גישור גירושין – מדריך מפורט על התהליך

עו"ד רון הדר05 בספטמבר, 2019

גישור גירושין - מדריך מפורט על התהליךזוגיות ואהבה, כמו כל דבר בחיים, יכולות לעלות על שרטון ולהגיע למצב שבני הזוג מחליטים להיפרד ולסיים את יחסיהם. פרידה היא דבר לא פשוט, כואב ומלא ברגשות, בטח במקרים שמעורבים בתהליך ילדים ועל כן, צריך לדעת גם כיצד לעשות זאת.

גירושין, על אף הדעה הרווחת, לא חייבים להיות מכוערים. גירושין לא חייב להתנהל בבתי המשפט לענייני משפחה והרבנות (מלבד ההליך הפורמלי של מתן הגט). קיימים היום הליכים אשר מאפשרים לבני הזוג להיפרד כל אחד לדרכו שלו וזאת מבלי להיזקק להגיע לבתי משפט ולרבנות, להוציא את עניין מתן התוקף הרשמי לגירושין עצמם.

כיום, ניתן להתגרש במסגרת הליך גישור – אשר כל אחד מהצדדים לפרידה מלווה בעורך דין והליך הגישור מתנהל מול מגשר ולא מול שופט.

התחל בהסכם גירושין

גישור גירושין – הקדמה:

גישור אחרי גירושין הוא הליך בו הצדדים מחליטים מיוזמתם ובהסכמתם המלאה לנהל את ההליך מול מגשר המוסכם על ידי שניהם וזאת מחוץ לכותלי בית המשפט. הליך גישור גירושין מאפשר לבני הזוג הנפרדים לגבש בניהם הסכמות משותפות בדבר מספר סוגיות קריטיות ומרכזיות שעולות במסגרתו שלכל הליך גירושין רגיל: סוגיות כספיות, סוגיות מגורים, סוגיות משמרות וקטינים ועוד.

בני זוג שנכנסים להליך גירושין צריכים לזכור (במיוחד במקרים בהם מעורבים ילדים) כי גם לאחר הגירושין הם לא מתנתקים אחד מהשני לגמרי, אלא יש במרכז בניהם ילדים ש"מכריחים" אותם כן לשמור על קשר וכן להצליח לנהל את מערכת היחסים בניהם וזאת על מנת לשמור ולדאוג לאינטרסים ולגידול התקין של הילדים.

מדוע לפנות להליך גישור גירושין?

כפי שנזכר לעיל, הליך זה מקבל משנה תוקף בעיקר במקרים בהם לבני הזוג ישנם ילדים והם מוכרחים לשמור על קשר בסיסי בניהם וזאת במטרה להצליח לגדל את ילדיהם המשותפים, אף שהם מחליטים שאת חייהם שלהם לנהל בנפרד.

גירושין הוא הליך לא פשוט, הוא הליך כואב אשר טומן בחובו רגשות רבים, כאב ואמוציות אשר לפעמים מסיטים את בני הזוג מהמטרה שלהם שהיא כאמור, פרידה ושמירה על גידולם התקין של ילדיהם, וזאת באמצעות מציאת פתרונות, כלים וכללים המוסכמים על ידי שני הצדדים לצורך הגשמת מטרה זו.

זוהי מטרתו העיקרית כאמור של הליך גישור גירושין – הקניית הכלים והכללים המוסכמים על ידי הצדדים לפרידה וזאת לצורך ניהול תקין של יחסיהם (גם אם קורקטי ומנהלי בלבד) של בני הזוג.

איך מנהלים הליך גישור גירושין?

העיקרון העומד בבסיסו של הליך גישור גירושין הוא הרצון וההסכמה של הצדדים לנהל אותו. אם אחד הצדדים להליך הגירושין אינו מעוניין בהליך (בין אם בתחילתו ובין אם במהלכו) ההליך ייפסק ויועבר לניהול של הליך רגיל בביהמ"ש לענייני משפחה או ברבנות. 

חשוב לציין – אין צ'קליסט לתכנון גירושין, כלומר, אין קוביות שצריך לסמן על מנת לעבור את התהליך באופן מוצלח, אלא כל מקרה לגופו, כל זוג והמקרה שלו ועל כן חשוב תחילה להכיר את בני הזוג ולהבין את מצבם ורצונותיהם.

בני זוג שמגיעים להליך גישור גירושין תחילה מגיעים "יחד", כלומר, הם שניהם מעוניינים לקיים את ההליך ולהביא אותו להצלחה (שעליה נדבר ונתייחס בהמשך), אך יחד עם זאת חשוב לזכור שלכל אחד מבני הזוג יש את הרצונות שלו, העקרונות שלו והדברים החשובים לו שברצונו להשיג בהליך. זהו נדבך נוסף שחשוב לשים עליו דגש בהליך גישור גירושין – להבין את רצונותיו ומטרותיו האישיים של כל אחד מהצדדים להליך.

לאחר שהמגשר מבין את מטרתם האישית של כל אחד מהצדדים בנוגע להליך, עליו לאפשר שיח בריא ומכבד בין הצדדים וזאת במטרה שכל אחד מהצדדים יקבל את דרישותיו של האחר, גם אם לא באופן מלא. גם אם צד אחד לא מסכים לדרישותיו של האחר, אולי הוא יסכים לדרישה קצת "נמוכה" יותר אשר תספק את הצד הדורש. חשוב לזכור – הליך גישור גירושין הוא הליך גישור לכל דבר ועניין, אך יחד עם זאת, מעורבות בו רגשות ואמוציות שעלולות להכביד ולהכשיל את התהליך מעבר לכל הליך גישור אחר.

באילו סוגיות דנים בהליך גישור גירושין?

הסוגיות שהינן בגדר "חשודות מיידיות" בהליכי גישור גירושין הינן: סוגיות ממוניות, סוגיות נדל"ן ומגורים וסוגיות של גידול ילדים לרבות: הסדרי ראייה, משמורת, חינוך ועוד.

התחל בהסכם גירושין

גישור אחרי גירושין

רבים שואלים את עצמם – מה מטרתו של הליך גישור גירושין? האם המטרה היא הסכם גירושין? האם המטרה היא שצד אחד "ינצח" וצד אחר "יפסיד"? מגשרים רבים בתחום הגירושין טוענים כי מטרתו האמיתית של הסכם הגירושין הוא חתימה על הסכם שיאפשר לבני הזוג שנפרדים להמשיך ולנהל את חייהם בנפרד תוך מתן יכולת ואפשרות לנהל מערכת יחסים תקינה בכל הנוגע לילדיהם (במקרים שיש כאלה). הליך הגישור צריך לאפשר לבני הזוג להתמודד עם סוגיות שיכול ויצוצו בהמשך הדרך שלהם ולאו דווקא באותה נקודת זמן בה הם חתמו על ההסכם וסיימו את ההליך – כאמור, במקרים שמעורבים ילדים, במקרים בהם יש נכסים שצריך לנהל או למכור וכו'.

לאיזה כיוון הולך הליך גישור גירושין?

בעידן המודרני, כמו בכל תחום אחר, גם תחום הגישור ותחום גישור הגירושין בפרט עובר תהפוכות ומתפתח. כיום, ניתן לקבל הסכם גירושין אונליין או אפילו הסכם פרידה אונליין וזאת ע"י עורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה והגישור.

אם אתם עומדים בפני פרידה, אל תהססו, תשקלו בכובד ראש לפנות להליכי גישור גירושין וזאת במטרה להקל על עצמכם ועל הליך הגירושין במידת האפשר.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content