מענק מהמדען הראשי – מה צריך לדעת

עו"ד רון הדר07 באפריל, 2019

מענק מהמדען הראשיעבור סטארטאפים רבים עומדות מגוון אפשרויות מימון כאשר אחת מהאפשרויות הבולטות ביותר היא קבלת מימון באמצעות המדען הראשי.
תעשיית ההייטק נחשבת לענף מרכזי בכלכלה בישראל ולכן קיימת חשיבות עליונה לקידום מיזמים. מזה שנים ארוכות ישראל ידועה כאומת הסטארטאפ ומכאן קידום תחום היזמות בישראל נחשב מרכזי כל כך וחשוב, זאת בשל העובדה כי יזמים רבים עשויים להיתקל בקשיי מימון.

מהו הייעוד של לשכת המדען הראשי

הייעוד של לשכת המדען הראשי היא להבטיח כי יתקיים שגשוג כלכלי באמצעות פיתוח טכנולוגיות חדישות ובין המטרות של הלשכה ניתן למצוא גם את החיזוק של התעשייה בישראל הכולל בין היתר חיזוק מיזמים שונים.

לצורך קידום המיזמים הלשכה מציעה מגוון מסלולים אשר נועדו לעודד במסגרת תוכניות שונות. כך הקמת סטארט אפ על ידי היזמים תזכה להתקדמות באמצעות תוכנית שונות בין היתר קרן המו"פ או מסלולי מגנ"ט.

תוכנית תנופה מעודדת יזמות בשלב הפיתוח והמחקר

לשאלה כיצד ניתן לקבל מענק מהמדען הראשי, התשובה היא באמצעות תוכניות שונות כדוגמת תוכנית תנופה. קבלת מענקים מהמדען הראשי כוללת בחינה של היזמות העסקית, הגנה על קניין רוחני של היזמים במטרה לשפר את ההצלחה של היזמים לגייס כסף מטעם משקיעים פוטנציאלים.

על מנת לקבל את הסיוע יש לעמוד במספר תנאים

על מנת להיות זכאי לקבלת מענק מהמדען הראשי על היזמים לעמוד במספר תנאים:

  • על היזמים להיות תושבי ישראל , בני 18 בעת הגשת הבקשה.
  • על החברה של היזמים להיות רשומה בישראל כאשר הבעלות צריכה להיות בידי אנשים פרטיים.
  • על החברה להיות בתחילת הדרך- משמעות הדבר היא כי היא צריכה להיות במצב בו אין לה מכירות או השקעה.
  • המיזם צריך להיות בתחום הטכנולוגי ומטרתו להוביל פיתוח של מוצר חדש.
  • תהיה זו הפעם הראשונה בה החברה זוכה לקבלת גיוס מהמדען הראשי.

התחל במענק מדען ראשי

כיצד נבחנת הבקשה

לשאלה כיצד נבחנת הבקשה, התשובה היא כי התוכנית מעניקה את המענק ליזמים אשר נמצאו בעלי כישורים מתאימים לפתח את המיזם. במסגרת בחינת הבקשה נבחנים הפרמטרים השונים כגון השכלה, כישורים מקצועיים, ניסיון קודם וכן אפשרות להקדיש זמן רב למיזם. עוד במסגרת בחינת הבקשה, נבחן גם השוק וההזדמנות העסקית. ישנם מקרים בהם יזמים כבר חשבו על רעיונות שונים וייתכן כי הרעיון כבר קיים בשוק.
המדען הראשי מתייחס לסוגייה זו ובעת ההכרעה האם להעניק את המענק יש התייחסות למספר פרמטרים כמו למשל גודל השוק העולמי וקצב הצמיחה שלו, נתח השוק אשר צפוי למוצר וכן התרומה של המוצר לייצוא. עוד סוגיות חשובות אשר נבחנות במסגרת הבקשה הן המודל העסקי- על היזמים להציג מודל עסקי מגובש ומפורט אשר יכלול אנשי הנהלת חשבונות לסטארט אפ והם יהיו אחראים על הצד הכלכלי. כמו כן יש לוודא כי הטכנולוגיה המוצגת הינה חדשה.

למקבלי המענק קיימים גם חובות

קבלת המענק מטעם המדען הראשי אינה כוללת רק זכויות אלא גם חובות לרבות חובות דיווח במקרה של שינוי בהחזקה של החברה אשר קיבלה את המענק וכן קבלת אישורים לביצוע עסקאות עם משקיעים זרים. נוסף על כך, על היזמים לשלם תמלוגים למדינה במקרה של מכירת המוצר. עוד יצויין כי קיימת חובה לשמור על דיני הקניין הרוחני.

קבלת המענק מהווה הפגנה של אמון

למעשה, קבלת המענק מאפשרת ליזמים לחוש הפגנת אמון ואף מהווה מקור עידוד עבור משקיעים נוספים אשר מבינים את המשמעות של קבלת מענק מטעם המדען הראשי.

התחל במענק מדען ראשי

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    מענקים והטבות לסטארטאפים ועסקים קטנים

    ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בתחום הסטארטפים ולא בכדי. ישראלי שיש לו רעיון לפיתוח ולשיפור איכות החיים של התושבים לא יישב בחיבוק ידיים, אלא יפעל למען הגשמת החזון שלו. כך קמות להן חברות סטארטאפ שונות המציעות פתרונות טכנולוגיים מגוונים התורמים לחיינו. אך כדי להקים חברת סטארטאפ יש צורך במקור מימון יציב, לפחות בשנה הראשונה שבה החברה אינה יכולה להרשות לעצמה לצבור רווחים. כדי ליישם...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר04 ביולי, 2017

    הסכם סודיות לסטארטאפ – על מה לחתום?

    מה הוא בעצם הסכם סודיות המותאם לסטארט-אפים יזמים אשר עובדים על פיתוח מיזם זקוקים להגנה על אותו הידע שצברו והטכנולוגיה שיצרו במהלך העבודה. זכויות הקניין הרוחני IP – Intellectual property שברשותם כוללות בין היתר קוד תוכנה, שיטות עבודה וכן סודות מסחריים. על מנת לעגן את העבודה עם השותפים, החברה אתה רוצים לעשות שת"פ פוטנציאלי או הפרילנסרים/יועצים המספקים שירותים לחברה בצורה הטובה ביותר, יש חשיבות...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 במאי, 2020
    Skip to content