רישום סימן מסחר בינלאומי – הכיצד?

עו"ד רון הדר06 במאי, 2018

רישום סימן מסחר בינלאומיעל הצורך והיתרונות שברישום סימן מסחר כבר דיברנו רבות. רבים מבעלי העסקים רושמים סימן מסחר על שם העסק שלהם או על הלוגו של העסק במדינת המקור (קרי, המדינה בה החברה פועלת). אך חשוב לעמוד על הצורך ועל האופן שבו רושמים סימן מסחר בינלאומי.

כאמור, רישום סימן מסחר מעניק לבעליו בעלות וזכות שימוש בלעדית בסימן המסחר וזאת תחת הסיווגים ופרטת הסחורות תחתן נרשם סימן המסחר.

תחולת ההגנה ברישום סימן מסחר

ההגנה על סימן מסחר שנרשם בישראל חלה רק בתחום הטריטוריאלי של מדינת ישראל, ואינה חלה מחוץ לגבולותיה.  

על מנת שההגנה על סימן המסחר תחול גם מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל, צריך לבצע רישום של סימן המסחר בכל מדינה בה נרצה שההגנה תחול.

קיימות 2 שיטות לרישום סימן מסחר בינלאומי

א. רישום באמצעות עו"ד זר – אם אדם מעוניין לרשום סימן מסחר במדינה זרה, הרי שעליו לפנות לעו"ד במדינה הזרה בה הוא מעוניין לרשום את סימן המסחר ולבצע את הרישום באמצעותו. היתרון המרכזי של שיטה זו הוא ההתמקצעות של אותו עו"ד בדיני הקניין וסימני המסחר של אותה מדינה וגם העובדה שרישום במדינה ספציפית חזק יותר מרישום בינלאומי כללי או רישום במסגרת איחוד כזה או אחר (למשל, רישום בגרמניה שיחול רק בגרמניה לעומת רישום באיחוד האירופי שיחול בכל המדינות החברות). אחד החסרונות המרכזיים ברישום במדינת ספיציפית הוא עלות הרישום. אם אדם מעוניין לרשום סימן מסחר במספר מדינות ברחבי האיחוד האירופי, הרי שהוא צריך לפנות באופן פרטני לעורכי דין בכל אחת מהמדינות בהן הוא מעוניין לרשום את סימן המסחר, לשלם שכ"ט עבור ביצוע הרישום וכן לשלם אגרות בכל מדינה ומדינה.  

ב. רישום במסגרת פרוטוקול מדריד – בשנת 1989 נחתמה אמנת מדריד אשר מטרתה להסדיר את אופן רישום סימני המסחר ברחבי העולם. בשנת 2003 תוקנה פקודת סימני המסחר הישראלית ובשנת 2007 נכנסנו לתוקפן התקנות החדשות וזאת על מנת לאפשר לרשום סימן מסחר בינלאומי בישראל במסגרת פרוטוקול מדריד.

התחל ברישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר באמצעות פרוטוקול מדריד: השלבים 

  1. הגשת בקשת רישום מקומית – רישום סימן מסחר דרך פרוטוקול מדריד הוא רישום סימן מסחר בישראל, קרי, הבקשה לרישום סימן מסחר בינלאומי נשענת על הבקשה לרישום סימן מסחר מקומי.
  2. הגשת הבקשה הבינלאומית – לאחר שהוגשה הבקשה המקומית, ניתן להגיש בקשה נוספת לרישום בינלאומי וזאת באמצעות מערכת WIPO. WIPO הינו "משרד" שבאמצעותו מגישים בקשות לרישום סימן מסחר בינלאומי. המדובר במערכת ממוחשבת שבאמצעותה ניתן לקבוע תחת אילו סיווגים יש לרשום את סימן המסחר (צריך להיות תואם להגשה הבינלאומית), באילו מדינות לרשום את סימן המסחר וגם ישנו מחשבון אשר מחשב באופן מדויק את עלות הרישום.
  3. הבחינה הטכנית – לאחר הגשת הבקשה דרך WIPO, הבקשה מתקבלת ונבחנת באופן טכני בלבד. לאחר הבחינה הטכנית ובאם הבחינה עברה בהצלחה, מקבל הלקוח מספר בקשה והבקשה מועברת לרישום בכל מדינה ומדינה בה ביקש הלקוח לרשום את סימן המסחר.
  4. הרישום בפועל – לאחר שנעשתה בחינה טכנית לבקשה והבקשה הועברה לרישום בכל מדינה ומדינה בה הלקוח ביקש לרשום את סימן המסחר, כל מדינה צריכה לבצע את רישום סימן המסחר באופן עצמאי וזאת לאחר בחינה טכנית ומהותית של הבקשה. חשוב לציין, שעל אף שהבקשה עברה בחינה טכנית בשלב 3, הרי שבשלב האחרון הבקשה עוברת גם בחינה מהותית. במקרים בהם קיימות בעיות כאלה ואחרות ברישום, הרי שיכול ויצרך הלקוח להיעזר בשירותיו של עורך דין מקומי על מנת לטפל ברישום סימן המסחר וזאת באם יעלו השגות או התנגדויות לרישום במדינה.

רישום סימן מסחר באמצעות פרוטוקול מדריד: יתרונות וחסרונות

אחד היתרונות המובהקים ברישום סימן בינלאומי במסגרת פרוטוקול מדריד (WIPO) היא העובדה שאין צורך ברישום סימן המסחר בכל מדינה ומדינה באופן נפרד, אלא ניתן להגיש בקשה אחת אשר לאחר הגשתה מועברת באופן אוטומטי לכל המדינות בהן בחר הלקוח לרישום הסימן והן מבוצעות באופן אוטומטי ובעלות נמוכה יחסית.

החיסרון המרכזי ברישום סימן מסחר בינלאומי באמצעות הפרוטוקול הוא העובדה כי הרישום הבינלאומי נשען על הבקשה המקומית. מה הכוונה? אם הגיש הלקוח בקשה מקומית לרישום סימן מסחר, והוא מעוניין שהבקשה הבינלאומית תהיה מעט שונה, הרי שהוא צריך להגיש בקשה חדשה לחלוטין ואינו יכול להשתמש בבקשה המקומית. מה גם, שאם הבקשה המקומית בסופו של דבר לא תאושר או שתהיה התנגדות לרישום, הרי שזה ישפיע במישרין על הבקשה הבינלאומית (חשוב לציין, כי גם אם אושרה הבקשה המקומית והוגשה בקשה בינלאומית, הרי שאם ב-5 השנים לאחר אישור הבקשה המקומית תהיה בעיה כזו או אחרת עם הבקשה, הרי שזה ישפיע באופן ישיר על הבקשה הבינלאומית).

כיום, באמצעות פרוטוקול מדריד, רישום סימן מסחר בינלאומי מעולם לא היה פשוט וקל יותר. כמו בכל פעולה משפטית, קיימות מספר אפשרויות לפעול ויתרונות וחסרונות לכל אחת מהן. אנחנו ב-Ettorney מספקים בין היתר גם שירות זה של רישום סימן מסחר בינלאומי במהירות, בפשטות ובמקצועיות.  

התחל ברישום סימן מסחר בינלאומי

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    רישום סימן מסחר לאפליקציה אונליין

    על פי ההגדרה, סימן מסחר הוא סימול שבו משתמשת החברה כדי להבדיל את המותג שלה ממותגים אחרים. הסימן יכול להיות מורכב מאיורים גרפיים, אותיות או שילוב של כמה עיצובים. ברגע שמדובר בסימן רשום של חברה מסוימת, כל שימוש אחר שנעשה בו על ידי מי שאינו בעליו של סימן המסחר הרשום, הוא הפרה של קניין רוחני. בעידן האפליקציות, חברות רבות מבקשות לערוך רישום סימן מסחר...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר13 בספטמבר, 2020

    הפרת סימן מסחר – מה ניתן לעשות?

    רישום סימן מסחר הוא צעד הגנתי/מניעתי של עסק/חברה על מנת להגן על הקניין הרוחני שלה – בין אם מדובר בשם, בין אם מדובר בלוגו – והפרה שלו יכולה להוות פגיעה קשה ואנושה בפעילותה העסקית של החברה. מטרתו של סימן מסחר רשום הוא הגנה על הקניין הרוחני של העסק כמו כן הוא מהווה גורם "מאיים" על מתחרים לבצע שימוש בלתי הוגן בסימן המסחר שעלול להוות הטעייה לציבור...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר21 במרץ, 2019
    Skip to content