הגנה על שם מסחר, רישום סימן מסחר

עו"ד רון הדר03 ביוני, 2018

הגנה על שם מסחרסימן מסחר הוא מעין הגנה על שם, דמות, צליל או צבע כלשהוא שקשורים למוצר, סחורה, שירות או רעיון של בעליו. לא מדובר רק על לוגו מוכר, ובמקרים רבים אפשר להחשיב כל גורם ייחודי של המוצר שיסייע לצרכן לזהות אותו בין שלל המתחרים והמוצרים שקיימים בשוק. ניתן להחשיב סימן מסחר גם כצורת כיתוב, פונט מסוים, אות אחת בודדת וגם דמויות שמזוהות עם מוצר מסוים.

חברות רבות בוחרות לרשום סימן מסחר על המוצר/שירות אותו הן מספקות, וזאת במטרה להגן עליו מפני שימוש לא הוגן בו ע"י אחרים/מתחרים.

הפרה או שימוש בסימן, ללא אישור הינה עבירה שתגרור תביעה כספית משמעותית. היות שמדובר לא רק על כסף רב אלא גם ובעיקר על מוניטין, יש להניח שחברות ישמרו בקנאות רבה על סימן המסחר.

איך ניתן לרשום סימן מסחר?

רישום סימן מסחר הינו הליך חשוב לחברה, שכן אם חברה מסוימת בחרה לעצמה שם שכבר קיים במקום כלשהו ברחבי העולם, היא עלולה להיות חשופה לתביעה. היות שמדובר בהשקעה של כסף רב בבניית החברה, המותג והמוניטין יש לעשות כל שניתן על מנת למנוע מצבים אלו. סכסוך משפטי בחברה בתחילת דרכה עשוי לפגוע בה קשות, בייחוד מבחינת המוניטין שלה (גם אם לא הייתה כוונת זדון).

התחל ברישום סימן מסחר

כיצד נבחן שם מסחרי

ישנן שני פרמטרים עיקריים שעל פיהם  יש לבחון בקשה לרישום סימן מסחר:

  • כשירות רישום סימן המסחר – קיימות הלכות שונות בהיבט המשפטי ורק בעלי מקצוע בתחום יוכלו לבצע את הבדיקה.
  • זמינות – חברה חדשה שיוצאת לדרך מחויבת לבצע בדיקה באשר לשם שהיא בחרה.

מבצעים רישום סימן מסחר מקוון

רישום סימן מסחר אונליין הינו אחת הדרכים המומלצות והנוחות לביצוע המשימה. כיום ניתן לבצע את הרישום דרך מסך המחשב במהירות ובנוחות רבה. בסופו של דבר, המטרה היא שהסימן המסחרי יהיה רשום בפנקס סימני המסחר אשר מנוהל על ידי רשם סימני המסחר. כך יהפוך הסימן (שם מסחר) לחוקי וניתן יהיה לצאת לדרך עם מוצר או רעיון חדש. ניתן להוריד טופס מקוון מאתר האינטרנט של משרד המשפטים ולמלא אותו במהירות.

חיפוש סימן מסחר היא פעולה אשר מבטיחה לכם בלעדיות על השם שבחרתם ומאפשרת לכם לוודא כי לא רשום סימן מסחר מתחרה. אמנם ניתן לבצע את החיפוש באופן עצמאי באינטרנט, אך אין זה מבטיח שתכסו את כל האפשרויות. ניתן לבצע באמצעות עו"ד המתמחים בתחום חיפוש רחב יותר מחיפוש במאגר סימני המסחר, וזאת על מנת להרחיב את יריעת החיפוש על מנת לוודא שלא תיתקלו בסירוב מצד רשם סימני המסחר או לחילופין בתביעה בגין שימוש בסימן מסחר רשום מתחרה.

מה צריך להכין על מנת להגן על שם מסחר?

כאשר אתם מעוניינים לרשום סימן מסחר עליכם להצטייד ב:

  • יש לשלם את אגרת הרישום של רשם סימני המסחר.
  • יש לרשום את שמו המלא של המבקש ואת כתובתו.
  • אם אתם מיוצגים על ידי עורך דין, יש להציג ייפוי כוח.
  • כמובן שיש להציג עותק של הסימן המבוקש אשר יכלול לוגו, עיצוב מדויק ועוד.
  • עליכם לקבוע מה הם הסיווגים של הסחורות והשירותים תחתם תרצו לרשום את סימן המסחר.

כמה זה עולה?

עלות רישום שם מסחרי תלויה במשתנים רבים: אופי הבחינה, סוגי האגרות שנידרש לשלם, הארצות בהן מבוקשת הגנה ועוד. עם זאת ישנם כמה פרמטרים מרכזיים שיקבעו את המחיר הסופי שנשלם.

השלב הראשון מתאפיין בחיפוש סימנים מזהים במדינה שבה ישווק המוצר. ניתן לעשות זאת לבד אך עדיף להסתייע באנשי מקצוע. העלות של שלב זה תהיה 2500-500 ₪ בקירוב. עריכת בקשה לרישום סימן תעלה כמה אלפי שקלים כולל שכר טרחה. משתנה נוסף שיש לקחת בחשבון הוא האגרה  שיש לשלם לרשם סימני המסחר וזאת כתלות בכמות הסיווגים תחתם תרצו לרשום את סימן המסחר.

התחל ברישום סימן מסחר

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    השגות והתנגדויות לרישום סימן מסחר

    החלטתם להגיש בקשה לרישום סימן מסחר? נעזרתם בעו"ד לביצוע הליך הרישום? שילמתם את האגרות לרשם סימני המסחר? ביצעתם הליך רישום מהיר? מזל טוב! הדרך לסימן המסחר הרשום שלכם קרובה מתמיד. לפני שאתם דואגים למקום על הקיר לתלות את תעודת סימן המסחר שלכם, דעו לכם שיכולות לצוץ "הפתעות" בדרך. מהי השגה? - השגה הינה הליך חד צדדי בין מגיש הבקשה לרישום סימן מסחר אל מול הרשם לסימני...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 ביוני, 2018

    הגשת סימן מסחר אונליין – למה כדאי לעשות את זה עם עו"ד?

    לפי פקודת סימני המסחר, התשל”ב אשר נחקקה בשנת 1972 סימן מסחר מוגדר כאותיות, ספרות, מילים או דמויות בשני מימדים או שלושה. סימן מסחר הינה מתן אפשרות לקהל לזהות את מקור המוצרים הכוללים את הסימן וכך לאתר עסקים שונים. מה כולל הליך רישום סימן מסחר במטרה ליהנות ממהגנה על פקודת סימני המסחר קיימת חשיבות עליונה לביצוע רישום סימן מסחר אצל רשם סימני המסחר אשר מקומו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר20 במאי, 2019
    Skip to content