בדיקת צו קיום צוואה – מה הסטטוס?

עו"ד רון הדר10 בפברואר, 2019

בדיקת צו קיום צוואהלאחר פטירתו של אדם, הקרובים אליו מצויים צריכים להתמודד עם הגשת בקשה לצו צוואה. ישנם מקרים בהם המנוח מותיר נכסים שונים החל מדירה, רכב ועד חשבונות בנק. היורשים אינם מורשים לגעת בנכסים עד להוצאת אישור המורה על קיום הצוואה.

בבואו של הרשם לקבוע בנושא צו קיום צוואה, מתוקף סמכותו הוא מעניק לצוואה אשר השאיר אחריו המנוח תוקף משפטי. יורשיו של הנפטר הם הזכאים להגיש בקשה וכן אחרים המעוניינים בקיומה של הצוואה. על הרשם לפרסם את הגשת הבקשה בעיתון וכן באמצעים המתאימים לכך. נציין כי מבקש הבקשה חייב בתשלום אגרה אשר אותה יש לצרף למסמכים השונים ולהגישם אל הרשם לענייני ירושה. לשאלה כמה זמן לוקח צו קיום צוואה התשובה תלויה באיזה מחוז מוגשת הבקשה שכן ישנם רשמי מחוזות עמוסים במיוחד (למשל, רשם מחוז תל אביב), הממוצע הוא בין חודשיים לשלושה חודשים.

נוסיף כי צו המקבל תוקף משפטי אינו מתיישן ולפיכך קיימת אפשרות לקבלו בכל זמן נתון באמצעות המאגר הממוחשב המצוי בלשכת הרשם לענייני צוואה.

התחל בצו קיום צוואה

 מה כולל הליך בדיקת צו קיום צוואה

כפי שצוין את הבקשה יש להגיש אל לשכת הרשם לעניני ירושה הנקבעת על פי מקום מגוריו  של מנוח. קיימים 5 מחוזות: ת"א, חיפה, ירושלים, באר שבע ונצרת.

חשוב לציין, מלבד הבקשה עצמה, יש לצרף לבקשה מספר מסמכים:

שוברי תשלום המוכיחים כי אכן שולמה האגרה– יש לציין כי את האגרה ניתן לשלם במשרדי הרשם לעניני ירושה או לחילופין, ניתן לשלם אותם אונליין באתר שירות התשלומים הממשלתי. באם מבצעים את הגשת הבקשה אונליין באופן מקוון, משלמים אגרה מופחתת.

תעודת פטירה של המנוח – מונפקת ונשלחת בדואר ע"י משרד הפנים.

צירוף צוואה מקורית – במידה והצוואה המקורית אינה נמצאת יש לגשת אל רשם הירושות בצירוף מסמך מנומק מדוע לא צורף המקור. את הצוואה המקורית יש להגיש לרשם במחוז אליו הוגשה הבקשה תוך 7 ימים ממועד הגשת הבקשה.

אישור בכתב אודות היורשים – נוסף על המסמכים השונים יש לצרף גם אישור בכתב אודות היורשים של המנוח בו כל היורשים מודעים להגשת הבקשה. לעיתים ניתן להסתפק בהצהרת מגיש הבקשה כי היורשים על פי הצוואה מודעים על עצם הגשת הבקשה.

ייפוי כוח עבור עורך דין – אם שכרתם את שירותו של עורך דין, יהיה עליכם לצרף ייפוי כוח עבורו המאפשר לו לטפל בשמכם בכל תהליך הגשת הבקשה מול רשם הירושות.

לצורך בדיקת צו קיום צוואה על ידי הרשם לענייני ירושה, יהיה עליכם למסור את הבקשה בצירוף כל המסמכים המתאימים בארבעה סטים הכוללים מקור ושלושה עותקים. נציין כי לעיתים ישנם מקרים בהם יהיה צורך לשלוח את הבקשה לבחינת צו ירושה אל בית דין דתי.

קיימת אפשרות להגיש התנגדות לצו קיום צוואה

קיימת אפשרות להתנגד לכתוב בבקשה לצו קיום הצוואה או לחילופין, לצוואה עצמה תוך 14 יום ממועד הפרסום בעיתונות כאשר הסיבה עשויה להיות מקרה בו המנוח רשם את הצוואה תחת השפעה בלתי הוגנת או מקרה בו המנוח הותיר צוואה מאוחרת. נדגיש כי במידה ואין התנגדויות, הרי הבקשה תועבר לאישור האפוטרופוס הכללי ולאחר מתן האישור הרשם ינפיק את צו קיום הצוואה.

כיצד תדעו מה עלה בגורל הבקשה שלכם

בשל העובדה כי מדובר בהליך מורכב וארוך, ייתכן ותרצו לערוך בדיקה כיצד מתקדם הטיפול בבקשה שלכם אצל רשם הירושות. אחת הדרכים לבצע בדיקת סטטוס היא באמצעות מעורבות של עורך דין – מתוקף תפקידו יכול עורך הדין לברר מה עלה בגורל הבקשה שלכם ובאמצעות בדיקה במערכת הממוחשבת של רשם הירושות הוא יוכל למסור לכם תשובה (וזאת בתנאי שהוא מיופה כוח שלכם בתיק).

מאידך, אם לא שכרתם את שירותיו של עורך דין, הרי גם במקרה הזה תוכלו לברר מה עלה בגורל הבקשה שלכם. במקרה הנ"ל יש לפנות אל הלשכה אשר מטפלת בבקשה שלכם או למוקד רשם הירושות, יבקשו מכם למסור פרטים מזהים, ומיד לאחר מכן תענו מה מצב הטיפול בתיק.

התחל בצו קיום צוואה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך לחסוך שכר טרחה עורך דין צו ירושה?

    צו ירושה הוא צו שניתן ע"י רשם הירושות (או לחילופין ע"י בית המשפט לענייני משפחה במידה והתיק מתנהל בבית המשפט). תפקידו של הצו הוא להורות לגופים הנוגעים בדבר (טאבו, בנק, קרנות פנסיה וכו'), כי היורשים הם אלו שנכנסים בנעליו של המוריש והם הזכאים לכל הזכויות והחובות של האדם שנפטר. צו ירושה ניתן מכוח חוק הירושה שקובע כי אדם שלא הותיר לאחר לכתו צוואה, עזבונו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 במאי, 2019

    כמה זמן לוקח צו קיום צוואה?

    לפני שאדם הולך לעולמו הוא רוצה להיות סמוך ובטוח כי הוא יכול להוריש את רכושו לבני משפחתו ולקרוביו. משום כך, הוא מנסח מסמך צוואה בעזרתו של עורך דין. לאחר מותו של האיש מוציא עורך הדין צו קיום צוואה כדי ליישם את הצוואה הלכה למעשה. צוואה זו מוגשת באמצעות הליך בקשה לצו קיום צוואה אונליין עבור הרשם לענייני הירושה. ברגע שמתקבל האישור מטעם הרשם, יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 בספטמבר, 2019
    Skip to content