טיפים לבחירת מגשר לתהליך גירושין

עו"ד רון הדר06 באוקטובר, 2019

טיפים לבחירת מגשר לתהליך גירושיןגירושין הוא הליך לא פשוט כלל וכלל, בעיקר בשל העובדה שהסוגיות הנידונות בו מורכבות וטעונות רגשית כגון: רכוש וכספים, מזונות, במקרים בהם מעורבים גם ילדים ישנן סוגיות נוספות לרבות – הסדרי ראייה, משמורת, חינוך ועוד. כל אלו הם הגורמים העיקריים המביאים את המטען הכבד בכל הליך גירושין.

בשנים האחרונות, זוגות רבים שמחליטים להתגרש או להיפרד, בוחרים בדרך אחרת להתגרש. הם בוחרים שבמקום לנהל את המאבקים שלהם בבתי המשפט לענייני משפחה או בבתי הדין הרבניים (להוציא את סוגיית הגירושין עצמה שכאמור מתנהלת בבית הדין הרבני באופן בלעדי) הם בוחרים לנהל הליך גישור גירושין.

 

התחל בהסכם גירושין

מהו הליך גישור גירושין?

גישור גירושין לזוגות הוא הליך אלטרנטיבי להליך הגירושין הנפוץ שמתקיים בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבנים. גישור גירושין עומד בבסיסו עיקרון ההסכמה – הסכמתם של בני הזוג בדבר הפנייה להליך זה, הסכמת בני הזוג בבחירת המגשר וכן הסכמת בני הזוג לחתום על הסכם הגירושין שהוסכם בניהם בסיום הליך הגישור.

כפי שניתן לשער, עיקרון ההסכמה הוא האלמנט המכריע בהליך הגישור וכל עוד הוא מתקיימת הסכמה בין הצדדים, ניתן להמשיך ולקיים את ההליך. מרגע שאחד הצדדים אינו מסכים לקיומו של ההליך או לאיזשהו אלמנט בו, הרי שההליך נפסק ועומדת בפני הצדדים האפשרות לקיים את ההליך הסטנדרטי בבית המשפט לענייני משפחה.

התחל בהסכם גירושין

איך בוחרים מגשר

לאחר שהצדדים הסכימו על פנייה להליך גישור גירושין, הסוגיה הראשונה שעליהם לקבל החלטה היא סוגיית זהות המגשר. בחירת מגשר היא אחת מסוגיות המפתח בכל הליך גישור גירושין והיא הסוגיה שיכולה להכריע ולקבוע את הצלחתו או אי הצלחתו של התהליך.

במאמר זה נציג בפניכם מספר דגשים והסברים לשאלה – איך בוחרים מגשר? על מנת לענות על שאלה זו, חשוב שתבינו את חשיבותו של המגשר בהליך הגישור שלכם. מרגע שתבינו כמה קריטית זהות המגשר ומקצועיותו, תוכלו לדעת מה אתם מחפשים, איך לחפש וכמות האפשרויות שתהיה בפניכם תצטמצם משמעותית שכן אתם תדעו מה חשוב לכם ומה לא חשוב לכם בזהות המגשר.

בבואכם לבחור את המגשר שינהל עבורכם (כן! עבורכם!) את הליך גישור הגירושין, עליכם לשים לב למספר פרטים.

דגשים בבחירת מגשר להליך גירושין:

  1. האם בוחרים מגשר אחד או שניים? – היתרון בניהול הליך הגישור מול שני מגשרים טמון בכך שהמגשר יוכל להתייעץ ולקבל חוות דעת נוספת מהמגשר השני ולהפך. המגשר, כמו כל אדם, אינו מושלם. כאשר ישנם שני מגשרים בהליך, יוכלו כל אחד מהם להביא לידי ביטוי את תכונותיהם ולהשלים אחד את השני בביצוע עבודתם.
  2. האם המגשר כפוף לכללי האתיקה? – אומנם מדובר בהליך גישור ולא בהליך משפטי אך גם בהליך גישור שהוא כאמור וולונטרי לחלוטין, חשוב שתהיה מסגרת אתית במסגרתה יפעל המגשר ויבצע את תפקידו. חשוב שהמגשר איתו בחרתם לעבוד, יהיה כפוף לכללי האתיקה של המגשרים וזאת במטרה שתהיה לו מסגרת כלשהי של מה מותר ומה אסור לעשות ואיך עליו לפעול במסגרת הליך הגישור.
  3. מיקום – מומלץ לבחור במגשר אשר נמצא בקרבת המגורים של בני הזוג (או לפחות של אחד מהם). קרבת המגשר למקום המגורים "מקלילה" את התהליך, אין יותר מידי השקעה וסרבול בהגעה לפגישות וכו'. בנוסף, לאור הרגישות של התהליך, חשוב שהמיקום יהיה ייצוגי, מכובד, לא כזה שמשדר ספונטניות ו"חפיפניקיות". חשוב שהמקום יאפשר לצדדים לשמור על הדיסקרטיות והנטרליות שכל כך חשובים לעצם קיומו המיטבי של ההליך.
  4. האם ההליך עם המגשר כולל ייעוץ מקצועי? – בניגוד לדעה הרווחת, מומלץ שהמגשר לא יהיה גם אוטוריטה מקצועית לסוגיות כאלה ואחרות שצצות במהלך הליך הגישור. נסביר מדוע – בהליך הגישור, חשוב שהמגשר ישמור על ניטרליות כלפי שני הצדדים. המגשר לא נוקט צד, והלקוחות שלהם הם בני הזוג יחד בלי העדפה לצד כזה או אחר. כאשר יידרש המגשר לתת חוות דעת מקצועית בעניין מסוים, הרי שהוא באופן אוטומטי מאבד את הניטרליות שלו, שכן הוא בהכרח ייתן חוות דעת שתהיה לטובת צד אחד או אחר מה שעלול לגרום לאנטגוניזם מצד הצד שחוות הדעת היא לרעתו. על כן, אם במהלך הליך הגישור תידרש חוות דעת מקצועית, שהצדדים יפנו באופן עצמאי לאיש מקצוע שייתן את חוות הדעת שכן במקרה כזה, חוות הדעת המקצועית הינה חיצונית להליך הגישור עצמו.
  5. מקצועיות – בחירת המגשר כאמור היא אחת הסוגיות המרכזיות בכל הליך גישור גירושין. על כן, חשוב שהמגשר יהיה מקצועי ובעל ניסיון כמה שיותר. איך ניתן לדעת זאת? עליכם לברר האם המגשר חבר בארגון גישור כזה או אחר, האם הוא עובר השתלמויות בתחום, בירור חוות דעת של זגות שעברו את התהליך אצלו, בדיקה של אתר האינטרנט שלו כולל המשרד והמיקום שלו ועוד.

לסיכום, אלו הן 5 נקודות כלליות ביותר בעניין השאלה – איך בוחרים מגשר. כמובן שישנם אלמנטים וגורמים נוספים שעליכם לברר ולבדוק בבואכם להחליט מי המגשר שתנהלו מולו את הליך הגישור. חשוב לציין – תפקידו של המגשר ושל הליך הגישור הוא להביא את בני הזוג לחתימה על הסכם הגירושין. יחד עם זאת, ולא פחות חשוב, תפקידו של הליך הגישור והמגשר הוא שבעתיד, לאחר הליך גישור אחרי גירושין, יוכלו בני הזוג לנהל בניהם שיח מכבד, כזה שיאפשר להם להמשיך להתנהל בצורה תקינה גם אחרי הגירושין (רלוונטי בעיקר במקרים בהם מעורבים ילדים).

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content