דמי לידה לעצמאית: מתי וכיצד תקבלי את דמי הלידה?

עו"ד רון הדר29 בדצמבר, 2020

דמי לידה לעצמאית: מתי וכיצד תקבלי את דמי הלידה?

בשעה טובה ובמזל טוב הגיעה עת ההיריון או הלידה. גם כעובדת עצמאית את זכאית לקבל דמי לידה, ואפילו תוכלי לתפעל את העסק במקביך. איך זה עובד? אספנו עבורך כל מה שאת צריכה לדעת. 

מה הם דמי לידה?

דמי לידה הם סכום כסף שהמדינה נותנת לאישה שהפסיקה את עבודתה בהריון ויצאה לתקופת הריון ולידה. מטרתם של דמי הלידה היא לפצות את היולדת על השכר שהפסידה בזמן שבו נעדרה מעבודתה.

תנאים לקבלת דמי לידה

יולדות הזכאיות לדמי לידה יכולות להיות הן עובדות שכירות והן עובדות עצמאיות. ככלל, יולדות יקבלו דמי לידה במשך 8 שבועות בכפוף לכך ששילמו דמי ביטוח לאומי עבור 6 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום שבו הפסיקו לעבוד. התקופה הזו של התשלום לביטוח לאומי מכונה 'תקופת אכשרה'.

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

לכן, למעשה, קיימים 3 תנאים מרכזיים לקבלת דמי לידה:

  1. לידה – האישה צריכה ללדת. חשוב לדעת שגם במצב של מות התינוק לאחר הלידה או לידה שקטה ניתן לקבל דמי לידה.
  2. הפסקת עבודה – העובדת הפסיקה את עבודתה בגלל ההריון והלידה.
  3. היולדת צברה תקופת אכשרה.

מי נחשבת ל'עצמאית'?

ההגדרה למי היא עצמאית נמצאת בחוק הביטוח הלאומי, ולפיה עובדת עצמאית היא מי שעסקה במשלח ידה שלא כעובדת שכירה, והתקיימה בה אחד מהתנאים הבאים:

  1. היא עסקה במשלח ידה לפחות עשרים שעות בשבוע בממוצע.
  2. הכנתה החודשית הממוצעת ממשלח ידה לא פחתה מסכום ששווה ל-50% מהשכר הממוצע.
  3. היא עסקה במשלח ידה לפחות 12 שעות בשבוע והכנסתה החודשית הממוצעת ממשלח יחדה לא פחתה מ15% מהשכר הממוצע.

ככלל, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון לעוסק מורשה בכל הנוגע לזכויות של עובדת עצמאית בתקופת הריון. הדין מאפשר מיני הטבות והקלות לעובדות שאינן מקבלות את המעטפת של מקום העבודה כשכירות, אלא מתפעלות עסק בעצמן. 

חישוב דמי לידה 

כיצד מחשבים את דמי הלידה שהעצמאית תקבל? משתמשים בהכנסה שעליה התבססו לשם חישוב דמי הביטוח הלאומי שהעצמאית נדרשה לשלם עבור שלושת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיקה לעבוד, או לחלופין לפי הכנסה כאמור בשלושת החודשים בתקופה המקביל בשנה הקודמת, לפי הגבוה מבין השתיים.

כיצד אפשר לבצע בפועל חישוב דמי לידה של עצמאית? על מנת לדעת כמה בדיוק היולדת תקבל ניתן להיעזר במחשבוני דמי הלידה באתר הביטוח הלאומי. העובדת תידרש למלא את תאריך הפסקת העבודה ואת סכום ההכנסה החייבת בדמי ביטוח בחודשים האחרונים. 

דמי לידה לעצמאית – תהליך קבלת דמי הלידה

תוך כמה זמן מקבלים דמי לידה? ברוב המקרים דמי הלידה ישולמו ליולדת באופן אוטומטי. בתחילה התשלום ייעשה בהתאם למקדמות המס שהעצמאית משלמת מדי חודש או חודשיים, ובסוף השנה כאשר מתקבלת השומה הסופית דמי הלידה יחושבו בהתאם אליה.

עם זאת, עצמאית שילדה בלידת בית לא מקבלת את דמי הלידה באופן אוטומטי. עליה להגיש טופס תביעה לדמי לידה, הכולל את פרטיה, פרטי חשבון הבנק שלה, פרטי הלידה, אישור רפואי, פרטים על מקום עבדה והצהרת המעסיק. את הטופס יש לשלוח למוסד לביטוח לאומי, וניתן להגישו בסמוך להפסקת העבודה ולא מוקדם 9 שבועות לפני מועד הלידה המשוער. 

מה קורה עם העסק בזמן חופשת הלידה?

כידוע, מציאות חייה של עובדת עצמאית אינה דומה לזו של עובדת שכירה: במקרים רבים עצמאיות הן הדמות המרכזית והחשובה ביותר בעסק שהקימו, לעיתים העסק כולל את היולדת העצמאית בלבד, ולכן יש חשיבות לעבודתן בעסק. לכן הדין הישראלי מאפשר לעובדת עצמאית לפעול בעסק שלה ולתחזק אותו במהלך חופשת הלידה, וזאת מבלי שהזכאות שלה לדמי לידה תיפגע. עם זאת, הדבר לא קורה באופן אוטומטי. על היולדת לפנות בדואר אלקטרוני לסניף של המוסד לביטוח לאומי בעירה ולבקש לעשות זאת.

מענק לידה לעצמאית

נבחין בין דמי לידה לעצמאיות לבין מענק הלידה, הניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי ליולדות (בניגוד לדמי לידה שניתן לקבל גם אם העצמאית הפסיקה לעבוד בגלל ההיריון עוד בטרם הלידה). 

גובה מענק הלידה תלוי במספר הילדים שיש ליולדת (כך למשל עבור הילד הראשון מענק הלידה עבור הילד הראשון עומד על 1783 שקלים ועבור הילד השני הוא 802 שקלים). גם מענק הלידה משולם במרבית המקרים באופן אוטומטי, כי בית החולים מדווח על הלידה לרשויות. המענק מועבר ישירות לחשבון הבנק של היולדת (זה שמסרה בבית החולים או לחלופין החשבון שבו היולדת מקבלת את קצבת הילדים אם היא כבר אם).

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    רישום עוסק מורשה – איך כדאי להתחיל?

    מזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. הצעד הראשון הוא פתיחת עוסק מורשה, שיאפשר לכם לעמוד בקשרים עסקיים עם לקוחות ולהסדיר את הפעילות מול רשות המיסים. אז איך פותחים עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה? מהן מדרגות מס לעוסק מורשה? איגדנו עבורכם כל מה שהעוסק המתחיל צריך לדעת. מיהו עוסק מורשה? עוסק מורשה הוא מי שהחליט לעבוד כעצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באוגוסט, 2023

    בחירת רואה חשבון לפתיחת עוסק מורשה

    הקמתם עסק, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם העסקית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו. מרבית האנשים שמקימים עסק, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 ביולי, 2023
    Skip to content