חוק פנסיה לעצמאים: מי חייב להפקיד וכמה?

עו"ד רון הדר11 בינואר, 2021

חוק פנסיה לעצמאים: מי חייב להפקיד וכמה?בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק שמחייב עובדים עצמאים להפריש כספים לטובת פנסיה. חוק פנסיה לעצמאים מחייב רמת הפרשה מינימלית, אולם תחת מצבים מסוימים ניתן להגדיל את ההפרשה ואף לקבל הטבות מס פנסיה לעצמאים.

מי נחשב עצמאי שחייב בהפרשת פנסיה חובה לעצמאים?

על מנת להיחשב לעצמאי המחויב בהפקדות לקרן פנסיה לעצמאים, צריך לעמוד בשני תנאים:

  1. גיל 60-21
  2. רישום כעוסק במע"מ במשך לפחות חצי שנה

מהו גובה ההפקדות המינימלי שעצמאים מחויבים בו?

גובה ההפקדה נגזר מההכנסה של העצמאי. עבור החלק מההכנסה שגובהו הוא עד חצי מהשכר הממוצע במשק (63,306 שקלים), עצמאי נדרש להפקיד לקרן הפנסיה 4.45 אחוזים מהכנסתו. עבור שאר ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק (העומד כיום על 126,612 שקלים בשנה) העצמאי נדרש להפקיד 12.55 אחוזים מהכנסתו. על חלק ההכנסה שהוא מעל השכר הממוצע לא חלה חובה להפקיד לביטוח פנסיוני אולם מותר כמובן לעשות זאת. חשוב לשים לב שהשיעורים ייגזרו מתוך הכנסת העצמאי לאחר שנוכו ממנה ניכויים שונים המותרים לפי חוק, ולפני שנוכו ממנה ההפקדות לקרן השתלמות ולקופת גמל.

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

נמחיש את האמור לעיל באמצעות דוגמה. נניח שהכנסתו השנתית של פלוני שהוא עצמאי היא 100,000 שקלים. בגין 63,306 השקלים הראשונים יצטרך פלוני להפקיד לקרן הפנסיה סכום של 2,817.12 שקלים (63,306 * 0.0445). על 36,694 השקלים הנותרים פלוני יצטרך להפקיד לקרן הפנסיה סכום של 4605.097 שקלים (36,694 * 0.1255). 

עצמאי רשאי לנהל קרן פנסיה בכל אחת מקופות הפנסיה הקיימות בשוק, בהתאם לבחירתו. 

ענישה בגין אי הפקדה לפנסיה

הרעיון העומד בבסיס החיוב של העצמאים להפקיד לפנסיה נוגע לעובדה שרבים מאיתנו לא חושבים על מה יהיה כשנזדקן. על ידי החיוב הזה המדינה בעצם מכריחה את העצמאים לדאוג לעתיד שלהם, ובעצם להבטיח עצמאות כלכלית גם בגיל מאוחר.

לכן, על כל עצמאי שמרוויח מעל 63,600 בשנה ושאינו מקיים את חובת ההפקדה לפנסיה ניתן להטיל קנס. כדאי לדעת שהמרכז לגביית קנסות (שהוא גורם ממשל שתפקידו לגבות קנסות מדינתיים שונים) ישלח לעצמאי התראה בטרם הטלת הקנס, ויאפשר לו להפקיד את הפנסיה תוך 90 יום מבלי להיקנס. 

נבהיר כי העצמאי נדרש להפקיד את ההפקדות לביטוח הפנסיוני עד סוף שנת המס. 

הטבות מס בגין הפקדות עצמאים לביטוח פנסיוני

יחד עם חיקוק החובה המוטלת על עצמאים בהטלת פנסיה, נקבעו גם הטבות מס לעצמאים, שמעודדות אותן להפקיד כספים לביטוח הפנסיוני בשיעור גבוה מהשיעור המינימלי הקבוע בחוק. 

כך למשל אדם שעובד כעצמאי בלבד, ואין לו כל הכנסה כשכיר, יכול להפקיד עד 16 אחוז מהכנסתו לפנסיה, ולהיות זכאי בגין ההפקדה לאחת מהטבות המס הבאות:

  • ניכוי של סכום ההפקדה לביטוח הפנסיוני מתוך ההכנסה החייבת במס. יש לשים שההטבה הזו מוגבלת מבחינת תקרה מסוימת הקבועה בדין.
  • זיכוי ממס בגין הפקדות עד 5 אחוז מההכנסה של העצמאי עד תקרה מסוימת הנקבעת לפי השאלה האם העצמאי הוא מה שמכונה "עמית מוטב", כלומר כזה שסך הפקדותיו לביטוח הפנסיוני שלו בשנה עלה על סכום מסוים. 

הטבה נוספת מאפשרת לעצמאי להפקיד עוד 0.5 אחוזים מהכנסתו השנתית (כל עוד הם עד 1,056 שקלים בשנה) ולקבל עבורם זיכוי בגובה 35 אחוזים.

את ההטבות ניתן לקבל רק לאחר ששנת המס מסתיימת. על מנת לקבל את הטבות המס השונות יש צורך להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה (דבר שמרבית העוסקים ובעלי העסקים בישראל עושים באמצעות הנהלת חשבונות לעוסק מורשה או רואה חשבון לעוסק מורשה). בדו"ח עצמו מציינים את הסכומים שהעצמאי הפריש לביטוח הפנסיוני, וכן מצרפים אליו את הדו"ח של קרן הפנסיה שאליה הכספים הופקדו.

ככלל, אם אתם לא בטוחים כיצד יש לפעול בנושא הזה ועל מנת שלא תפספסו הטבות כאלה ואחרות, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או עם יועץ פנסיוני. ואולם, גם מי שאינו נעזר בבעל מקצוע בתשלום (למשל עסקים קטנים או אדם שעובד כעצמאי רק כמעין השלמת הכנסה לעבודתו כשכיר) יכולים להיעזר בלשכות ההדרכה של רשות המיסים המסייעות במילוי הדו"ח השנתי למס הכנסה.

משיכת כספי ביטוח פנסיוני בזמן אבטלה

עצמאים שהפקידו כספים לביטוח פנסיוני כחוק והפכו למובטלים יכולים, תחת תנאים מסוימים, למשוך כסף מהכספים שהפקידו לביטוח הפנסיוני. האפשרות הזו רלוונטית לעצמאים הבאים:

  • אדם שעבד כעצמאי וסגר את העסק
  • אם שעבד כעצמאי, הגיע לגיל הפרישה הקבוע בחוק, ואין לו הכנסה כלשהי מעסק או ממשלח יד
  • עצמאי שהפסיק לעסוק במשלח היד שלו

גובה הכספים שניתן למשוך נגזר מאופי ההפקדות הפנסיוניות של העצמאי, לרבות ההפקדות לאחר שנת 2017 שבה הוטלה החובה על הפקדת הפנסיה לעצמאים. כדאי לדעת שעצמאי מובטל שמשך כספים עד תקרה הקבועה בדין לא יהיה חייב במס על המשיכה. מעבר לתקרה הוא יהיה חייב במס של 35 אחוז על הכספים שנמשכו.

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    רישום עוסק מורשה – איך כדאי להתחיל?

    מזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. הצעד הראשון הוא פתיחת עוסק מורשה, שיאפשר לכם לעמוד בקשרים עסקיים עם לקוחות ולהסדיר את הפעילות מול רשות המיסים. אז איך פותחים עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה? מהן מדרגות מס לעוסק מורשה? איגדנו עבורכם כל מה שהעוסק המתחיל צריך לדעת. מיהו עוסק מורשה? עוסק מורשה הוא מי שהחליט לעבוד כעצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באוגוסט, 2023

    בחירת רואה חשבון לפתיחת עוסק מורשה

    הקמתם עסק, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם העסקית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו. מרבית האנשים שמקימים עסק, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 ביולי, 2023
    Skip to content