חוק מוסר התשלומים לספקים – עד מתי צריך לשלם?

עו"ד רון הדר05 בינואר, 2021

חוק מוסר התשלומים לספקים - עד מתי צריך לשלם?חוק מוסר תשלומים הוא אמנם חלק אינטגרלי ממערכת החוקים במדינת ישראל כבר כמה שנים, אבל עדיין לא נעשה בו שימוש בצורה נרחבת מספיק. הרשויות המשלמות לא תמיד פועלות על פיו והספקים ונותני השירותים לא מכירים אותו או לא עומדים על זכותם לקבל את הריבית המגיעה להם. אספנו עבורכם כל מה שאתם צריכים לדעת על החוק. 

מהו חוק מוסר התשלומים ומה מטרתו?

חוק מוסר תשלומים לספקים נכנס לתוקף ב-1 ביולי 2017. מטרתו של החוק היא לעגן בהוראה חוקית את תנאי התשלום לספקים המספקים ציוד ושירותים למגזר הציבורי. החוק חל על משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, רשויות מקומיות וכל גוף ציבורי אחר. מתחולת החוק הוצאה מערכת הבריאות. 

החוק מיועד להתמודד עם בעיות בתהליך התשלום מגופים ציבוריים לספקים. למגזר הציבורי יש נטייה להשתמש בכוחו על מנת לכפות על ספקים תנאי תשלום ארוכים. כתוצאה מהתנאים שהיו נהוגים עד כניסת החוק לתוקף, הספקים היו מקבלים תמורה על שירותים ונכסים שמסרו לרשויות המדינה רק חודשים רבים לאחר שהציוד והשירותים סופקו. כך, הספקים שילמו למדינה מע"מ ומקדמות מס הכנסה בשל החשבוניות שהוציאו אבל לא קיבלו בגינן תמורה. כלומר בפועל הספקים גם נתנו שירות וטובין וגם נאלצו לשלם על כך.

התחל בבחירת רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין

חוק שוטף פלוס 30 – תנאי התשלום לספקים תחת החוק

חוק מוסר תשלומים קבע כי בשנה הראשונה להפעלתו יחולו תנאי תשלום של שוטף פלוס 45 או 60 יום, ולאחר מכן יתקצרו תנאי התשלום לשוטף פלוס 30 או 45 יום. החוק קבע כי תחילת מניית הימים לתשלום תהיה עם "המצאת החשבון" על ידי הספק, וקבע קשת רחבה של אפשרויות "המצאת חשבון". החוק הבחין בין רכישות רגילות לבין "עבודות הנדסה בנאיות" שבהן תנאי התשלום ארוכים יותר. החוק קבע כי תינתן למשלם תקופה בת 23 ימי עסקים שבהם יהיה חייב לבדוק את החשבונית של הספק, והוא יהיה רשאי להחזירה אם הספק לא עמד בתנאי מהותי להגשת החשבונית. 

מהו תנאי מהותי להגשת החשבונית? ניתן כמה דוגמאות:

  1. הטובין או השירות שבגינו החשבונית הופקה סופקו למשלם.
  2. הטובין נמצאו תקינים ולא פגומים או לקויים.
  3. החשבונית שהוגשה היא חשבונית תקינה מבחינת חוק מע"מ.

אם המשלם מאחר בתשלום החשבונית, הוא יהיה חייב בריבית כלפי הספק בשיעור הנובע מ"חוק פסיקת ריבית והצמדה" לתקופת איחור בתשלום המגיעה עד 30 יום ול"ריבית פיגורים" החל מן היום ה-31. 

יישום חוק מוסר תשלומים לספקים

למרות שנכנס לתוקף כבר לפני כמה שנים החוק אינו מיושם במדינת ישראל הלכה למעשה על ידי משרדי הממשלה. בישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, שנערכה במחצית שנת 2020,  הודו נציגיהם של אחדים ממשרדי הממשלה כי אינם עומדים בהתארגנות הנדרשת על פי החוק ועל כן לא יישמו אותו. 

בעייתיות בחוק מוסר תשלומים

מלבד העובדה שהחוק אינו מיושם כהלכה, הוא כולל כמה בעיות שחשוב לתת עליהן את הדעת:

  • קושי בחישוב הריבית ודרישתה מהמשלם – ספקים קטנים אינם ערוכים לחשב את הריבית המגיעה להם. אין להם את הידע, המיומנות והמשאבים הדרושים לכך, ושירותיו של רואה חשבון שיעשו זאת עבורם עולים כסף. כך ספקים קטנים לא מצליחים לממש את הזכות הנובעת להם מהחוק. נוצר מצב שחוק מוסר תשלומים ממומש בפועל על ידי הספקים הגדולים והחזקים, והם אלה שמקבלים ריבית, בעוד שהקטנים והחלשים לא מקבלים שום פיצוי על איחור בתשלום.
  • התנגשות עם חוק מע"מ – חוק מוסר תשלומים קובע שספק רשאי להגיש את החשבונית במייל. זאת בניגוד הקבוע לחוק מע"מ.
  • מועד תשלום הריבית – החוק קובע שהריבית תשולם לספק במועד שבו הסכום של החוב משולם לספק, כלומר כבר במועד בו מקבל השירות או הטובין משלם את החשבונית של הספק הוא אמור לשלם גם את הריבית. בפועל קשה מאוד ליישם זאת והמימוש הטכני הוראה כזאת הוא כמעט בלתי אפשרי. חשוב להבין שגופים גדולים כמו למשל משרד הביטחון וחברת החשמל משלמים לספקים במסות גדולות, לרוב באמצעות תהליך ממוכן. על מנת להוסיף את תשלום הריבית לתהליך הממוכן יש לבצע שינויים גדולים בתוך מערכת המידע, מה שעשוי להיות בעייתי מבחינה טכנית ויקר כלכלית.
  • הטבת מצבם של ספקי חו"ל – במקור החוק התכוון להיטיב את מצבם של ספקי ישראל, ולא את המצב של ספקי חו"ל. אולם ההגדרה בחוק ל'ספק' היא כל מי שעסקו הוא לתת שירות או למכור טובין. תחת ההגדרה הזו נמצאים גם ספקי חו"ל. 
  • סרבול והתעסקות מרובה – הוראות החוק מוסיפות לא מעט בירוקרטיה. כך למשל הספק נדרש להוציא חשבונית גם על תשלום הריבית, ולא רק על התשלום בעד השירות או הטובין שהוא מספק. אם הספק לא עושה זאת בזמן, קיים חשש שהמשלם יפסיד את קיזוז המע"מ שהוא נדרש להעביר לרשות המיסים. בנוסף, המשלם נדרש לדווח בדיווח נפרד על תשלום הריבית לספק בסעיף נפרד, וכן לנכות מס מהריבית בשיעור נפרד. יש בכך השלכה בירוקרטית כבדה על הצדדים.

בחירת הנהלת חשבונות לחברה בעמ אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    רישום עוסק מורשה – איך כדאי להתחיל?

    מזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. הצעד הראשון הוא פתיחת עוסק מורשה, שיאפשר לכם לעמוד בקשרים עסקיים עם לקוחות ולהסדיר את הפעילות מול רשות המיסים. אז איך פותחים עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה? מהן מדרגות מס לעוסק מורשה? איגדנו עבורכם כל מה שהעוסק המתחיל צריך לדעת. מיהו עוסק מורשה? עוסק מורשה הוא מי שהחליט לעבוד כעצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר16 באוגוסט, 2023

    בחירת רואה חשבון לפתיחת עוסק מורשה

    הקמתם עסק, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם העסקית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו. מרבית האנשים שמקימים עסק, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 ביולי, 2023
    Skip to content