עלות הגשת בקשה לצו ירושה – מה צריך לדעת?

עו"ד רון הדר05 בספטמבר, 2020

עלות הגשת בקשה לצו ירושהכאשר אדם נפטר, במסגרת "הסידורים" להם דואגים בני משפחתו, עליהם בין היתר לטפל ברכוש ובנכסים אותם הותיר המנוח לאחר לכתו.

במסגרת הטיפול באותם נכסים, יכול והמנוח דאג להסדיר את אופן חלוקתם מראש באמצעות צוואה ויכול ולא דאג לאופן חלוקת הנכסים ואז קרוביו צריכים לפעול על פי חוק הירושה של מדינת ישראל.

אופן הסדרת חלוקת הנכסים של מנוח

כפי שנזכר לעיל, קיימות 2 חלופות מרכזיות על פיהן יחולקו רכושו ונכסיו של המנוח:

א. צוואה – צוואה הינה מסמך משפטי מחייב, אשר אדם כותב עוד בחייו. מסמך זה יכול ויפרט את רכושו ונכסיו של אותו אדם ויכול וידבר עליהם באופן כללי. נהוג לציין בצוואה מה הוא אופן חלוקת הרכוש והנכסים אך בין אם באופן ספיציפי (למשל, הדירה תעבור לבעלות אשתי, הרכב לבעלות בני, חשבון הבנק לבעלות בתי) ויכול והחלוקה תתבצע באופן כללי (50% מהרכוש עובר לאשתי, 25% לבני ו-25% לבתי). צוואה נהוג לנסח באמצעות עו"ד (אך לא חובה) ולחתום עליה לפני 2 עדים. בעידן המודרני, ניתן לבצע עריכת צוואה אונליין בפשטות ובקלות וזאת תוך עינו הבוחנת של עו"ד מקצועי המתמחה בתחום הירושות. באם ידוע ליורשיו של המנוח על קיומה של צוואה, הרי שעליהם להגיש לרשם הירושות בקשה לצו קיום צוואה על מנת להוציאה מהכוח אל הפועל.

ב. ירושה – באם המנוח לא כתב בחייו צוואה והותיר את קרוביו ללא הנחיות כיצד יש לנהוג ברכושו ונכסיו לאחר לכתו, הרי שבסיטואציה זו נכנס לתמונה חוק הירושה. חוק הירושה נועד להסדיר באופן כללי מה על יורשיו של אדם לעשות בנכסיו באם לא השאיר הנחיות ספציפיות. באופן כללי, חוק הירושה קובע כי בלכתו של אדם, רכושו יתחלק באופן הבא: 50% מהרכוש והנכסים יעברו לבעלות בן/בת זוגו, ו-50% הנותרים יתחלקו שווה בשווה בין צאצאיו. באם ידוע ליורשיו של המנוח כי הוא לא הותיר אחריו צוואה, הרי שעליהם להגיש לרשם הירושות בקשה לצו ירושה. כיום, ניתן אף להגיש בקשה לצו ירושה מקוון וזאת על מנת להקל על הפרוצדורה ולחסוך זמן וכסף.

התחל בבקשה לצו ירושה

אופן הגשת הבקשות 

כפי שנזכר לעיל, על מנת לפעול להסדרת אופן וצורת חלוקת הרכוש והנכסים של המנוח, על היורשים להגיש אחת משתי הבקשות הנזכרות לעיל וזאת בהתאם למצב הדברים בפועל (קרי, האם המנוח השאיר צוואה או לאו).

כאמור, את הבקשה לצו ירושה ואת הבקשה לצו קיום צוואה ניתן להגיש באופן מקוון וזאת באמצעות המערכת המקוונת של רשם הירושות. חשוב לציין, על אף שניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי ומבלי להיעזר בעו"ד, אנחנו ממליצים בחום דווקא כן להיעזר בעו"ד.

ויש לכך כמה סיבות –

 

  • מקצועיות – על אף שהגשת בקשה לרשם הירושות פשוטה, מומלץ להיעזר בעו"ד שכן עו"ד המתמחה בתחום הירושות, יודע כיצד להגיש את הבקשה ללא טעויות, הוא יודע אילו מסמכים יש להגיש, את המועדים להגשה והוא יכול למנוע הרבה טעויות בדרך שעלולות לעקב את הגישה שלכם לכספים שמגיעים לכם.
  • חתימת עו"ד – על הבקשה לצו קיום צוואה ועל הבקשה לצו ירושה צריכה להיות חתימה של עו"ד. נכון, היום משהו שהוא יחסית פשוט להשגה שכן כל אחד כמעט מכיר עו"ד, אך יחד עם החתימה מגיעה גם אחריות מקצועית ובחינה מדוקדקת של הבקשה.

עלות הגשת בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה:

העלויות במסגרת הגשת הבקשות (בין אם מדובר בהגשת בקשה לצו ירושה ובין אם מדובר בהגשת בקשה לצו קיום צוואה) זהות ומתחלקות ל-2:

  1. שכ"ט עו"ד – ניתן להגיש בקשה מקוונת (ועדיף שכך) באמצעותנו וזאת בעלות שכ"ט של 999 ש"ח + מע"מ. שכ"ט אינו כולל בתוכו טיפול במקרים "מסובכים" בהם עובר התיק לדיון בביהמ"ש לענייני משפחה או בהתערבות של האפוטרופוס הכללי, אלא, שכ"ט הוא לצורך הגשת הבקשה בלבד. במידה והמקרה שלכם יועבר לדיון בביהמ"ש לענייני משפחה, נשמח להמליץ לכם על עו"ד שילווה אתכם בתהליך וזאת תוך שמירה על סטנדרט השירות, המקצועיות והעלות של Ettorney.
  2. אגרות –  הגשת בקשה לצו ירושה או צו קיום צוואה דורשת תשלום אגרות לרשם הירושות, ניתן לבצע את התשלום אונליין בשירות התשלומים הממשלתי. המדובר ב-2 אגרות – האגרה הראשונה היא בגין פתיחת התיק ועלותה 422 ש"ח (מדובר באגרה מופחתת מאחר ואנחנו מגישים את הבקשה אונליין. אחרת, התשלום הוא 496 ש"ח). כמו כן, ישנה אגרה נוספת בגובה של 130 ש"ח והיא בגין פרסום ברשומות – פרסום בגין הגשת הבקשה וזאת על מנת ליידע את הציבור בדבר הגשתה.

לסיכום, הגשת בקשה לצו קיום צוואה או לחילופין לצו ירושה היא הליך פשוט יחסית וניתן לבצעו גם באופן מקוון (מה שתורם להפחתת הבירוקרטיה ובזבוז הזמן כמו גם עלויות מופחתות). נשמח לעמוד לשירותכם בטיפול בנושאים אלו וזאת תוך שמירה על סטנדרט גבוה של מקצועיות, אמינות, שקיפות וחיסכון בזמן וכסף.

התחל בבקשה לצו ירושה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך לחסוך שכר טרחה עורך דין צו ירושה?

    צו ירושה הוא צו שניתן ע"י רשם הירושות (או לחילופין ע"י בית המשפט לענייני משפחה במידה והתיק מתנהל בבית המשפט). תפקידו של הצו הוא להורות לגופים הנוגעים בדבר (טאבו, בנק, קרנות פנסיה וכו'), כי היורשים הם אלו שנכנסים בנעליו של המוריש והם הזכאים לכל הזכויות והחובות של האדם שנפטר. צו ירושה ניתן מכוח חוק הירושה שקובע כי אדם שלא הותיר לאחר לכתו צוואה, עזבונו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 במאי, 2019

    יתרונות בבקשה מקוונת לצו ירושה

    כאשר אדם מגיע לגיל מתקדם בחייו, מומלץ מאד כי יכתוב צוואה. צוואה נועדה להסדיר את אופן חלוקת רכושו של כותב הצוואה בין יורשיו, וזאת על מנת למנוע חיכוכים ומריבות בין היורשים ובעיקר כי הרכוש יחולק על פה רצונו של כותב הצוואה. על מנת להוציא את הצוואה מהכוח אל הפועל, כאשר המוריש נפטר, על יורשיו להגיש לרשם הירושות בקשה לצו קיום צוואה. במקרים בהם אדם...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר27 בפברואר, 2018
    Skip to content