשיטת רגל ותשלום האגרה, כדאי לדעת שכל המונחים בתחום זה שונו לאחרונה. בשנת 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ובעצם החליף את פקודת פשיטת הרגל בכל מה שקשור לפשיטת רגל כאדם פרטי. החוק, שמתייחס גם לפשיטת רגל לחברה, קובע גם את שמו החדש של ההליך: הליך חדלות פירעון.  טרם הגשת בקשה לפשיטת רגל - מומלץ להתייעץ עם עו"ד...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 במאי, 2020
    Skip to content