חשיבותו של הסכם מייסדים לסטארט-אפ

עו"ד רון הדר21 ביוני, 2016

חשיבותו של הסכם מייסדים לסטארט-אפמה הוא הסכם מייסדים עבור סטארט-אפ?

מדי שנה מוקמים בישראל לא מעט סטארט-אפים (כ-1,500 חברות סטארט-אפ בשנת 2015). בעת הקמת חברה, ישנם לא מעט רעיונות ונגזרות שונות של אותם רעיונות. ישנםמחשבות על קהל היעד, טכנולוגיות שונות,  תוכנית עסקית ופיננסית, שיווק, ובסופו של דבר בניית מוצר שעונה על צורך ממשי בשוק. חרף כל אלה, יש עוד דבר אחד חשוב שיש להביא בחשבון – דבר אשר לעיתים רבים נוטים לזנוח לטובת חלומות על הצלחה- הסכם מייסדים לסטארט אפ.

 

ללא הסכם מייסדים המותאם ליזמים ולחברה הרעיון עשוי לרדת לטמיון בשל מחלוקות שונות שלא הוסדרו בין השותפים שאינן כוללות היבטים טכנולוגיים. ההסכם מגדיר באופן מדויק את הזכויות והחובות של המייסדים בחברה. מרבית ההסכמים כוללים התייחסות לשלב מתקדם של פיתוח הסטארט אפ הבא לידי ביטוי בצירוף שותפים לחברה או משיכת משכורות, גיוס הון וכן התייחסות למקרה בו מתקבלת החלטה על פירוק החברה.

 מה עלול לקרות ללא הסכם

במקרה בו אין הסכם, הרי השותפים עשויים למצוא את עצמם קלועים לתסבוכת משפטית שיהיה קשה מאד להתיר ובסופו של דבר כל הצדדים כנראה יצאו מופסדים., גם במקרה בו מדובר על שותפים המכירים אחד את השני טוב מאד היעדרות הסכם ברור עלולה להוביל לכך שהחברה לא תוכל להתנהל כמו שצריך עד אפילו למצב של הפסקת פעילות מכאן, חתימה על הסכם מאפשרת לשני הצדדים לבחון היטב את הפעילות של החברה ולדעת בדיוק מה צפוי להם תוך בחינת הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים וכך להתנהל בצורה טובה יותר.

התחל הסכם מייסדים

מה כולל הסכם מייסדים

כתיבת הסכם מייסדים כוללת מספר היבטים אשר שני הצדדים צריכים להביא בחשבון:

רישום החברה

יש לכלול פרטים בסיסיים כגון: שם החברה, תיאור המיזם/המוצר/השירות ומטרותיו, מתי נרשמה או מתי עתידה להירשם החברה וכמובן את כל פרטי היזמים. (ראו פרטים בבלוג שלנו "מתי לרשום חברה לסטארט-אפ").

הון המניות

ההסכם יקבע את הון המניות הרשום של החברה, כיצד תתבצע חלוקת המניות והאחוזים בין השותפים – הון מניות מוקצה, וכן את סוג המניות והערך הנקוב של כל מניה ומניה.

דירקטוריון

במסגרת ההסכם נקבע הקוורום- כלומר מספר האנשים החוקי לקיום ישיבת דירקטוריון. מתקבלות החלטות בנוגע למינוי יושב הראש, ואופן קבלת ההחלטות. האם ההחלטות יתקבלו על פי רוב רגיל או רוב מיוחד? האם לבעל מניות ספציפי תהיה האופציה להטיל וטו בהחלטות מסוימות שבהם יש לו מומחיות גבוהה יותר? ובאילו נושאים נדרשת החלטה משותפת של כל בעלי המניות.

חלוקת סמכויות ותפקידים

חשוב לפרט את תחומי האחריות של השותפים לפרטי פרטים על מנת שלא תיווצר אי וודאות לגבי ניהול ותפעול החברה בכל התחומים: שיווק, תכנות וכו'. מה הגדרת התפקיד של כל אחד מהיזמים לרבות הטייטל, מה היקף העבודה של כל אחד מהיזמים לפני גיוס מבחינת כמות שעות השבועיות אותן הם מתכוונים לתת לטובת החברה ועוד.

מימון וכספים

במסגרת ההסכם השותפים יקבלו החלטה בין היתר על סכום הכסף אותו כל אחד מהשותפים ישקיע למען פיתוח החברה, יחליטו באיזה אופן החברה תגייס כספים ממשקיעים בעתיד ומי מהשותפים יהיה אחראי לגיוס, על הפיצוי/משכורות לאורך תקופת המיזם לפני ואחרי גיוס ממשקיעים, זכויות חתימה בחברה מול הבנקים ועוד.

קניין רוחני/פטנטים

מהו כולל הקניין הרוחני של החברה לפרטי פרטים ולמי הוא שייך? אחד השותפים או לחברה.

סודיות ואי תחרות

הגבלות על שמירת סודיות המיזם וחומרים רגישים שיכולים להגיע למתחרים בחברה בנוסף לאי תחרות של בעלי המניות עם פעילות החברה במידה ובם עוסקים בתחום דומה במקביל או מצב בו יעזבו את החברה בשלב מאוחר יותר.

מנגנוני הגנה בהעברה ומכירת מניות ובפתרון סכסוכים

הסכם מייסדים יקבע כללים בנוגע לזכויות השותפים-  לדוגמא מה קורה במקרה בו בעל המניות מעוניין למכור או להעביר את המניות ברשותו לצד שלישי? האם יוכל או שמא הוא יהיה חייב להציע את המניות לשותפים בחברה בטרם פנייה לצד שלישי (זכות סירוב ראשונה ROFR – Right of first refusal). כאשר יוצאים לדרך משותפת, וודאי אף אחד אינו רוצה לדמיין את הגרוע מכל אך הדבר החשוב ביותר זה להיות חכמים ולדעת להתכונן לימים קשים. בנוסף קיימים מנגנוני הגנה ליזמים שבעזרת הגדרה מוקדמת שלהם ימנעו מצבים של חוסר וודאות ויעזרו לפעילות עסקית הוגנת. כמה דוגמאות: זכות ראשונים – Preemptive rights, הגנת אנטי דילול מניות Anti-Dilution Protection , אי מכירת מניות No sale, זכות הצטרפות למכירה – Co sale, כפיית מכירה Bring Along, ישוב סכסוכים ע"י הערכת שווי חברה ע"י הצדדים  – BMBY – Buy me buy you, הבשלת מניות Reverse Vesting.

התחל הסכם מייסדים

 

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    הסכם מייסדים – צ'ק ליסט 2021

    השלב הקריטי בתחילת הקמת מיזם ולפני רישום חברה הינו הסכם מייסדים בין השותפים. הסכם זה חשוב ביותר מכיוון שהוא מתווה את מכלול היחסים בין הצדדים הכולל בין היתר את החובות והזכויות של כל צד למיזם וכן מנגנונים שונים לתרחישים עתידיים שעלולים לקרות ויקרו. מומלץ מאוד להגדיר את דרכי הפעולה להתמודדות עם תרחישים אלו כבר מהיום הראשון, סצנת הסטארט-אפים רוויה במיזמים שנפלו בשל סכסוכי שותפים...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר04 בדצמבר, 2019

    הסכם מייסדים לדוגמא

    מדי שנה, קמות בישראל לא מעט חברות סטארט אפ (כ-1500 חברות סטארט –אפ, נכון לנתונים של שנת 2015). כאשר מתחילים בפרוצדורה של הקמת חברה, ישנם רעיונות רבים ונגזרות שונות של אותם הרעיונות. המחשבות סובבות סביב קהל היעד, טכנולוגיות שונות, תכנית עסקית ופיננסית, שיווק וכן הלאה. בסופו של דבר, מטרת העל של היזמים הינה בניית מוצר אשר יענה על צורך ממשי בשוק ווידוא Product market...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 באוקטובר, 2019
    Skip to content