מילוי טופס בקשה לצו ירושה: איך מגישים ומה השלבים?

עו"ד רון הדר23 בפברואר, 2020

מילוי טופס בקשה לצו ירושה: איך מגישים ומה השלבים?צו ירושה הוא מסמך משפטי רשמי אשר מונפק ליורשיו של נפטר במטרה לחלק ביניהם את הרכוש שהותיר אחריו. צו ירושה רלוונטי למקרים בהם המנוח לא ערך צוואה כדין בטרם מותו.

ללא קבלת צו ירושה לא ניתן לחלק את עזבונו של המנוח באופן חוקי וברשויות המוסמכות. תהליך הוצאת צו הירושה נעשית מול הרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים.

החוק במדינת ישראל קובע שכדי לממש צוואה של אדם שהלך לעולמו, יש לקבל צו קיום צוואה. תפקידו של צו זה הוא לאשר את נוסחה של הצוואה ולהכניסה לתוקף. זאת בניגוד לצו ירושה, שיתקבל רק כאשר למנוח אין צוואה. בקשה לצו ירושה מוגשת בהתאם להוראות חוק הירושה ובמסגרתה מצהירים מי הם היורשים על פי החוק ומהו חלקו של כל יורש בעזבונו של המנוח. 

התחל בבקשה לצו ירושה

מילוי טופס בקשה לצו ירושה – כל השלבים

מי יכול להגיש טופס בקשה לצו ירושה?

כדי לקבל צו ירושה, על היורשים או המעוניינים בעיזבון להגיש טופס בקשה לצו ירושה. מי שיכולים להגיש בקשה הם היורשים של הנפטר ובמקרים מיוחדים גם נושה של אחד מהיורשים.

איך מוציאים צו ירושה – התהליך מא' ועד ת'

הגשת בקשה באופן בלתי מקוון
  1. מילוי טופס בקשה לצו ירושה בו המבקש נדרש לכתוב את הפרטים הבאים: 
    • פרטים אישיים אודותיו (כמו פרטי התקשרות וייצוג על ידי עורך דין אם יש)
    •  פרטים על המנוח
    • פרטים על בן הזוג של המנוח ועל קרובים לו (לרבות פרטים אישיים אודותיהם ועל יורשיהם)
    • פרטים הנוגעים לרכוש מסוים של המנוח – דירה או רכב הרשום על שמו
    •  שינויים לאחר פטירת המנוח, אם קיימים כאלה.
  2. בסוף מילוי הטופס, יש להדפיסו ולחתום עליו כתצהיר.עליו המבקש נדרש לחתום. בתצהיר מתחייב המבקש שהדברים שכתב הם דברי אמת בלבד. את החתימה על התצהיר יש לאמת (על ידי עורך דין, נוטריון או נציגי רשויות מוסמכים נוספים).
  3. לבקשה צריך לצרף שני שוברים תשלום, כל אחד בגין אגרה אחרת:
    1. בקשה למתן צו ירושה או צו קיום צוואה בהגשה לא מקוונת – אגרת פתיחת בקשה בגובה 508 שקלים/
    2. אגרת בקשה למתן צו ירושה או צו קיום צוואה – הוצאות פרסום בעיתון שגובהה 130 שקלים. ניתן לשלם את האגרות בבנק הדואר, בלשכות קבלת הקהל במשרד הרשם לענייני ירושה או באמצעות שירות התשלומים הממשלתי האינטרנטי.
  4. את כלל המסמכים (לרבות המסמכים הנוספים שיש לצרף לבקשה, ראה בהמשך) צריך להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה בשלושה עותקים ולצרף את המקור (בעת הגשה ידנית).
  5. חריגים ומקרים מיוחדים: אם המנוח התגורר בחו"ל, יש להגיש את הבקשה לצו ללשכת הרשם הנמצאת באזור שבו ממקומים נכסי המנוח. בנוסף, את הבקשה לצו ירושה ניתן להגיש לאחד מבתי הדין הרבנייןם. צעד כזה דורש הסכמה חתומה של כלל הצדדים הנוגעים להליך.
טופס בקשה לצו ירושה מקוון

כיום ניתן להגיש בקשה לצו קיום צוואה באינטרנט. זאת בהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  1. המנוח הותיר צאצאים בלבד
  2. המנוח הותיר צאצאים וכן בן/בת זוג
  3. המנוח הותיר בן/בת זוג, והוריו חיים
  4. הורי המנוח חיים, אך המנוח לא הותיר אחריו צאצאים או בן/בת זוג

אם עומדים באחד מהתנאים הללו, ניתן להגיש את הבקשה אונליין. גם כאן יש צורך למסור פרטים שונים לגבי:

  • המוריש עצמו
  • מגיש הבקשה
  • בן הזוג וקרובי המשפחה המוגדרים כיורשים על פי חוק הירושה

הגשה מקוונת מצריכה גם היא תשלום אגרה בגין פתיחת הבקשה ודמי הפרסום. אולם, מגישי הבקשה המקוונת זכאים לשלם תשלום מופחת (15% פחות מהתעריפים הקבועים למגישי בקשה בלתי מקוונת).

חשוב לשים לב: אם מגישי הבקשה הם ילדיו של המנוח, בן או בת זוגו או הוריו, והם מגישים את הבקשה באמצעות עורך דין, הם מחויבים להגיש את הבקשה באופן מקוון.

התחל בבקשה לצו ירושה

מסמכים נוספים שיש לצרף להגשת הבקשה

  • תעודת פטירה של המנוח
  • תעודות פטירה של יורשים אחרים של המנוח, שאינם עוד בין החיים (אם יש כאלה)
  • ראייה המעידה על כך שכלל היורשים מודעים לכך שמוגשת בקשה לקבלת צו ירושה (למשל אישור על שליחת ההודעה בדואר רשום או לחלופין הסכמה כתובה של כולם)/ הצהרה במסגרת מילוי הבקשה.

טיפול בבקשה וקבלת הצו

ראשית, למען הנוחות, ניתן לעקוב אחרי מצבה של הבקשה באתר של הרשם לענייני ירושה. הרשם עתיד לענות על הבקשה שהוגשה לו עד חודש וחצי מיום ההגשה. הרשם יכול לאשר את הבקשה, לבקש להוסיף פרטים חסרים או להעביר את התיק לדיון בבית המשפט אם קיימת בעיה (כמו למשל הוגשה התנגדות לבקשה או שהמדינה היא צד בעניין הנדון). 

צו הירושה מתקבל באופן דיגיטלי (עם חתימה דיגיטלית של הרשם) לכתובת המייל שהזין המבקש בטופס בקשה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בקשה לרישום צו ירושה בשנת 2021

    מהו צו ירושה? ראשית כל, יש להבין מה צו ירושה ומה ניתן לעשות באמצעותו. במקרה בו אדם לא ערך צוואה מסודרת במהלך חייו, חלוקת העזבון של הנפטר תעשה על פי הוראותיו של חוק הירושה, תשכ"ה-1965 על ידי הגשת בקשה לרישום צו ירושה. במאמר מוסגר יוער כי במקרה בו אדם אכן ערך צוואה במהלך חייו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. כיצד מבוצעת חלוקת עזבון...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר06 בדצמבר, 2020

    עלות אגרת צו קיום צוואה ב-2021

    מהו צו קיום צוואה? הוראות החוק והכללים הנוגעים לירושות, צוואות ועיזבונות נמצאים בחוק הירושה. ס' 39 לחוק קובע כי על מנת לקבל את הירושה שהותיר אחריו אדם שהלך לעולמו יש צורך בצו קיום צוואה. צו זה משמש מעין אישור לנוסח הצוואה, כך שהיא מקבלת תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן יהיה לחלק את עזבון המצווה בין היורשים. כיצד מגישים בקשה לצו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר02 בדצמבר, 2020
    Skip to content