כמה עולה פתיחת עוסק פטור? איך פותחים עוסק פטור?

עו"ד רון הדר08 בספטמבר, 2020

כמה עולה פתיחת עוסק פטורבשעה טובה נולד לכם עסק חדש ואתם רוצים לפנות לרשויות המס ולהסדיר את המעמד שלכם כעוסקים. אז מה הוא בעצם עוסק פטור וכמה עולה לפתוח תיק ברשויות השונות?

מי נחשב לעוסק פטור?

עוסק פטור הוא אדם שפועל כעצמאי, מחזור העסקאות שלו נמוך מ100,491 שקלים והוא נרשם כעוסק פטור ברשויות המס (כלומר פתח תיק עוסק פטור). למעשה כל אדם שמעוניין לפתוח עסק ולהעניק שירותים יכול להירשם כעוסק פטור ולהתחיל לפעול (בכפוף לרשימה מסוימת של מקצועות שחייבים לפתוח עוסק מורשה).

המאפיינים העיקריים של העוסק הפטור הם שאינו גובה מע"מ מהלקוחות שלו, וכן אינו נדרש לדווח למע"מ באופן חודשי. 

עוסק פטור אינו בעל מעמד זהה לזה של עוסק מורשה. העוסק המורשה מוציא ללקוחות שלו חשבוניות מס וגובה מהם מע"מ, בעוד העוסק הפטור לא יכול לעשות זאת כאמור. 

איך פותחים עוסק פטור?

פתיחת תיק עוסק פטור דורשת פנייה ל-3 מוקדים:

  1. מע"מ 
  2. מס הכנסה 
  3. ביטוח לאומי

יש לפתוח תיק בכל אחד מהם, ובסיום התהליך תוכלו לפעול כעוסקים פטורים מן המניין במדינת ישראל. 

פתיחת תיק במע"מ 

פתיחת תיק במע"מ יכולה להתבצע בשתי דרכים:

רישום עצמי – מגיעים באופן פיזי למשרדי מע"מ יחד עם המסמכים הבאים:

  • תעודת זהות שלכם
  • טופס בקשה לפתיחת תיק לעוסק פטור (טופס 821) – בטופס תתבקשו לתאר את פעילות העסק, לציין את מחזור ההכנסות השנתי המשוער שלכם וכן למלא פרטים נוספים (כמו למשל האם העסק הוא חנות, משרד, מחסן ועוד).
  • אסמכתא על קיום חשבון הבנק של העסק (יכול להיות גם חשבון הבנק הפרטי שלכם)
  • אם רלוונטי, יכול להיות שתתבקשו להראות חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק
  • בנוסף לכך תתבקשו להציג מסמכים שונים שעשויים להצביע על הקמתו של עסק פעיל. כך למשל אם אתם מעניקים שירות שהענקתו דורשת ציוד מסוים, תתבקשו להראות חשבוניות שקיבלתם כנגד רכישת הציוד. אם השירות שאתם מעניקים דורש קבלת רישיון כלשהו מטעם הרשויות, תתבקשו להציג את הרישיון.

רישום באמצעות מייצג – הכוונה היא לרוב לרואה חשבון לעוסק פטור שירשום אתכם.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

השירות של פתיחת התיק במע"מ ניתן על ידי רשות המיסים ללא עלות. אם הרישום נעשה על ידי מייצג העוסק הפטור יידרש לשלם לו על כך כחלק מסל השירותים שהמייצג מעניק לו. כך למשל רואה חשבון הוא בעל מקצוע חיוני שמומלץ שילווה את העוסק הפטור לכל אורך הדרך, כך שפתיחת התיק אמנם עולה בעקיפין מעט כסף, אבל היא חלק מינורי מתוך סל השירותים שיינתנו על ידי עורך הדין. 

בתום הרישום במע"מ מקבלים אישור זמני, הניתן לנרשם באופן מיידי. בהמשך, תישלח לעוסק הפטור החדש התעודה הקבועה שלו.

פתיחת תיק במס הכנסה

כדי לפתוח תיק עוסק פטור במס הכנסה יש למלא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. בדו"ח זה תידרשו לציין את הפרטים האישיים שלכם ופרטים על העסק שאתם מקימים. כך למשל האם מקום העסק הוא בשכירות, מהי כתובת העסק וכו'. 

את הטופס ניתן למלא ולשלוח בדואר מבלי להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה, אולם במרבית הערים משרדי מע"מ ומשרדי מס הכנסה צמודים זה לזה, כך שניתן להגיע ולמלא את הדו"ח במס הכנסה עצמו. כך תהיו בטוחים שהמסמך הגיע ליעדו ולא תחוו עיכובים שונים בגלל הדואר. 

מילוי הדו"ח הוא עניין של מספר דקות, וגם כאן השירות ניתן ללא עלות.  

פתיחת תיק בביטוח לאומי

בשורות טובות: ניתן לפתוח תיק לעוסק פטור בביטוח הלאומי באמצעות האינטרנט. לביטוח הלאומי יש ממשק מקוון שדרכו ניתן למלא אונליין דו"ח רב שנתי. בטופס תידרשו לציין מהי ההכנסה הצפויה שלכם מהעסק ומה היקף שעות העבודה שלכם במסגרתו. מובן שאלה פרטים שלא ניתן לחזות במדויק, ולכן עליכם לתת הערכה מושכלת. 

כמה עולה פתיחת עוסק פטור?

באופן עקרוני ניתן לבצע את כל תהליך פתיחת תיק עוסק פטור ללא תשלום. הרשויות השונות לא גובות על כך כסף, אולם תהליך הרישום אורך זמן. מלבד ההמתנה עצמה ביום הרישום וההתרוצצות בין שלושת המוקדים השונים, הרי שגם המצאת המסמכים השונים לצורך הרישום עשויה לקחת לא מעט זמן.

לרישום העצמי יש כמה חלופות: ניתן לשכור את שירותיו של רואה חשבון שיפתח עבורכם את העוסק הפטור ובהמשך ישמש גם כרואה החשבון של העסק (כך למשל יגיש דוח שנתי לעוסק פטור, ידע לסייע בהחזרי מס ועוד). 

בנוסף, ניתן לבצע פתיחת עוסק פטור באינטרנט וכן פתיחת עוסק מורשה באינטרנט. השירותים המקוונים הם יעילים, זריזים וחוסכים המתנה ממושכת בתור. המחירים של פתיחת עוסק פטור נעים בין 250 שקלים ל500 שקלים. 

חשוב לשים לב שאם בוחרים לפתוח עוסק פטור באינטרנט כדאי לוודא שעושים זאת באתר בטוח המופעל על ידי גורם מקצועי ומנוסה.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    בחירת רואה חשבון לפתיחת עוסק מורשה

    הקמתם עסק, אתם בתחילת דרככם, והבנתם כי אתם צריכים להפוך את הדבר ל"רשמי". כיום, קיימות מספר תצורות בהן אנשים יכולים להסדיר את פעילותם העסקית. בין הדרכים להסדרת פעילות עסקית ניתן לבצע: פתיחת עוסק פטור, פתיחת עוסק מורשה, רישום חברה בע"מ ועוד. במאמר זה נתרכז בהליך פתיחת עוסק מורשה, כיצד יש לבצע אותו ומי מבצע אותו. מרבית האנשים שמקימים עסק, לרוב פותחים עוסק פטור. עוסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 ביולי, 2023

    האם צריך רואה חשבון לעוסק פטור?

    רבים מבעלי העסקים המוגדרים כעסקים פטורים מגלים העדפה לנהל את התיק שלהם ברשויות השונות לרבות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ לבד וללא נוכחות של רואה חשבון, זאת בשל העובדה כי מדובר בעסק קטן והם משוכנעים כי יש ביכולתם לבצע את כל הפעולות הדרושות ללא התערבות מטעם גורם מקצועי כדוגמת רואה חשבון. עם זאת רואה חשבון לעוסק פטור עשוי להועיל לו לא מעט בהתנהלות מול...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר17 ביוני, 2019
    Skip to content