טיפים לסגירת עסק בעקבות משבר הקורונה

עו"ד רון הדר12 באפריל, 2020

טיפים לסגירת עסק בעקבות משבר הקורונההישרדות עסקית בימי קורונה – מתרגלים למציאות חדשה

מגפת הקורונה טלטלה את השוק העולמי והציבה בפני חברות ובעלי עסקים מציאות כלכלית חדשה: חנויות, נותני שירותים ובעלי עסקים נאלצו להפסיק את פעילותם או לצמצמה באופן משמעותי.

חשוב לזכור שהמשק הישראלי והשוק הבינלאומי כבר ידעו משברים כלכליים, דוגמת משבר הסאב פריים של 2008. גם אז עצמאיים ובעלי עסקים קטנים וגדולים נתקלו בחוסר וודאות ובלחץ יום יומי, שמאפיינים גם את השגרה שלנו כיום.

המסקנה הבולטת ביותר מהתקופה ההיא הייתה שכדי לשרוד חשוב לשמור על נזילות. העסקים שצלחו את המשבר הגדול בארצות הברית היו אלה שכבר עם הכניסה למשבר דאגו להחזיק במזומן, משמע בכספים נזילים וזמינים. את המסקנה הזו כדאי לנסות וליישם ככל הניתן גם עכשיו – לצמצם את הוצאות העסק עד כמה שאפשר (למשל בתחומים כמו שיווק, פיתוח או כוח אדם שפחות רלוונטיים לזמן המשבר) ולנסות לשמור על המזומנים.

התמודדות עם המצב וסגירת עסק בעקבות המשבר – כל הטיפים וההנחיות שכדאי להכיר

לאור המצב הכנו עבורכם רשימה מפורטת ועדכנית של טיפים לסגירת עסק, עם כל מה שצריך לדעת בימים כאלה: מסיוע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהסגר והפסקת הפעילות, דרך סגירת תיק מס הכנסה ועד הליך פשיטת רגל לעסק.

1. להתאים את העסק לימי קורונה ולמזער הוצאות ותשלומים

כדאי לעבור על הצ'קליסט הבא ולוודא שצמצמתם את ההוצאות שלכם בימים שבהם אין הכנסות:

  • האם אתם מעסיקים אך ורק עובדים חיוניים לתפקודו התקין של העסק?
  • במידת הצורך – האם ביקשתם להקטין את המקדמות מול רשות המיסים (על החודשים בהם לא צפויה הכנסה או הכנסה קטנה משמעותית לעסק)
  • האם גביתם את מלוא התשלומים מלקוחות שחייבים כסף לעסק?
  • האם ניתן לדחות את תשלום דמי השכירות במידת הצורך?
  • האם ניסיתם לקבל הלוואה מהבנק? בנקים רבים מאפשרים קבלת הלוואות לצורך שיקום העסק

2. סיוע לעסקים שנפגעו מהמשבר

כפי שוודאי שמעתם, המדינה מנסה לסייע לעסקים ולעצמאיים שנפגעו מהמשבר, אולם קיים בלבול רב באשר לסוג הסיוע ומי זכאי לקבל אותו.

בתחילת חודש אפריל המדינה הודיעה כי תעלה את סכום המענק שניתן לעצמאים. מגישי הבקשה לקבלת סיוע כלכלי בעקבות משבר הקורונה יוכלו לקבל 10,500 ₪ או 70% מההכנסה הממוצעת (לפי הנמוך מביניהם).

מי יכול לקבל את המענק?

  • בן 20 ומעלה שהיה בעל עסק פעיל בין 1.9.19 ל29.2.20
  • הגיש את הדיווחים למע"מ ולמס הכנסה כנדרש
  • אם העסק נפתח לפני 2019: ההכנסה השנתית החייבת היא עד מיליון שקלים.
  • אם העסק נפתח ב2019 נדרש שבעל העסק הגיש את הדו"ח השנתי בזמן.

את המענק מקבלים ע"י הגשת תביעה באתר רשות המיסים. אפשר להיעזר בנציגי שירות טלפוניים שמסייעים בתהליך. במשרד האוצר מעריכים שיש למעלה מחצי מיליון עצמאים שיכולים להנות מכספי הסיוע.

3. לא לשכוח לבצע סגירת תיק מס הכנסה

אם בעקבות המצב אתם בוחרים לסגור את העסק ולהפסיק את פעילותו, חשוב לעשות זאת בדרך הנכונה.

ראשית, חשוב להבין: כל עסק שנרשם ברשויות המס, לרבות חברה, עוסק מורשה ועוסק פטור, צריך לסגור את תיקיו עם סיום חיי העסק, אחרת רשות המיסים תתייחס אליו כאל עסק פעיל! לכן אין להקל ראש וחשוב להקפיד על סגירת חברה ותיקיה ברשויות כדין.

מה צריך לדעת כשסוגרים תיק במס הכנסה?

  • מועד ההודעה למס הכנסה – ניתן לסגור את התיק עד 90 יום אחרי שהעסק חדל מלפעול
  • איך מבצעים את הסגירה בפועל – סגירת תיק מס הכנסה מחייבת מילוי של טופס 2550 (ניתן למצוא באתר רשות המיסים). הטופס משמש הן לסגירת התיק והן כהצהרה של בעל התיק על סגירת העסק.
  • אילו פרטים צריך למלא בטופס – הסיבה להפסקת פעילות העסק (במקרה זה, משבר הקורונה), פרטים על הכנסות העסק ומתי העסק הפסיק לפעול.

התחל בפירוק חברה

4. פירוק נכון של החברה וקבלת פטור מחובות אגרה

במידה והעסק שלכם מאוגד בצורה של חברה, ניתן לבצע פירוק חברה בע"מ מרצון. הליך הפירוק כולל מספר שלבים, ובהם הצהרת כושר פירעון, מינוי מפרק ועוד. פירוק החברה ניתן לביצוע אונליין, באמצעות מילוי טפסים מקוון וקבלת מכתבים וטפסים מרשם החברות באמצעות הדואר האלקטרוני.

כדאי לדעת שעם תהליך הפירוק החברה זכאית לבקש פטור מתשלום אגרה. כדי שהחברה תקבל פטור מתשלום האגרה צריך להתקיים כי:

  1. החברה נמצאת בהליך פירוק
  2. החברה צריכה להוכיח שלא הייתה לא פעילות כלכלית בזמן הרלוונטי עבור הפטור

משבר הקורונה מאפשר הוכחה פשוטה יחסית של היעדר פעילות כלכלית, כאשר הרשויות במדינה ערות למצב הרגיש בו נמצאים העסקים בישראל.

לצורך הליך פירוק מדויק, יעיל ומהיר, במיוחד בימים כאלה, רצוי להשתמש בשירותי פירוק חברה אונליין. השירות חוסך זמן, כסף ובעיקר לא מעט בירוקרטיה.

התחל בפירוק חברה

5. התמודדות עם מצב של פשיטת רגל תחת מגבלות הקורונה

המשבר הכלכלי שנוצר כתוצאה מנגיף קורונה פגע במשק הישראלי בכללותו, אולם ישנם ענפים שנפגעו באופן הרציני ביותר. ענף המסעדנות וענף התיירות ספגו מכה כבדה, שהותירה בעלי עסקים רבים ללא יכולת להחזיר חובות לספקים ולנושים. במצב כזה, בעלי עסקים נדרשים לפתיחת הליך פשיטת רגל לעסק.

לאור המצב וכן לאור המגבלות הקיימות על התקהלות ותנועה, הממונה על הליכי חדלות פירעון פרסם הנחיות המקלות על ביצוע ההליכים. כך למשל ניתן לבקש שהליכי הבדיקה של בעל העסק החייב ייעשו באמצעים טכנולוגיים (למשל באמצעות שיחת וידאו), ואין צורך להמתין עם ההליך. בנוסף לכך, כדאי לשים לב שהממונה דחה מועדים להגשת מסמכים שונים לתום מצב החירום במדינה. כיום ניתן לבצע הליך פשיטת רגל אונליין, ולהסתייע בעו"ד מומחה בתהליך.

החל בהליך פשיטת רגל אונליין

עודכן ב12/04/2020

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    מה הוא תהליך פירוק חברה מרצון?

    חברה פרטית היא חלומו של בעל העסק המשקיע בה את כל זמנו ומרצו. יש הפותחים חברה בתעשייה מסורתית כגון מפעל לייצור בגדים, ואחרים פונים לתחום הסטרטאפים והייטק. עם זאת, לעתים מגיעים בעלי העסקים לכלל החלטה שיש לפרק את החברה. החלטה זו יכולה לנבוע מסיבות שונות – חוסר היכולת לשלם חובות, סכסוך עם שותפים, פירוק חברה שאינה מביאה רווחים ועוד. כך או כך, על החברה...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 באפריל, 2020

    להיות עסק עצמאי דרך האינטרנט

    רשת האינטרנט פתחה עולם ומלואו עבור רבים, מלבד העובדה שהרשת מאפשרת לנו לקבל מידע זמין ונגיש מכל מקום, בזכותה הקמת חברה באינטרנט מעולם לא הייתה נגישה יותר. אם בעבר אדם שהיה רוצה לפתוח עסק עצמאי נאלץ להתרוצץ בין רשם החברות, לבנק ולרשויות המס כשבידו טפסים רלוונטיים, הרי שהיום אפשר לחסוך בזמן ולבצע מגוון רחב של פעולות מהבית, מבלי לקום כלל מהכיסא. מדוע כדאי להקים...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר31 באוקטובר, 2017
    Skip to content