מה‌ ‌הוא‌ ‌שכר‌ ‌טרחת‌ ‌עורך‌ ‌דין‌ ‌במכירת‌ ‌דירה?‌

עו"ד רון הדר26 במרץ, 2020

מה‌ ‌הוא‌ ‌שכר‌ ‌טרחת‌ ‌עורך‌ ‌דין‌ ‌במכירת‌ ‌דירה?‌כולנו יודעים – קניית דירה היא עניין רציני: בתהליך יש לא מעט שלבים, החל מרגע ההחלטה ועד לרגע קבלת המפתחות לבית החדש. אולם, לאחר שמקבלים החלטות חשובות כמו היכן רוצים לגור וכמה חדרים יהיו בבית המיועד, ישנם דברים מהותיים נוספים שיש להתעסק בהם – חוזה מכר מול הקבלן, עריכת זכרון דברים, הבטחת התשלום על ידי העמדת הבטוחות ועוד שלל מסמכי עסקה לאחת העסקאות החשובות שעושה אדם בחייו.

בשל החשיבות שברכישת דירה וכן בגלל ריבוי ההחלטות המשפטיות שנלוות לקנייה או למכירה, רצוי להסתייע בשירותיו של עורך דין מומחה במקרקעין. הוא יוכל לוודא ביצוע כלל ההיבטים החוזיים והתשלומים, אבל נשאלת השאלה כמה משלמים לעו"ד ברכישת דירה?

ראשית, כדאי להפריד בין שני תרחישי קנייה שונים: דירה יד שנייה ודירה מקבלן.

התחל בעריכת הסכם מכירת דירה אונליין

רכישה ומכירה של דירה יד שנייה

בעת רכישת דירה יד שנייה, נהוג שלכל צד יש עורך דין המייצג אותו. תפקידם של עורכי דין אלה הוא לנהל את המו"מ (שעוסק לרוב בסכום העסקה, המצב שבו תישאר הדירה עם עזיבת המוכרים ועוד), ולוודא שלצדדים יש בטוחות שונים בעת הרכישה (למשל: ערבות בנקאית, הערת אזהרה, בדיקה של מצבו הכלכלי של הקונה בטרם החתימה). בנוסף לכך, עורכי הדין עורכים את הסכם המכר בין הקונים למוכרים, שמתגבש לכדי החוזה שעליו הצדדים יחתמו בסופו של דבר רק לאחר מספר טיוטות. מלבד אלה, עורך הדין אחראי גם להיבט המיסויי: הוא זה שידווח לרשויות המס על קרות העסקה וינהל את העברת הכספים מהקונה למוכר.

רכישת דירה מקבלן

אופציה נוספת לרכישת דירה היא קניית דירה חדשה מקבלן. חשוב לדעת שקיימים הבדלים בתהליך של רכישת דירה מקבלן לעומת רכישה של דירה יד שנייה:

  • זהות הצדדים: אם ברכישת דירה יד שנייה מדובר בשני צדדים שאינם 'מתוחכמים', אלא אנשים מן היישוב שמוכרים את דירתם, הרי שכאן מדובר במו"מ מול החברה הקבלנית. כלומר גוף מיודע שעורך הסכמי מכר באופן קבוע.
  • אופי הסכם המכר: מפאת הניסיון של החברה הקבלנית, החוזה בין הרוכש לבין החברה מנוסח לרוב על ידי החברה ומהווה הסכם מסגרת. פעמים רבות החוזה מוטה משמעותית לטובת הקבלן, ורוכש שאינו בקיא בתחום עלול להפסיד כסף ותנאים טובים כיוון שאינו מתמצא בחוזה. לכן במקרה זה יש חשיבות עליונה לייצוג על ידי עורך דין.
  • שכר טרחה עו"ד מכירת דירה: במשך שנים נהגו החברות הקבלניות לכלול בתוך התשלום שהן דרושות מהקונה גם את תשלום שכר הטרחה לעורך הדין של החברה הקבלנית. לפני כ6 שנים עברו תקנות המגבילות את החיוב הזה ל5000 ₪ לדירה או לחצי אחוז ממחיר הדירה, לפי הנמוך מהשניים. על עלות עורך דין קניית דירה אין מגבלה דומה.

התחל בעריכת הסכם מכירת דירה אונליין

איך נקבע שכר טרחת עורך דין מקרקעין?

כאשר מדברים על רכישת דירה יד שנייה, ישנה המלצה המופיעה בכללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ) תש"ס-2000, שם ממליצים על שכר טרחה שנע בין 0.5% מסכום העסקה + מע"מ לבין 1.5% מסכום העסקה+ מע"מ. 

אולם, גם באשר לרכישה יד שנייה וגם באשר לרכישה מקבלן, חשוב להבין שאין חוק קבוע בעניין זה: עורך הדין רשאי לגבות כל סכום שהוא, כאשר פעמים רבות הסכום הזה נגזר מאופי העסקה. כלומר, אם מדובר בעסקה שדורשת עבודה מרובה, וכוללת יצירת חוזה מסובך או החלפה מאסיבית של טיוטות או ענייני מס (כמו למשל הפחתת מס שבח, ניהול חשבון נאמנות, דירה שהועברה במתנה או בירושה), מובן שעורך הדין יגבה סכום גבוה יותר.

באופן כללי, כדאי לשים לב שלא פעם שכר טרחת עורך דין מכירת דירה נגזר מהשווי הסופי של העסקה (באחוזים). כלומר – אם עורך הדין עבד קשה בניהול המו"מ בשביל להשיא את ערכה של הדירה בעבור המוכרים (או להפך, להורידו בעבור הקונים), השקעתו זו תתבטא באחוז מתוך העסקה שיגבה בסופו של דבר.

עריכת הסכם מכירת דירה אונליין

חשיבותו של מומחה נדל"ן בתהליך רכישת דירה או מכירתה היא ברורה, אולם כיום ישנה אפשרות לערוך את התהליך ולקבל ייעוץ גם באופן דיגיטלי: ניתן לערוך הסכם מכירת דירה אונליין, שיגן עליכם כמוכרים או כקונים של דירה חדשה. התהליך מתבצע תוך ליווי צמוד של עורך דין מומחה בתחומי עסקאות מכר ותחום הנדל"ן.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    מס רכישה – המדריך המלא לשנת 2021

    מהו מס רכישה? מס רכישה יש לשלם במקרה של רכישת דירה בישראל כאשר המס מחושב עבור סכום הרכישה כולו, זאת בניגוד למיסים אחרים אשר מחושבים על פי הרווח או העלייה בשווי המס. משרדי המיסוי האזוריים הם האחראים על מס הרכישה לדירות מגורים. החישוב של המס נעשה לפי מדרגות המס אשר מתעדכנות בכל שנה. במקרה בו אנשים רוכשים דירה ואין ברשותם דירה נוספת, הר יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 בדצמבר, 2020

    איך לבחור עורך דין למכירת דירה ב2021?

    מכירת דירה אינה עניין של מה בכך: ראשית, מדובר בנכס משמעותי ויקר, ולכן כדאי לבצע את העסקה באופן סדור ומאורגן. שנית, זהו תהליך מתמשך, הכולל איתור רוכשים, משא ומתן על החוזים, העברת רישומים, תשלומים ותשלומי מס הנובעים מביצוע המכירה. לכן, לפני שחותמים על הסכם מכירת דירה מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין למכירת דירה. איך בוחרים באיזה עורך דין להיעזר? אספנו עבורכם כל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר07 בדצמבר, 2020
    Skip to content