איך מבצעים פירוק חברה לתועלת הציבור?

עו"ד רון הדר29 באפריל, 2019

פירוק חברה לתועלת הציבורחברה לתועלת הציבור הינה חברה אשר בסעיף המטרות שלה בתקנון מנויות אחת משתי מטרות:

א. מטרות החברות הינה אחת מהמטרות מתוך רשימה סגורה המופיעה בחוק החברות (חינוך, ספורט, זכויות אדם, צדקה, מנהל ציבורי, מדע/מחקר ועוד).

ב. נקבע איסור חלוקת רווחים לבעלי המניות.

רישום חברה לתועלת הציבור הינו הליך שניתן לבצע אותו כיום בפשטות ובקלות אונליין, תוך חסכון בזמן, כסף והתעסקות בבירוקרטיה מיותרת מצידכם. חשוב לציין – רישום חברה לתועלת הציבור נעשה הן ברשם החברות והן ברשם ההקדשות. החברה לא תירשם ברשם החברות אם לא קיבלה טרם הרישום אישור מרשם ההקדשות כי החברה נרשמה גם אצלו.

צורת התאגדות נוספת, שרבים מתבלבלים בה היא עמותה. ההבדל העיקרי בין עמותה לבין חברה לתועלת הציבור הינו שעמותה יכולה לעסוק בכל עיסוק חוקי ואילו חברה לתועלת הציבור מחויבת לפעול על פי אחת המטרות הקבועות בחוק. הבדל נוסף טמון בכך שהקמת עמותה נעשה במסגרת חוק העמותות ואילו הקמת חברה לתועלת הציבור נעשית במסגרת חוק החברות.

לאחר שהסברנו בצורה תמציתית מהי חברה לתועלת הציבור ומה ההבדל בינה לבין עמותה, נתמקד הליך פירוק חברה לתועלת הציבור ולאו דווקא בהקמתה.

התחל בפירוק חברה

פירוק חברה לתועלת הציבור

פירוק חברה לתועלת הציבור נעשה, בדומה להקמת החברה, במסגרת חוק החברות. כמו פירוק חברה "רגילה", גם פירוק חברה לתועלת הציבור ניתן לעשות במספר מסלולים בניהם: פירוק מרצון, פירוק ע"י בית משפט ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פירוק מרצון של חברה לתועלת הציבור.

פירוק ע"י בית המשפט – כפי שצוין לעיל, חברה לתועלת הציבור ניתנת לפירוק ע"י בית משפט וזאת בכפוף למספר עילות הקבועות לכך בחוק. יחד עם זאת, בשל אופיה של חברה לתועלת הציבור, הוסיף המחוקק מספר עילות נוספות בגינן ניתן לפרק חברה לתועלת הציבור באמצעות בית המשפט בניהן:

  1. החברה מתנהלת באופן שאינו חוקי או לחילופין, היא חרגה ממטרותיה המנויות בתקנון (שכאמור, המטרות הן מתוך רשימה סגורה הקבועה בחוק).
  2. חברה לתועלת הציבור, פועלת בכפוף לוועדת ביקורת. במידה ומי מהאנשים המנויים על הביקורת מחליט על פירוקה, הרי שהוא עושה זאת באמצעות פנייה ופתיחת הליך פירוק באמצעות בית המשפט.

חשוב לציין – מבחינה פרוצדוראלית, הליך פירוק חברה לתועלת הציבור בידי בית משפט נעשית באמצעות הגשת הבקשה ופתיחת ההליך ע"י היועץ המשפטי לממשלה או לחילופין רשם ההקדשות.

פירוק מרצון – הליך פירוק מרצון של חברה לתועלת הציבור דומה להליך פירוק מרצון של חברה רגילה. יחד עם זאת, קיימות דרישות נוספות להליך פירוק חברה מסוג זה, בניהן:

  1. הצהרה מצד הדירקטורים של החברה לגבי מצבה הכספי והפיננסי של החברה (דומה להצהרת כושר פירעון של חברה רגילה).
  2. פרסום והודעה בדבר ההחלטה על פירוק מרצון של החברה לרשם החברות ורשם ההקדשות יחד.

חשוב לציין – בהליך פירוק מרצון של חברה לתועלת הציבור יכול ביהמ"ש לקבוע כי בכל שלב של הליך הפירוק, יועבר ההליך כולו לפירוק ע"י או בפיקוח של בית המשפט וזאת ממניעים של שמירה על אינטרס ציבורי כלשהו בהליך פירוק החברה.

הוראות כלליות נוספות בהליך פירוק חברה לתועלת הציבור – נכסי החברה שנותרו, יועברו וישמשו למטרה הקרובה ביותר למטרות החברה שבפירוק.

פירוק חברה אונליין

כפי שנזכר לעיל, הליך פירוק חברה לתועלת הציבור דומה להליך פירוק חברה רגילה. כפי שניתן לבצע פירוק חברה באינטרנט, כך גם ניתן לבצע פירוק חברה לתועלת הציבור באינטרנט.

על מנת להתחיל בהליך, כל שעליכם לעשות הוא למלא את המסמכים הנדרשים לכך ומפורסמים באתר רשם החברות/רשם ההקדשות, לשלם אגרת פירוק חברה ולצאת לדרך.

התחל בפירוק חברה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך לבחור עורך דין לפירוק חברה?

    כאשר עולה נושא של פירוק חברה יש להבין כי מדובר בעולם משפטי מורכב המצריך התנהלות חכמה ונכונה תוך היכרות עם דיני תאגידים חברות בישראל וכן ידע רב בתחום פירוק חברה בע"מ. מהו הליך פירוק חברה פירוק חברה הינו הליך משפטי ובו מכריזים על סיומה של החברה תוך פירוק הקשרים השונים בחברה ובין האנשים העובדים בה ועד רשויות המס. היות וישנם גורמים שונים הנובעים להליך...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר10 ביוני, 2019

    עלות אגרת פירוק חברה

    ישראל כאומת הסטארט אפ מצליחה לשבור שיאים חדשים כאשר יזמים מקימים עוד ועוד חברות מדי שנה. הגידול הניכר בהכנסות הודות להפחתת מס החברות והפורמט המוצלח של הקמת חברה בע"מ מדרבנים ישראלים לפתוח חברות לכל מטרה, גם חברות יחיד. אולם בעולם היזמות קורה שחלומות אינם מתגשמים בכל זאת ויש צורך לפרק חברה. אם בשל העובדה שאינה עומדת בציפיות של מקימיה, אינה מגשימה את המטרה ואת...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בפברואר, 2019
    Skip to content