איך לחשב עלות העסקת עובדים בחברה?

עו"ד רון הדר24 בדצמבר, 2020

איך לחשב עלות העסקת עובדים בחברה?

כאשר בעל עסק מבקש להעסיק עובדים אצלו בחברה או בארגון, הוא צריך לקחת בחשבון את עלויות ההעסקה שלהם. מה זה עלות מעביד? סכום הכסף שנדרש המעביד להוציא על העסקת העובד בעסק. עלות מעביד לא מורכבת רק מתשלום המשכורת, אף על פי שהיא מרכיב מרכזי בה. לתשלום המשכורת אפשר וצריך לצרף הפרשות לפנסיה, ביטוח לאומי, הוצאות קרן השתלמות וכו'. רק בדרך הזאת ידע בעל העסק באיזה אופן לתמחר את השכר לעובד, מבלי להיקלע להפסדים.

לפי מה מחשבים עלות העסקת עובדים בעסק?

נהוג לומר שהעלות למעביד היא כ-30% יותר מהמשכורת ברוטו של העובד. כלומר, אם העובד מרוויח 10,000 שקלים ברוטו בחודש, עלות מעביד תהיה כ-13,000 שקלים בחודש. איך הגיעו לעלות שכר עובדים כזו? הוסיפו את עלויות למעסיק מסוגים שונים, שכל מעסיק כמעט נדרש לשלם לאורך שנה.

בחירת הנהלת חשבונות לחברה בעמ אונליין

כאמור, המעביד רואה לנגד עיניו את ההוצאות החודשיות הנוגעות לשכר העובד לפי מה שנקבע בהסכם עבודה, הפרשות שונות (פנסיה, ביטוח לאומי, קרנות) וכן הוצאות כמו נסיעות, חשבון טלפון, רכב, ארוחות לעובד ועוד. מעבר לכך קיימים שני סוגי נוספים של עלויות: עלויות שנתיות (שאין צורך לשלם מדי חודש בחודשו) וכן עלויות חד פעמיות (הוצאות גדולות ומשמעותיות שחשוב לשים לב אליהן בחישוב שכרו של העובד).

עלויות שנתיות

  • דמי הבראה – סכום כסף המשולם לעובדים שהשלימו שנה לפחות במקום עבודתם. דמי ההבראה משולמים לפי ותק העובד, ובמקרים מסוימים גם לפי תנאים שנקבעו בחוזה עבודה קיבוצי. אין אפשרות לוותר על קבלת דמי הבראה או חלק מהם, ולכן המעסיק צריך לקחת אותם בחשבון.
  • מתנות לעובדים ושי בחג – לא תמיד מדובר בהוצאה מאוד משמעותית, אולם מומלץ לקחת אותה בחשבון. בנוסף, חשוב לבחון את היבטי המס שלה, כי יכול להיות שהמעסיק יידרש לגלם את המס על המתנה. 

עלויות עיתיות/ חד פעמיות

ישנן הוצאות שבעל העסק לא תמיד לוקח בחשבון, כיוון שלא מגיע בגינן חשבון שצריך לשלם כל חודש או כל שנה. נחשוב למשל על בעל עסק קטן ששוכר עובד ראשון לעסק שלו. העובד זקוק למחשב לצרכי העבודה, למקום לשבת בו (שולחן כתיבה וכיסא) ולעיתים גם טלפון כדי לבצע שיחות עם לקוחות או שיחות עם נותני שירות וספקים. 

כל מוצר כזה דורש כמובן תשלום, שחשוב לקחת בחשבון כאשר מחשבים מהי עלות המעביד. איך ניתן לחשב הוצאות כאלה? אפשר להעריך כמה זמן יחזיק כל מוצר שנרכש. כך למשל, אם נקנו שולחן כתיבה וכיסא עבודה לצורך משרד קטן או מקום ישיבה לעובד החדש, בעל העסק יניח שהשולחן והכיסא יחזיקו ל-5 שנים. הוא יחלק את סכום הרכישה על פני 5 שנים ויבחן את העלות החודשית של הרכישה. העלות הזו מתווספת לעלות העסקת העובד. 

כיצד ניתן לערוך את החישוב בפועל?

מובן שהחישוב משתנה מעסק לעסק, לפי צרכיו וגודלו ברשת קיימים מחשבונים שונים שמסייעים בחישוב עלות המעביד של בעל העסק. כך למשל תידרשו להכניס את השכר לברוטו, שכר לגמל, שכר לקרן השתלמות, סכום שווי השכר (בהתייחס לטלפון, רכב וכיוצא באלה) ועוד פרטים. המחשבון המקוון יחשב עבורכם את עלות המעביד. 

ככלל, כדאי לדעת שעלויות המעביד בישראל עלו בשנים האחרונות. יש לכך שתי סיבות מרכזיות:

  1. העלאת שכר המינימום
  2. קיצור שבוע העבודה

מבחינת שכר מינימום, הרי שבשנים האחרונות הייתה עלייה משמעותית בסכום שמחויבים מעסיקים לשלם לעובדיהם, וככל שהסכום הזה ילך ויעלה כך תעלה גם עלות המעביד. נזכיר כי שכר מינימום הוא בגדר חובה, הוא הרף התחתון ואי אפשר לרדת מתחתיו. הקושי בהעלאת שכר מינימום ניכר בעיקר אצל בעלי עסקים קטנים שלא בהכרח מרוויחים הרבה כסף, אבל מחויבים לתשלום המינימלי לעובדים. 

מבחינת קיצור שבוע העבודה, הרי שבשנת 2018 שבוע העבודה קוצר בשעה אחת, ובמקביל לא נערך שום שינוי בשכר העובדים. הדבר מקשה כמובן על בעלי עסקים, שפריון העבודה שלהם נמוך, כלומר שלוקח להם זמן רב לייצר את התוצר שלהם.

בחירת הנהלת חשבונות לחברה בעמ אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    הגשת דו"ח שנתי לרשם החברות 2021

    עדכון אחרון: ינואר 2021 במסגרת פעילותה של חברה בע"מ, קמות עליה מספר חובות שעליה לעמוד בהן: הגשת דו"חות רבעוניים ושנתיים לרשויות המס, תשלום אגרה שנתית לרשם החברות וגם הגשת דו"ח שנתי לרשם החברות. דיווח שנתי לחברה ברשם החברות היא פעולה שיש לבצע בה החברה מעדכנת פרטים לגביה - חלוקת המניות ומי הם המחזיקים בהן (מי הם בעלי המניות של החברה), עדכון לגבי זהות הדירקטורים...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בינואר, 2021

    מה הוא טופס 856? כל מה שצריך לדעת

    טופס שמרכז את התשלומים והניכויים שעסק משלם ומנכה לספקים ונותני שירותים. זהו טופס שנתי, שרשות המיסים אמורה לקבל במועדים קבועים לאחר תום השנה. הטופס אמור להוות מסמך מסכם ומרכז של טופסי הדיווח החודשיים על תשלומים וניכויים, שנקראים טופס 102.  מי נדרש להגיש דוח 856? כל מי שמשלם תשלומים שמחייבים ניכוי מס במקור על ידו, גם אם המשלם עצמו זכאי לפטור מניכוי מס במקור. נזכיר...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר27 בדצמבר, 2020
    Skip to content