מתי צריך עו"ד לרישום סימן מסחר?

עו"ד רון הדר24 באוקטובר, 2019

מתי צריך עו"ד לרישום סימן מסחרסימני מסחר הם עניין משמעותי בקידומו והתפתחותו של עסק. חשוב להתייעץ עם עו"ד כשמחליטים לקחת את העסק לשלב הבא ולרשום סימן מסחר.

לפני הכל – מהו סימן מסחר?

החוק מגדיר סימן מסחר כסימן שמשמש לאדם לעניין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם. כלומר, סימן שמבחין בין מוצר אחד למשנהו, ומאותת לצרכן מהו המקור שממנו המוצר הגיע.

סימני המסחר יכולים להיות:

  • אותיות
  • מספרים
  • איורים ותמונות
  • צלילים (או צירוף שלהם, כמו למשל רינגטון)
  • צבעים

סימן מסחרי עשוי להיות בעל שניים או שלושה מימדים (דוגמת הקופסה המשולשת של טובלרון, המשמשת כסימן מסחר תלת מימדי).

סימן המסחר מבדיל את המוצר מסימנים אחרים, ומספק לצרכנים אינפורמציה על המוצר שהם מתעניינים בו מבלי שיצטרכו לבדוק את טיבו לעומק.

חשוב להבהיר כי סימן המסחר יסווג בהתאם לאופיו של העסק ו/או השירותים המבוצעים על בסיס העסק. סימן מסחר החולש על מספר רב של סיווגים עלול שלא להתקבל ו/או להיתקל במכשולים נוספים הכוללים עלות גבוהה מעבר לנדרש.

התחל בתהליך רישום סימן מסחר אונליין

מדוע חשוב לרשום את סימן המסחר?

ברגע שהיצרן או בעל העסק רושם סימן מסחר, הוא נהנה מזכות שימוש ייחודית בסימן בכל הנוגע לסחורות או לשירותים שבגינם הסימן נרשם. כך בעלי הסימן ייהנה בפועל מהמוניטין של הנצבר עבור המוצר והעסק ממנו מסופק השירות:

  • הצרכנים יזהו את המותג בזכות הסימן.
  • בעל העסק מבדל את שירותיו על בסיס סימן המסחר, הדבר מקנה לו הגנה משפטית מפני כל עסק אשר משתמש בסימן מסחרי אשר עלול להטעות ציבור הצרכנים.
  • כל מי שינסה להשתמש בסימן במקום בעליו ייחשב כמפר סימן מסחרי. הפרת סימן מסחרי תקנה לבעלים הגנה משפטית חזקה, לרבות זכות תביעה, היכולת לדרוש צו מניעה ואף פיצויים. עם זאת, לפני שנוקטים בכל אחד מאלה רצוי להיוועץ בעו"ד סימן מסחר.

חשוב לשים לב שאפשר ליהנות מהזכויות הנזכרות מעלה גם אם העסק טרם צבר מוניטין ושם בשוק: מרגע שסימן המסחר נרשם כדין, ההגנה המשפטית ניתנת אוטומטית בהתאם לאופיו של סימן המסחר.

האם סימן המסחר מקנה הגנה רק בארץ או גם בחו"ל?

רישום סימן מסחר מעניק הגנה בארץ בלבד. אולם, בעקבות הצטרפותה של ישראל לאמנת מדריד לפני כעשור, ניתן להגיש בקשה בינלאומית לרישום הסימן בכל המדינות החברות באמנה. אפשר להגיש בקשה כזאת בסיוע הרשויות בישראל או בעזרת עו"ד סימני מסחר.

תהליך רישום סימן מסחר – רישום סימן מסחר אונליין

מערכת סימני המסחר בישראל מנוהלת על ידי רשם סימני המסחר ומחלקת סימני המסחר ברשות הפטנטים. תהליך רישום סימן מסחר מורכב מכמה שלבים:

הגיית סימן ובדיקת סימנים קיימים

השלב הראשון הוא להמציא את הסימן הרלוונטי למוצר או לעסק, תוך התחשבות בשיקולי שפה, קהל יעד ומדינה. בהמשך, יש לבדוק האם קיים סימן ש'מתנגש' בסימן המסחר שאתם מבקשים לרשום. ישנן כמה דרכים לעשות זאת:

  • חיפוש עצמי חינמי במנוע החיפוש של רשם סימני המסחר
  • קבלת דו"ח חיפוש שיבוצע על ידי בוחני מחלקת סימני המסחר (כרוך בתשלום אגרה). לבוחני המחלקה אמצעים מתקדמים לחיפוש סימנים דומים.
  • קבלת דו"ח מפורט ומותאם אישית מעו"ד לרישום סימן מסחר. הדו"ח יבחן את המתחרים ויכלול המלצות מעו"ד סימני מסחר על הדרך הנכונה לרישום הסימן.

חשוב להבין: כדי שהסימן המבוקש יתקבל ויהפוך לסימן מסחר, בוחני המחלקה לסימני מסחר בודקים האם הסימן ממלא את מטרתו ואכן יכול לעזור להבחין בין מוצר אחד לאחר. כלומר, למרות שלבעלי העסק או לנותני השירות יש חופש בעיצוב הסימן, אסור שהוא יהיה מבלבל או ידמה לסימנים אחרים הקיימים בשוק. לכן לבדיקה המקדימה יש ערך רב ולרוב מומלץ להסתייע בעו"ד.

רישום סימן מסחר מקוון

השלב הבא הוא הגשת בקשה לרשם סימני המסחר. אפשר לעשות זאת באופן עצמאי, ולמלא טופס בקשה באתר ההגשה המקוון של מחלקת סימני מסחר. בטופס תתבקשו לכתוב את פרטי הסימן ופרטי המבקש, ובמידה ומדובר בסימן ויזואלי ומעוצב תתבקשו אף להעלות קובץ עם תמונתו.

התחל בתהליך רישום סימן מסחר אונליין

כדי לחסוך זמן ובירוקרטיה אפשר להיעזר בעורכי דין לרישום סימן מסחר או ברשם סימני מסחר מוסמך. עורך הדין מכין את המסמכים הדרושים לרישום הסימן וממלא את הפרטים הנדרשים במקומכם מבלי שתצטרכו להתמודד עם המערכת הממוחשבת של רשות הפטנטים. בסוף התהליך תקבלו תעודת רישום ומספר סימן מסחר.

כך או כך, השירותים הללו כרוכים בתשלום של אגרת רישום סימן מסחר (כיום 1,623 ש"ח) ותשלום שכר טרחה לעורך הדין.

ומה הלאה?

לאחר ההגשה, הבקשה נבחנת ע"י מחלקת סימני המסחר. הרשם רשאי להשיג השגות על הסימן המבוקש, וניתן להשיב להשגותיו (לרוב כדאי לעשות זאת באמצעות עו"ד סימן מסחר). בסוף התהליך מקבלים את הסימן וניתן לפרסמו. סימן מסחר תקף לעשר שנים, ולאחר תום התקופה ניתן לחדשו בכפוף לתשלום אגרה.

השירותים המתוארים במאמר זה אינם מהווים ייעוץ משפטי וכי בכל נושא או בקשה ספציפית יש להתייעץ עם עו"ד הבקיא בקניין רוחני וברישומם של סימני מסחר.

אל תפספסו עדכונים והטבות

אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
הירשמו כעת

פוסטים דומים

עריכת הסכם מכר לקניית דירה יד שנייה

רכישת דירה יד שנייה נחשבת לעסקת נדלן חשובה ומורכבת אשר כוללת היבטים שונים כגון: היבטים משפטיים, היבטים תכנוניים, היבט מיסויים ועוד מספר רב של קריטריונים אשר יש להפגין בהם בקיאות רגע טרם חתימה על החוזה הסכם מכר, זאת על מנת לבצע את העסקה הכדאית ביותר ולהבטיח את רכישת הדירה ללא כל תקלות והפתעות אשר עשויות להעיב על ההליך. רגע לפני שאתם מקבלים החלטה על...

המשך לקרוא
עו"ד רון הדר17 באוקטובר, 2019

בקשה לרישום סימן מסחר – המדריך המלא

רישום סימן מסחר היא אחת הפעולות המרכזיות והחשובות שעסק או חברה צריכים לבצע במהלך הפעילות שלהם. סימן מסחר, כשמו כן הוא, סימן (בין אם כתוב בין אם לוגו) אשר מהווה נכס קנייני בבעלות החברה או העסק והוא בעצם מהווה את סימן ההיכר.  מטרתו של סימן המסחר הוא לשייך את הכיתוב או הלוגו למוצר, לחברה או לפעילות כלשהי, וזאת במטרה שכאשר הצרכן ייראה את הסימן,...

המשך לקרוא
עו"ד רון הדר12 באוגוסט, 2019
דילוג לתוכן