איך לבחור עורך דין סימני מסחר?

עו"ד רון הדר30 בינואר, 2020

איך לבחור עורך דין סימני מסחרבעידן בו הצרכן מוצף בעודף מידע ופרסומות עד כדי התעלמות מוחלטת, חיזוק המותג באמצעות סימני מסחר הינו הכרח בעולם העסקי של היום. יחד עם זאת, עולם סימני מסחר הינו עולם מורכב, קל וחומר בעידן האינטרנט בו אנו חיים. 

ראשית, נשאלת השאלה מהו סימן מסחר?

סימני מסחר אלו הן ביטויים, אותיות, סמלים, סימנים, צורות, צללים ו/או כל צירוף אחר אשר מסייע לצרכן לזהות את המותג ו/או המוצר הספציפי. 

אם כן, כיצד שימוש בסימני מסחר מסייעים בבניית המותג העסקי?

חברות רבות משקיעות סכומי עתק בבניית מותג בעל מוניטין ותודעה ציבורית וזאת, בין היתר, באמצעות שימוש בסימני מסחר שהופכים עם השנים לסימן ההיכר של העסק או המוצר הרלוונטיים. 

רישום סימן המסחר אצל רשם סימני מסחר מעניק לבעליו זכות זיהוי ייחודית של מוצר או שירות באמצעות ביטויים, אותיות, סמלים, צללים ו/או כל צירוף אחר ובכך סימן המסחר מאפשר באמצעותו לחזק את מוניטין המותג תוך בידול משמעותי ממתחריו. בנוסף על כך, ככל ומדובר במותג איכותי בעל תכונות ייחודיות, סימן מסחר מקל על הצרכנים בזיהוי אותן תכונות תוך שהוא מונע הטעייה של מתחרים. 

התחל ברישום סימן מסחר

כיצד יש להגיש בקשה לרישום סימן מסחר?

הדין הרלוונטי לעניין רישום סימן מסחר הוא פקודת סימני מסחר , תשל"ב – 1972 ולתקנות סימני המסחר, 1940.

הבקשה נבחנת בהתאם להוראות הדין ונכון להיום, הליך אישור הבקשה אורך כ-7 חודשים ממועד הגשת הבקשה ותשלום אגרת רישום סימן מסחר

ראוי לציין כי ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר אונליין, עניין אשר מקל את הליך הגשת הבקשה ורישום סימן המסחר. השירות של חברת Ettorney מאפשר רישום מקוון של סימן המסחר תוך סיוע בכל הנדרש להגשה מוצלחת של בקשה לרישום.

ראוי להדגיש כי ניתן גם להגיש גם בקשה לעריכת שינויים בסימני מסחר רשומים, העברת בעלות על סימן המסחר וכיו"ב. 

תוקף רישום סימן המסחר הוא לעשר שנים ושניתן לחידוש לתקופה נוספת לאחר תשלום אגרה.

מהם סוגי המוצרים והשירותים שלגביהם ניתן לרשום סימן מסחר?

סיווג המוצרים או השירותים אינו אקראי וסתמי אלא הרישום נעשה על בסיס סיווג סחורות ושירותים (קיימים 45 סיווגים כאמור) אותם קבע המחוקק או מחוקק המשנה. 

זאת ועוד, לא ניתן לבצע סיווג אקראי או כוללני במסגרת הבקשה, אלא יש לוודא כי בבקשה ישנו פירוט מדויק אילו מוצרים ואילו שירותים נכללים במסגרת אותה הגנה של סימן המסחר. מעבר לעלויות הגבוהות ברישום כללי שכזה, המחוקק הישראלי לא מאפשר רישום סתמי של סימני מסחר. יתרה מכך, במידה ולא נעשה שימוש בסימן מסחר במשך תקופה העולה על שלוש שנים, ניתן להגיש בקשה לביטולה. 

האם תוקף סימן המסחר תקף רק בישראל?

ברמת העיקרון, מדובר בתוקף טריטוריאלי כך שהתוקף של סימן המסחר רלוונטי רק למדינת ישראל. יחד עם זאת, ונוכח העובדה כי מדינת ישראל חתומה על פרוטוקול מדריד, אדם המבקש להבטיח את תוקפו של סימן המסחר ברמה הבינלאומית, יכול להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בינלאומי על בסיס סימן מסחר רשום או בקשה לרישום סימן מסחר בישראל, ביותר מ- 100 מדינות בעולם. 

מה הדין במקרה בו גוף או אדם עושים שימוש לא חוקי (בהיעדר הרשאה מצד בעל הסימן) בסימן מסחר רשום?

בבסיס הרעיון ברישום סימן מסחר רשום הוא הזכות הבלעדית המוקנית לבעליו לעשות שימוש ייחודי בסימן כאמור לצורך זיהוי מוצרים ושירותים המשויכים לאותו סימן מסחר. 

אם כך, הפרה של סימן מסחר תהווה כל שימוש דומה או זהה שיעשה בידי גוף או אדם בלי שקיבל לכך הרשאה מאת בעלי הסימן. לצורך כך, בכדי להוכיח כי נעשתה הפרה של סימן מסחר יש להראות כי אותו סימן רשום בפנקס סימני המסחר. מעבר לכך, לא נדרשות הוכחות נוספות. 

התחל ברישום סימן מסחר

לצורך הליך הרישום, האם נדרש עורך דין סימני מסחר?

עושה הרושם, המוטעה, כי הליך רישום סימן מסחר הוא הליך טכני בעיקרו ומשכך לא נדרשת מעורבותו של עורך דין סימני מסחר או עורך פטנטנים. 

תפקידיו של עו"ד סימני מסחר מגוונים ורבים וחשיבותו מכרעת להצלחת התהליך. 

עורך הדין ראשית יבצע חיפוש מקדים של סימני מסחר דומים בכדי למנוע הפרה של סימן מסחר רשום. לאחר מכן, עורך הדין ישקוד על הכנת בקשה מסודרת בהתאם לנהלים ולדין לרישום סימן מסחר בישראל ובמקרה הצורך, אף ינהל התדיינות מול רשם סימני המסחר עד לרישום הסימן בפועל. במקביל, עשוי עורך הדין לערוך את הבקשה לרישום מסחר בינלאומי בהתאם לפרוטוקול מדריד. 

וזאת, מבלי להזכיר את מומחיותו הנדרשת של עורכי דין לרישום סימן מסחר במקרה של הפרה של סימן רשום. 

יתרה מכך, נוכח העובדה כי יש לבצע לפרט סיווג מדויק אילו סוגי מוצרים ואילו סוגי שירותים אנו מבקשים להגן במסגרת סימן המסחר, ישנה חשיבות גדולה בסיוע של עורך הדין שידע לדייק את הבקשה כאמור על בסיס מידע עסקי מלא על פעילותכם.

בשולי הדברים אך לא בשולי חשיבותם, זה המקום לשוב ולהדגיש כי השירות של חברת Ettorney מאפשר רישום מקוון של סימן המסחר תוך סיוע הנדרש להגשה מוצלחת של בקשה לרישום.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    מתי צריך עו"ד לרישום סימן מסחר?

    סימני מסחר הם עניין משמעותי בקידומו והתפתחותו של עסק. חשוב להתייעץ עם עו"ד כשמחליטים לקחת את העסק לשלב הבא ולרשום סימן מסחר. לפני הכל - מהו סימן מסחר? החוק מגדיר סימן מסחר כסימן שמשמש לאדם לעניין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם. כלומר, סימן שמבחין בין מוצר אחד למשנהו, ומאותת לצרכן מהו המקור שממנו המוצר הגיע. סימני המסחר יכולים להיות: אותיות מספרים איורים ותמונות...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר24 באוקטובר, 2019

    בקשה לרישום סימן מסחר – המדריך המלא

    רישום סימן מסחר היא אחת הפעולות המרכזיות והחשובות שעסק או חברה צריכים לבצע במהלך הפעילות שלהם. סימן מסחר, כשמו כן הוא, סימן (בין אם כתוב בין אם לוגו) אשר מהווה נכס קנייני בבעלות החברה או העסק והוא בעצם מהווה את סימן ההיכר.  מטרתו של סימן המסחר הוא לשייך את הכיתוב או הלוגו למוצר, לחברה או לפעילות כלשהי, וזאת במטרה שכאשר הצרכן ייראה את הסימן,...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר12 באוגוסט, 2019
    Skip to content