צוואה בפני עורך דין – כל מה שחייבת לכלול הצוואה

עו"ד רון הדר12 במרץ, 2020

צוואה בפני עורך דין - כל מה שחייבת לכלול הצוואה

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי, שתפקידו להסדיר את האופן שבו יחולק עזבוונו של אדם לאחר מותו. בצוואתו יכול אדם לחלק את רכושו כראות עיניו, ללא מגבלה (כל עוד אינם מנוגדים לחוק כמובן). למרות זאת, מפאת חשיבותו המכרעת של מסמך זה רצוי להיוועץ בעו"ד לענייני צוואות.

החוק הקובע את ההוראות בנוגע לצוואות, ירושות ועזבונות שנותרו לאחר מותו של אדם הוא חוק הירושה. בחוק מופיעים סוגים שונים של צוואות:

  • צוואה בעדים
  • צוואה בפני נוטריון
  • צוואה בכתב יד
  • צוואה בעל פה

נכיר את הסוגים השונים ונראה מה כל צוואה כזו צריכה לכלול:

התחל בעריכת צוואה

צוואה בעדים

מהי צוואה בעדים?

צוואה מסוג זה היא צוואה כתובה שנערכת בפני שני עדים, אחרי שהמצווה הצהיר בפניהם שזוהי צוואתו. העדים מתבקשים לאשר בחתימה פיזית על הצוואה שהמצווה אכן הצהיר בפניהם את שכתוב בה. ניתן לערוך את הצוואה בפני עורך דין, אולם אין הכרח שעורך דין ינכח במעמד זה.

זהות העדים

העדים חייבים להיות בגירים וללא קשר אישי עם המצווה (כך למשל לא מורישים להם דבר במסגרת הצוואה). 

מה תהליך כתיבת הצוואה חייב לכלול כדי שצוואה תחשב לצוואה בעדים תקפה?

  •  הצוואה חייבת להיות כתובה
  • בצוואה כתוב מתי נערכה
  • המצווה והעדים צריכים להיות חתומים על המסמך
  • נסיבות עריכת הצוואה מצריכות שמירה על מספר כללים כדי שהצוואה תיחשב לכשרה.

צוואה בפני נוטריון – צוואה אצל עורך דין

צוואה זו נערכת כאשר המצווה מצהיר אותה בפני נוטריון (שהוא עורך דין בעל הכשרה מיוחדת) או לחלופין כאשר הצוואה מוגשת לנוטריון בכתב. 

מה הצוואה צריכה לכלול כדי להיחשב צוואה בפני נוטריון?

  • הצוואה הוצהרה בעל פה בפני הנוטריון, והנוטריון תמלל אותה לפרוטוקול וחזר עליה בפני המצווה
  • המצווה מצהיר שמדובר בצוואה שלו
  • התקבל אישור נוטריוני שהצוואה נרשמה

צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד, כשמה כן היא, צוואה שהמצווה כותב בכתב ידו. צוואה זו לא דורשת עלויות או הכנה מיוחדת (כמו עדים למשל), ובאופן עקרוני כל אדם יכול לערוך צוואה שכזו.

מתי מסמך ייחשב כצוואה בכתב יד?

  • כלל המסמך כתוב בכתב ידו של המצווה
  • הצוואה כתובה בכתב יד בלבד. צוואה שהודפסה או הוקלדה במחשב לא נחשבת לצוואה בכתב יד
  • הצוואה תכלול את תאריך עריכתה 
  • המצווה חתם על הצוואה

לא פעם, המצווה לא ממלא את כל הכללים הנזכרים לעיל. במקרים כאלה בית המשפט יראה לנגד עיניו את רצון המת, וינסה למלא את הצוואה עד כמה שניתן גם אם התנאים האמורים לא מולאו (בכפוף לכך שהצוואה מבטאת את רצון המת באופן ברור).

משום שצוואה זו נערכת באופן פרטני, כאשר לא פעם המצווה נמצא בגפו, מובן שעלולות לעלות שאלות כמו העיתוי שבו נכתבה (האם המצווה היה צלול) והאם אכן מדובר בצוואתו של המצווה ולא בזיוף. לכן, נהוג לומר שקל יותר לנסות ולטעון כנגד האותנטיות של הצוואה.

צוואה בעל פה

מהי צוואה בעל פה?

צוואה שנאמרת על ידי אדם גוסס, או שמאמין שהוא עומד בפני מוות מיידי (למשל נמצא בקרב, במטוס שמתרסק וכו'), ואין לו דרך אחרת לקיים צוואה אלא באמירת הדברים. תוכן הצוואה שבעל פה צריך להיאמר בפני שני עדים. 

העדים יידרשו להעלות את הדברים שנאמרו להם על הכתב כמה שיותר מהר.

התחל בעריכת צוואה

מה כדאי או לא כדאי לכלול כחלק מצוואה?

בלי קשר לסוג הצוואה או למועד עריכתה, יש כמה טיפים שרצוי להכיר כאשר ניגשים לנסח צוואה:

כדאי להוסיף לצוואה

  • חוות דעת רפואית שמעידה על מצבו הפיזי, הבריאותי והמנטלי של המצווה בזמן עריכת הצוואה. צירוף חוות דעת כזו עשוי למנוע התנגדויות לצוואה במועד מימושה.

 

  • אם יורשי המצווה הם קטינים, כדאי למנות באמצעות הצוואה מנהל לעיזבון

 

לא כדאי להוסיף לצוואה

  • לא כדאי לכלול סעיף שאומר שאי אפשר יהיה לשנות את מסמך הצוואה בעתיד. סעיף כזה הוא מנוגד לחוק, שכן ניתן לשנות צוואה ולמצווה אף שמורה הזכות לכתוב צוואה חדשה במקום צוואה קודמת שערך. הכלל במקרים כאלה הוא שהצוואה המאוחרת היא התקפה.

עריכת צוואה ומימושה – איך עושים את זה?

לעריכת צוואה מסודרת יש חשיבות רבה. טעות כזו או אחרת במסמך חשוב זה עלולה להשפיע על עתיד משפחתו וקרוביו של המצווה. מתוך הרצון לוודא שאכן יצרו צוואה מחייבת משפטית, רבים פונים לאפיק של עריכת צוואה אונליין. זו נערכת על ידי עורך דין מוסמך, בשים לב לרכוש, לנכסים לרגישויות שונות של הלקוח. כתיבת צוואה עצמאית אונליין בסיוע עו"ד מומחה מבטיחה מסמך מהימן ותקף.

צו קיום צוואה

החוק במדינת ישראל קובע שכדי לממש צוואה של אדם שהלך לעולמו, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. תפקידו של צו זה הוא לאשר את נוסחה של הצוואה ולהכניסה לתוקף. את הבקשה מגישים לרשם לענייני ירושה. עם קבלת האישור מהרשם, לצו יש מעמד כשל פסק דין, ובאמצעותו ניתן לממש את הכתוב בצוואה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    כמה עולה עריכת צוואה?

    עודכן בינואר 2020 כפי שסקרנו בעבר את נושא הצוואות, צוואה הינה מסמך משפטי מחייב שאדם כותב (בין אם בעצמו ובין אם באמצעות עו"ד) ומנחה מה ייעשה ברכושו ובנכסיו לאחר מותו, מי הם יורשיו וכיצד תתבצע חלוקת הרכוש והנכסים אותם צבר במרוצת השנים. את עריכת הצוואה רצוי שיבצע עו"ד המתמחה בדיני ירושה, מאחר ועליה להיות מפורטת ככל הניתן ועליה לשקף בצורה ברורה את רצונותיו של...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 בינואר, 2020

    מהי צוואה הדדית? כל המידע על צוואה הדדית

    צוואה הדדית כשמה כן היא, צוואה שנחתמת על ידי שני בני זוג כאשר עיקרון ההדדיות הוא העיקרון המנחה והמרכזי בה. צוואות הדדיות כיום הן ה-Main business לעורכי דין העוסקים בתחום הצוואות והירושות, ומרבית הצוואות שאנשים חותמים עליהן כיום, הן צוואות הדדיות. העיקרון המנחה בתחום דיני הצוואות במדינת ישראל הוא עיקרון קיום רצונו של המת. כלומר, המערכת צריכה לעשות הכל על מנת שרצונו של המת...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר17 במרץ, 2019
    Skip to content