מה זה צו קיום צוואה לתושב חוץ?

עו"ד רון הדר26 בנובמבר, 2019

צו קיום צוואה לתושב חוץעם פטירתו של אדם נדרשים קרוביו ובני משפחתו לטפל בענייני הירושה והצוואה שהמנוח הותיר אחריו, זאת כדי להגשים עד כמה שניתן את רצונו. חשוב לשים לב כי צו קיום צוואה רלוונטי רק למצב בו הנפטר כתב צוואה.

מהו צו קיום צוואה?

החוק במדינת ישראל קובע שכדי לממש צוואה של אדם שהלך לעולמו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. תפקידו של צו זה הוא לאשר את נוסחה של הצוואה ולהכניסה לתוקף. את הבקשה מגישים לרשם לענייני ירושה. עם קבלת האישור מהרשם, לצו יש מעמד כשל פסק דין. 

לרוב הגשת בקשה לקיום צו צוואה היא הליך פשוט יחסית, שיכול להיעשות באמצעות עורך דין ובאופן מקוון. אולם, כאשר מדובר בצו קיום צוואה עבור תושב חוץ (כמו למשל צוואתו של מי שלא התגורר בישראל אבל החזיק בנכסים במדינה) מדובר במקרה מסובך יותר, ועולה השאלה כיצד המערכת המשפטית תנהג.

התחל בבקשה לצו קיום צוואה מקוון

מה קובע החוק לגבי צו קיום צוואה לתושב חוץ?

באופן כללי, חוק הירושה מכשיר את בתי המשפט בישראל לדון בענייני ירושה בהתקיים אחד משני התנאים הבאים:

  1.  הנפטר התגורר בישראל ביום מותו.
  2.  הנפטר "הניח נכסים בישראל", כלומר היו בבעלותו נכסים במדינה. נכסים יכולים להיות קרקעות, זכויות, מניות וכדומה. 

כלומר במקרה של מי שאינו תושב ישראל: גם אם תהליך עריכת צוואה של תושב חוץ התרחש מחוץ לישראל, וגם אם הוא התגורר בחו"ל טרם מותו וצוואתו מולאה במקום מגוריו, כל עוד הוא מחזיק בנכסים בישראל, יש לבקש צו קיום צוואה בארץ לצורך מימוש הצוואה לגבי הנכסים המצויים בישראל. 

צו ירושה של תושב חוץ – לפי איזו מערכת כללים מכריעים בסוגיה?

ראינו כי בית המשפט רשאי לדון בירושה של תושב חוץ אם מתקיימים התנאים שהוזכרו. ואכן, לפי הוראות החוק, כאשר מוגשת בקשה לצו קיום ירושה של תושב חוץ, היא מועברת אוטומטית לבית המשפט. במקרה זה עולה השאלה כיצד ינהל בית המשפט את הדיון: מחד, עסקינן בנכסים המצויים במדינת ישראל. מאידך, הנפטר המוריש לא גר בישראל טרם מותו, ומטרת הצוואה היא להגשים עד כמה שניתן את רצון המנוח. 

הפתרון נמצא בסעיף 137 לחוק הירושה, הקובע ש"על הירושה יחול דין מושבו של המוריש בשעת מותו". הכוונה היא שהמערכת המשפטית בישראל תפסוק בנוגע לנכסים של תושב החוץ לפי דין זר – הדין הנהוג במדינה שבה התגורר הנפטר לפני שהלך לעולמו.

הדרך לצו קיום צוואה – חוות דעת מומחה

למרות שהחוק מסמיך את בתי המשפט הישראליים להכריע בענייני ירושה לפי הדין הנהוג במקום מגורי המנוח, הרי שבתי המשפט אינם בקיאים בדין הזר החל בכל מדינה ומדינה.  על פי רוב, הדיונים הנוגעים לצו קיום ירושה עוסקים בסוגיות סבוכות, היורדות לשורשיהן של השתלשלויות עניינים ספציפיות, הדורשות היכרות מעמיקה עם עקרונות הדין הזר לשם השלמת הליך הוצאת הצו.בשל מורכבות זו, יורשי המנוח נדרשים לפנות לקבלת חוות דעת משפטית חיצונית בעניין הדיר הזר אשר יוגש לבית המשפט. זוהי חוות דעת שניתנת על ידי מומחה שמכיר את הדין הנוהג במדינה שבה התגורר הנפטר תושב החוץ. מומחה זה הוא משפטן או עורך דין בתחום דיני המשפחה, שיודע מה לייעץ במקרה הנדון. 

חוות דעת זו תסייע לבית המשפט לבחון את בהקשה לקבלת הצו, ויש לצרפה כאשר מגישים את הבקשה לצו ירושה תושב חוץ לרשם לענייני ירושה. 

הגשת צו קיום צוואה עבור תושב חוץ – צו קיום צוואה אונליין

ישנן כמה דרכים להגיש בקשה לצורך קבלת צו קיום צוואה לתושב חוץ:

  1. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי תוך מילוי והגשה של מספר טפסים הכרחיים: טופס בקשה לצו קיום צוואה, אישור בדבר תשלומי אגרות, תעודת פטירה של המנוח, מסמכים המעידים על בעלותו של המנוח על נכסים שונים בארץ, תרגומים נוטריוניים של מסמכים שאינם בעברית (במידת הצורך), חוות דעת המומחה ועוד. פירוט הטפסים מופיע באתר משרד המשפטים, וניתן למלאם פיזית או באופן מקוון בכפוף לתנאים מסוימים.
  2. דרך נוספת היא להגיש את הבקשה באמצעות עורך דין באופן מקוון. עו"ד מומחה בדיני ירושה יטפל בהליך הגשת הבקשה, לרבות הכנת המסמכים והפנייה לרשם. הקשר עם עורך הדין נעשה אונליין ובאופן מיידי. 

התחל בבקשה לצו קיום צוואה מקוון

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    כמה זמן לוקח צו קיום צוואה?

    לפני שאדם הולך לעולמו הוא רוצה להיות סמוך ובטוח כי הוא יכול להוריש את רכושו לבני משפחתו ולקרוביו. משום כך, הוא מנסח מסמך צוואה בעזרתו של עורך דין. לאחר מותו של האיש מוציא עורך הדין צו קיום צוואה כדי ליישם את הצוואה הלכה למעשה. צוואה זו מוגשת באמצעות הליך בקשה לצו קיום צוואה אונליין עבור הרשם לענייני הירושה. ברגע שמתקבל האישור מטעם הרשם, יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 בספטמבר, 2019

    לאן מגישים בקשה לצו קיום צוואה?

    כאשר האדם הנפטר מותיר אחריו צוואה, יש צורך לחלק אותה בין היורשים כחוק. על מנת לממש את הצוואה יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה לגורמים המשפטיים הרשמיים. צו זה בעל תוקף משפטי, והוא ניתן על ידי הרשם לענייני ירושה. במסגרת צו זה קובעים את זהותם של היורשים כחוק ואת חלקם בעיזבון. לאן מגישים בקשה לצו קיום צוואה? את הבקשה לצו קיום הצוואה אפשר להגיש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בינואר, 2019
    Skip to content