מה הן מדרגות מס של עוסק מורשה?

עו"ד רון הדר12 בנובמבר, 2019

מדרגות מס של עוסק מורשהיש להדגיש כי לא כל בעל עסק יכול להירשם בתור עוסק מורשה אלא רק מי שהמחזור העסקי שלו עולה על 100,187 שח לשנה ובמידה ולא יהיה עליו להירשם בתור עוסק פטור. יתרה מזאת, קיימים מספר מקצועות אשר מחוייבים להירשם בתור עוסק מורשה כמו אדריכלים או רואי חשבון, רשימה מלאה ניתן לראות בהמשך.

בעת פתיחת תיק עוסק מורשה יש לגשת אל  משרדי מס הכנסה, מעמ וביטוח לאומי על מנת לפתוח את התיק, כאשר בשלב לאחר מכן יהיה ניתן להיעזר בשירותיו של רואה חשבון אשר יבצע את ההליך תוך חיבור לרשויות המס ויעדכן את בעל העסק.  על מנת לפתוח תיק במעמ יש להצטייד במספר מסמכים כמו תעודת זהות כולל ספח, צילום של צק מבוטל חשבון של בעל העסק או אישור מהבנק אודות קיום החשבון. 

יתרה מזאת, יהיה על בעל העסק להביא מסמך המאשר את מיקום הפעילות של העסק- בין אם מדובר בהשכרת מבנה או בין אם מדובר בדירה של בעל העסק.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

מי אינו יכול להיות עוסק מורשה:

  • אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך דין, רואה חשבון, שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים.
  • נותן שירותים למופעים אומנותיים, כולל הנחייה, בניית תפאורה.
  • הכנה, בדיקה ופיקוח על מבחנים.
  • הרצאה, הוראה.
  • כתבנות, קצרנות, תרגום, כתיבה, עריכה.
  • פישור.
  • בעל בית ספר לנהיגה.
  • סוחר או מתווך מקרקעין.
  • בעל בית ספר או גן ילדים.
  • סוחר ומתווך רכב.
  • חברה הרשומה כדין.
  • אגודה שיתופית הרשומה כדין לפי פקודת האגודות השיתופיות.

כל אזרח בין אם מדובר בשכיר או עצמאי חייב בתשלום מס

כל אזרח בישראל בין אם מדובר בעצמאי או בין אם מדובר בשכיר חייב בתשלום מס על ההכנסות שלו. האופן בו הוא משלם מס נעשה בצורה הדרגתית ולכן מקובל לכנות אותה מדרגות מס. מדובר בשיטה אשר נשמעת פשוטה על הנייר אך עשויה לעורר לא מעט שאלות לגבי מס הכנסה לעצמאים ללא כל סיוע של גורם מקצועי בתחום. 

כיצד מדד המחירים לצרכן משפיע על המס

מדד המחירים לצרכן מסמל את יוקר המחייה במדינת ישראל. המדד מודד את השינוי אשר חל על סל מוצרים ושירותים אשר המחירים שלהם ניתנים למדידה בצורה סדירה. המשמעות היא כי אם המדד עלה, הרי צפויה עליה במחירים ואילו אם המדד ירד, הרי צפויה ירידה במחירים. לשאלה כיצד מדד המחירים לצרכן משפיע על המס התשובה היא כי כאשר מצמידים סכום למדד והמדד עלה באותה השנה, המחירים נעשו יקרים יותר וכך גם מדרגות המס עולות. המשמעות היא כי אם מדרגות המס גדלות, הרי על הכנסה גבוה יותר ישולם פחות מס.

הכנסה נטו של עוסק מורשה

במידה וברצונך להירשם בתור עוסק מורשה יש להבין ראשית כל מי מוגדר בתור עוסק מורשה. ההבדל המרכזי בין עוסק פטור ובין עוסק מורשה בא לידי ביטוי בצירוף מס ערך מוסף. 

בעוד עוסק פטור אינו מוסיף מעמ לעלויות השירות, הרי עוסק מורשה מחויב לעשות זאת. למעשה הכנסה נטו של עוסק מורשה תכלול  את המעמ ויהיה ביכולתו לקבל זיכוי עבור תשלומי המעמ אשר שילם עבור הפעילות של העסק כמו הוצאות על רכב, דלק ושירותים מקצועיים

מהן מדרגות מס הכנסה ב2019?

מדרגות מס הכנסה נועדו לקבוע את שווי מס הכנסה של עוסק מורשה. חשוב ביותר להיוודע לתחום על מנת לדעת כי הזכויות שלכם לא נפגעות. במילים אחרות, מדובר על כלי לחישוב שווי המס אשר עובד נדרש לשלם במסגרת עבודתו.

המונח מדרגות מתייחס לאופן בו פועלת שיטת המיסוי, כלומר כל שההכנסה של האדם עולה, כך שיעור המס יעלה בהתאם. כאשר המדינה מטילה על החישוב המטרה היא לייצור חלוקה שיווניות במס הכנסה במטרה להקל על השכבות החלשות, זאת בשל העובדה כי מדרגות המס בנויות בצורה ישירה לגובה המס. 

שיעורי המס אשר חלים על ההכנסה כתוצאה מיגיעה בהתאם לפקודת המס הכנסה. אותן מדרגות מס לשנת 2019 חלים על עצמאיים או שכירים. יצויין כי עשויים להיות הבדלים בדרגות המס בין הכנסה חודשית לבין הכנסה שנתית בשל עיגול הסכומים ויש לציין כי המס מחושב בהתאם להכנסה שנתית. 

דרגות מס של עוסק מורשה

כיצד זה עובד בפועל 

הכנסה של כל עצמאי החייבת במס לאחר ניכויים מחולקת לשכבות. על כל מדרגת מס יש לשלם מס בשיעור אחר. יצויין כי שיעור מדרגות המס אינו קבוע אלא משתנה בכל שנה בהתאם לשינויים החלים במשק וכן בהתאם לשינויים במדד לצרכן אחוז האבטלה, פערי הכנסה ועוד פרמטרים, זאת במטרה לשמר על סטטוס קוו בו כל אדם אשר מרוויח פחות יוטל עליו אחוז מס קטן. עוד יצויין כי המדינה מבחינה בין הכנסה אישית המגיעה מעבודה בפועל בין הכנסה ממקור אחר כגון דמי שכירות לדירה. מדובר במדרגות מס שונות אשר משתנות בהתאם למדרגה המתאימה

מהו מנגנון נקודות זכות 

למעשה, מדרגות המס משמשות לצורך חיוב מס הכנסה תוך התבססות על שיטת מיסוי פרוגרסיבית כלומר אנשים אשר מרוויחים יותר משלמים יותר מס אלא גם שיעור המס הרלוונטי עבורם הולך ועולה. החיוב במס זהה עבור כל האוכלוסייה ללא כל קשר לגובה ההכנסות בפועל. 

התחל בפתיחת עוסק מורשה

משמעות הדבר היא כי מי שמרוויח יותר משלם יותר. השיטה נועדה ליצור מצב של הוגנות בתשלום המס, כאשר גם מנגנון נקודות הזיכוי נועד על מנת לייצר מצב דומה. בהתאם למנגנון זה בעלי ההכנסות מקבלים הנחה כפולה במספר נקודות הזיכוי- ככל שמספר נקודות הזיכוי עולה, כך עולה ההנחה בחבות המס. 

גובה מדרגות מס הכנסה

בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה משמעותית אשר עיקרה הפחתה בתשלום שיעורי המס. מכאן, יש חשיבות עליונה להתעדכן במדרגות המס אשר אינן נשארות קבועות אלא משתנות מדי שנה, כלומר מדרגות מס הכנסה 2019 אינן זהות לשנה שעברה. 

מהו מחשבון שכר לעצמאיים

בשונה משכירים אשר מקבלים את תלוש המשכורת שלהם מדי חודש ויש מי שדואג להפריש עבורם לרשויות המס וביטוח לאומי את הסכום הרלוונטי מהשכר שלהם, הרי בקרב עצמאים המצב קצת שונה. אנשים אשר עובדים בתור עצמאים צריכים לחשב את הסכום אשר עליהם להפריש לרשויות המס וביטוח לאומי. למעשה, עצמאיים אשר מעוניינים לדעת כמה עליהם להפריש למס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי יכולים להיעזר בכלי מיוחד מחשבון שכר לעצמאיים. כאשר אדם הוא עצמאי הוא אחראי על שלל ההכנסות שלו והוא חייב לדעת כמה מהכסף אותו הוא מקבל בכל חודש יש להפריש לביטוח לאומי ולרשויות המס. 

במרבית המקרים עצמאי יעזר בשירותיו של רואה חשבון אשר יעסוק בכל הקשור לתשלומים לרשויות המס לרבות דיווח שוטף של הכנסות מול הוצאות. עם זאת, כאשר אדם מעוניין לדעת מהו השכר החודשי שלו מהעבודה העצמאית ביכולתו להיעזר בכלי הנ"ל אשר מבצע חישוב של השכר החודשי בהתאם לנתונים שונים. 

מחשבון השכר התפתח במהלך השנים

למעשה, מדובר על כלי אשר הלך והתפתח כל השנים ,כאשר בכל שנה מוצע באינטרנט מחשבון שכר חדש עבור עצמאיים. המחשבון מאפשר לעצמאיים לדעת בדיוק את הסכום המדויק על מנת להימנע מטעויות בעת החישוב. אותן טעויות עשויות להוביל לחישוב לא נכון ולכן יש חשיבות לעשות שימוש במחשבון. 

נכון לשנת 2019 מדובר במחשבון משוכלל אשר מחשב את סכום הכסף אשר על העצמאי להפריש לרשוית המס. להלן הפנייה למחשבון של מס הכנסה – https://taxes.gov.il/pages/testcalculator.aspx

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    כמה עולה הנהלת חשבונות לעוסק מורשה?

    כל עוסק מורשה זקוק לשירותי הנהלת חשבונות מקצועיים. ניהול החשבונות כולל חישובים רבים כמו ההוצאות השוטפות של החברה, משכורות עובדים, הוצאת חשבוניות ללקוחות, דו"ח רווח והפסד ודוחות שנתיים בסוף שנת המס. בנוסף לשירותי הנהלת חשבונות לעוסק מורשה באופן שוטף, מומלץ גם לקבל ייעוץ מקצועי בתכנון מס על מנת להפחית את המיסים שתשלמו ככל שניתן במסגרת החוק. בעל העסק עסוק במרבית הזמן בטיפול בקידום העסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באוקטובר, 2019

    איך פותחים עוסק מורשה באופן מקוון?

    פותחים עסק עצמאי? בשעה טובה! רגע לפני שמגשימים את החלום, ריכזנו עבורכם כל מה שצריך לדעת כדי להיכנס לעולם שבו אתם מקבלי ההחלטות. מיהו עוסק מורשה? במשפט אחד, עוסק מורשה הוא מי שהחליט להיות עצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו מכירות או מתן שירותים), ונרשם ברשויות המס. עוסק מורשה מחויב להוציא ללקוחות חשבוניות מס על כל עסקה, ולגבות מהם מע"מ. במקביל, הוא יכול לקזז את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר25 בספטמבר, 2019
    Skip to content