כתיבת צוואה עצמאית בזמן קורונה: איך לצמצם מאבקים?

עו"ד רון הדר13 באפריל, 2020

כתיבת צוואה עצמאית בזמן קורונהמגפת הקורונה גרמה לכולנו לחוש לחץ ואי וודאות לאור ההתפשטות המדאיגה של המחלה. מבוגרים, זקנים וכן אנשים הנמצאים בקבוצות סיכון, מבקשים בימים אלה 'להיות בצד הבטוח' ולערוך צוואה כדין. אז איך אפשר לכתוב צוואה בימי הקורונה, כאשר אי אפשר להיפגש עם עורך דין או נוטריון? איגדנו עבורכם כל מה שכדאי לדעת.

כתיבת צוואה ללא עורך דין

החוק בישראל מאפשר כתיבת צוואה עצמאית, כלומר כתיבת צוואה לבד ללא עורך דין. סוג של צוואה נקרא "צוואה בכתב יד" והיא נכתבת על ידי המצווה עצמו בכתב ידו הפרטי.

סוג זה של צוואה, המעוגן בס' 19 לחוק הירושה, הוא הדרך הנוחה והפשוטה ביותר לעריכת צוואה בימים אלה. זאת משום שמדובר בדרך קלה, נגישה לכל אדם ויתרה מכך – היא אינה כרוכה בעלות כלשהי.

התחל בעריכת צוואה עצמאית

כיצד הופכים את הצוואה למסמך בעל תוקף משפטי?

למרות שמדובר במסמך אישי, שמנוסח על ידי המצווה, כתיבת צוואה בכתב יד חייבת לעמוד בכמה תנאים כדי להיחשב לצוואה תקפה, כזו שהיורשים יוכלו להשתמש בה לאחר שהמצווה ילך לעולמו:

  1. צוואה בכתב יד – כשמה כן היא. על הצוואה להיערך בכתב ידו של המצווה. הכוונה היא שאין להדפיס את הצוואה, אחרת היא לא תוכל להיחשב לצוואה בכתב יד. כלל זה נחשב ל"מרכיב יסוד בצוואה". חשוב לשים לב שבית המשפט אף פסל בעבר מקרה בו אלמנת המצווה היא זו שכתבה את הצוואה עבורו.
  2. חתימה על הצוואה – החוק דורש שעל הצוואה תופיע חתימתו של המצווה. החוק לא מציין במפורש היכן החתימה צריכה להופיע. אולם, כדי לוודא שהחתימה נמצאת במקום נראה לעין, אפשר ורצוי לחתום בכל עמוד. כך גם אם עורכים שינוי על גבי המסמך (למשל כותבים, מתחרטים ולכן מוחקים ומשנים) כדאי לחתום ליד השינוי כדי לחזק את העובדה שכותב הצוואה הוא שביקש לשנות.
  3. ציון תאריך – בנוסף לדרישת כתב היד והחתימה, לשון החוק דורשת גם כתיבת תאריך על גבי מסמך הצוואה. בכל הנוגע לדיני צוואות, העיקרון המנחה הוא שהצוואה האחרונה שנכתבה היא זו שמתייחסים אליה. כתיבת התאריך על הצוואה גם מסייעת לצמצום מאבקים כשמגיע זמן מימוש הצוואה: אין צורך לבחון ולהתווכח האם המסמך הוא אכן מסמך הצוואה העדכני ביותר שנערך.

חשוב להבין שאם שלושת התנאים שהזכרנו לא יתמלאו, הרי שקיים חשש שהצוואה לא תחשב לצוואה תקפה. במקרה זה, בהיעדר צוואה אחרת, נכסיו של המנוח יחולקו בין יורשיו על פי הוראות החוק היבש. כלומר – גם אם הצוואה כתוב במפורש מהן בקשותיו המובהקות של המנוח, למשל הורשת נכס ספציפי לאחד מילדיו או סכום ספציפי למי מבני משפחתו, הרי שאם הצוואה מודפסת או לא ממלאת את אחד מהתנאים האחרים, החלוקה לא תעשה לפי בקשתו של המנוח כיוון שהצוואה לא תחשב לצוואה בכתב יד לפי דין.

מצמצמים מאבקים והופכים את מסמך הצוואה לקל לפירוש

מלבד שלושת כללי המפתח, שאינם בגדר המלצה כי אם בגדר הוראות החוק, ישנן כמה שיטות שבאמצעותן ניתן להפוך את הצוואה לבהירה וברורה יותר. היתרון של צוואה כזו הוא פשוט: היורשים יוכלו להבינה ביתר קלות ולא יתגלו ביניהם חיכוכים הנוגעים לפירושה.

  • פירוט פרטי היורשים – כדאי לכתוב את שמם המלא, תעודת זהות שלהם, הקשר אליהם ועוד פרטים שיכולים לסייע בזיהויים.
  • ציון כלל הנכסים השייכים למצווה – רשימת הנכסים תסייע 'לעשות סדר' גם בעבור המצווה וגם בעבור היורשים.
  • הוספת אסמכתא לכך שהמצווה היה במצב בריאותי טוב כאשר ניסח את הצוואה, כלומר כתב אותה בצלילות ומרצונו החופשי. ניתן להשתמש למשל באישור רפואי תקף, וכך למנוע מראש טענות משפטיות הנוגעות לכשירות המצווה בעת כתיבת הצוואה.
  • כתיבה בשפה ברורה ועשיית שימוש בלשון ציווי – כדאי להפוך את מסמך הצוואה לכמה שיותר מפורש, ולא להשאיר נקודות עמומות שיגררו פרשנויות שונות. שימוש בלשון ציווי מקל פעמים רבות על הבנת הצוואה. עם זאת, כדאי לדעת שבעבר גם מכתב שנכתב בידי המצווה הוכר כצוואה בכתב יד.

עריכת צוואה אונליין

חשוב לזכור יש חשיבות עליונה הן בפן האישי והן מכורח העובדה שירושה על פי צוואה היא זכות משפטית. לכן מומלץ לפנות לשירות עריכת צוואה עצמאית אונליין שיבטיח שהרכוש יחולק לרוכשים בדיוק לפי רצון המצווה וימנע מאבקים משפטיים עתידיים.

התחל בעריכת צוואה עצמאית

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    עלות עריכת צוואה באינטרנט

    צוואה הינה מסמך משפטי מחייב. את הצוואה עורך אדם, המכונה "המוריש", בה הוא כותב הוראות מה ייעשה ברכושו לאחר לכתו - איזה רכוש יחולק, כיצד יחולק ולמי יחולק. על מנת שלא תהיינה בעיות לאחר לכתו של המוריש, ותהיינה אי בהירויות בדבר אופן חלוקת הנכסים, על הצוואה להיות מפורטת, ברורה ובצורה כזו שהוראותיה לא יוכלו להתפרש לשתי פנים. צוואה צריכה להיות כתובה בצורה כזו שתשקף...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 בפברואר, 2020

    כללים לניסוח צוואה עצמית בכתב יד

    צוואה בכתב יד היא צוואה שנכתבת על ידי המצווה עצמו בכתב ידו הפרטי. כלומר לא מדובר בהכרח בצוואה שמנוסחת בשפה משפטית או בניסוחים של עורכי דין או שופטים, אלא בניסוחו האישי של המצווה, כפי שהוא רואה את הדברים. סוג זה של צוואה, המעוגן בס' 19 לחוק הירושה, נחשב לדרך הפשוטה ביותר לעריכת צוואה. זאת משום שהיא קלה, נגישה לכל אדם ולא גוררת עלויות. צוואה...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר27 בפברואר, 2020
    Skip to content